• Ogi

Varför byta till MAM Baby Bottle?

Vårt första barn har använt MAM First Bottle ända sedan han var liten och det har fungerat jättebra. Han använder den fortfarande till sina specialkostersättningar (han är 2,5 år). Lillebror (1 år) använder samma Sorts flaska till vatten, men Dr Brown till ersättning/välling.

Jag har sett att det finns en annan flaska i affären, som heter MAM Baby Bottle och som verkar vara mycket lättare att rengöra än de två flaskorna vi använder hemma. Den är utan ventil.

Vad jag undrar är vad finns det för fördelar med denna flaska gentemot dem vi använder redan (förutom att den verkar lättare att rengöra eftersom den har färre delar)? 

Jag vill gärna byta ut alla flaskor mot denna enklare flaska, men har lite dåligt samvete att jag skulle försämra barnens flaskor då. Är ventilen viktig även i så hög ålder som mina barn är i? 

• Svar på tråden Varför byta till MAM Baby Bottle?
  • Ogi

Ah, vad skönt att jag inte är ensam! Jag har sökt efter svar på detta på nätet men verkligen inte hittat nåt som besvarat just detta. Jag blir också galen på alla smådelar som måste diskas med specialborstar etc...

• gulletussan

Här hemma pratade vi häromdan om just detta med ventilerna i DrBrowns och att vi ska lägga bort dem tidigare med lillebror (nu 3 mån) än vad vi gjorde med storasyster. Hon fick välling i Dr Brown upp mot tvåårsstrecket om jag inte minns fel. Vi kommer att prova utan ventil/annan flaska före ett år iaf för lillebror. Storasyster har nu Esskas stora flaskor (325ml) till sin välling.

Jag kan inte tänka mig att ventilen är nödvändig för så stora barn. Det är bara till att prova, det värsta som händer är att barnet protesterar (över "fel" flaska) eller kanske blir rapigt. Har ingen erfarenhet av den MAM-flaskan du nämner men det låter som att den är som vilken annan "vanlig" flaska som helst.

• Ogi
    gulletussan skrev 2011-12-04 22:05:04 följande:
    Här hemma pratade vi häromdan om just detta med ventilerna i DrBrowns och att vi ska lägga bort dem tidigare med lillebror (nu 3 mån) än vad vi gjorde med storasyster. Hon fick välling i Dr Brown upp mot tvåårsstrecket om jag inte minns fel. Vi kommer att prova utan ventil/annan flaska före ett år iaf för lillebror. Storasyster har nu Esskas stora flaskor (325ml) till sin välling.

Jag kan inte tänka mig att ventilen är nödvändig för så stora barn. Det är bara till att prova, det värsta som händer är att barnet protesterar (över "fel" flaska) eller kanske blir rapigt. Har ingen erfarenhet av den MAM-flaskan du nämner men det låter som att den är som vilken annan "vanlig" flaska som helst.
    Japp, det är den. Det är samma top som First bottle, men botten är som en vanlig flaska utan ventil.
    Tack för svar!
  • Fiina

Jag gillar verkligen Mam first bottle då den går att sterilisera i micron. Smidigt!

Undrade om den fanns i 330 ml oxå eftersom jag ej sett det.

Ringde Mam och frågade.
    De sa att den inte finns i så stor storlek eftersom
    barnen ej brukar behöva ventilen längre när de är så stora att de kan äta så mycket
    eftersom de gör egna pauser i ätandet och tar flaskan ur munnen själva.

• Ogi
    Fiina skrev 2011-12-05 13:18:01 följande:
    Jag gillar verkligen Mam first bottle då den går att sterilisera i micron. Smidigt!

Undrade om den fanns i 330 ml oxå eftersom jag ej sett det.

Ringde Mam och frågade.
    De sa att den inte finns i så stor storlek eftersom
    barnen ej brukar behöva ventilen längre när de är så stora att de kan äta så mycket
    eftersom de gör egna pauser i ätandet och tar flaskan ur munnen själva.
    Tack för svar! 
    Hur steriliserar du i micron?
  • LöjligaFamiljen

Jag har använt den flaskan till mina tvillingar sen dom föddes. Helt kanon! Får vi fler barn så kommer jag absolut använda samma!!

• Ogi
    LöjligaFamiljen skrev 2011-12-05 20:28:20 följande:
    Jag har använt den flaskan till mina tvillingar sen dom föddes. Helt kanon! Får vi fler barn så kommer jag absolut använda samma!!
    Menar du "First bottle" med ventil eller "Baby Bottle" utan ventil?
  • Fiina
    Ogi skrev 2011-12-05 20:25:41 följande:
    Tack för svar! 
    Hur steriliserar du i micron?
    Så här gör man =)

Tryck på länken.
    www.mambaby.com/mam/index.php&RefStoryID=26962&ProductID=541
    Tryck på texten längst ner "information om steriliseringstider"
    Där står precis hur det går till.

Jättesmidigt om man är utomlands och vill sterilisera enkelt.
    Hemma gör jag det en gång om dagen, snabbt och lätt =)
  • Ogi

Vi har testat att byta nu. Med stora funkade det jättebra! Med lilla också, men nattmålet är var kanske inte så smart att byta ut flaskan på. När vaakumet släppte efter att han ätit lite och det bubblade till i flaskan tyckte han det var så kul att han började gapskratta. Inte nog med att han blev klarvaken av det så väckte han storebror också :D 

• gulletussan
    Ogi skrev 2011-12-08 13:35:47 följande:
    Vi har testat att byta nu. Med stora funkade det jättebra! Med lilla också, men nattmålet är var kanske inte så smart att byta ut flaskan på. När vaakumet släppte efter att han ätit lite och det bubblade till i flaskan tyckte han det var så kul att han började gapskratta. Inte nog med att han blev klarvaken av det så väckte han storebror också :D 
    Vad bra att det funkar, men lite tokigt där med natten förstås :)
  • Aurora Borealis

Med mitt första barn använde jag vanliga ESSKA flaskor, de har ju en ventil så om man inte drar åt locket för hårt så kommer det in bubblor där och det blir aldrig så starkt vakum. Är det någon som vet om MAM first bottle har samma funktion? Annars kanske den klassiska ESSKA´n är bättre att byta till efter first bottle.

Min son använder first bottle, dock så kör jag dem oftast i diskmaskinen som de är, jag tar inte loss delarna så ofta, jag tycker att det blir rent ändå.

• Ogi

Vi hade tyvärr en tråkig incident inatt med Baby Bottle. Sonen sög så hårt att nappen till slut imploderade in i flaskan och han blev livrädd och panikslagen och grät hysteriskt jättelänge. Jättekonstigt att det ens kunde hända tycker jag... 

• sarsparis

Behöver man verkligen en ventilerande botten när de är så stora? Det är väl mest den första tiden det behövs för att de inte ska få ont i magen tänker jag.

• JonnaElla0311
    Ogi skrev 2011-12-04 21:15:32 följande:
    Vårt första barn har använt MAM First Bottle ända sedan han var liten och det har fungerat jättebra. Han använder den fortfarande till sina specialkostersättningar (han är 2,5 år). Lillebror (1 år) använder samma Sorts flaska till vatten, men Dr Brown till ersättning/välling.

Jag har sett att det finns en annan flaska i affären, som heter MAM Baby Bottle och som verkar vara mycket lättare att rengöra än de två flaskorna vi använder hemma. Den är utan ventil.

Vad jag undrar är vad finns det för fördelar med denna flaska gentemot dem vi använder redan (förutom att den verkar lättare att rengöra eftersom den har färre delar)? 

Jag vill gärna byta ut alla flaskor mot denna enklare flaska, men har lite dåligt samvete att jag skulle försämra barnens flaskor då. Är ventilen viktig även i så hög ålder som mina barn är i? 
    Jag bytte tösens Dr Brown flaskor 2 dagar sen till Mam flaskor,vet inte exakt vad dom heter men sugdelen är stora och rund liknar dr browns sugdel. Det gick sådär i början men nu efter 2 dagar flyter det på perfekt och jag är sååå nöjd,helt undebart att slippa diska massa delar juhCool Ska tilläggas att tösen blir 4 månader i slutet av månaden,bytte ungefär i samma tid med första barnet oxå..väntade tills 3månader passerat då magen & tarmarna blivit lite mer " normala "Glad
Svar på tråden Varför byta till MAM Baby Bottle?