• Cissela

Hjälp, vi har aldrig rest förut...

Ja som sagt, första gången vi ska resa utomlands som vuxna. Vi tänkte hitta en sistaminutenresa till något varmt ställe där det är badbart och gärna ngt att se utöver ett hotell ;) Vi vill slippa vaccinera oss då min flicka är allergisk mot vaccinationer. Någon som har förslag på resmål samt vad vi mer ska tänka på, vi är totala nybörjare på det här :) Vi är två vuxna samt sexårig tjej som är lätt att ha med överallt och vi ska försöka hitta en resa i dec eller jan.

Mkt tacksamma för svar då det här är en djungel för oss, ju mer vi kollar runt på nätet ju mer snurriga blir vi....  

• Svar på tråden Hjälp, vi har aldrig rest förut...
  • DramaQueen

Skulle satsa på någon av Kanarieöarna, det är uppbyggt där för turister. Man behöver inget vaccin, skaplig flygtid. Det negativa är att det brukar vara väldigt kallt i havet. Men duger poolen är det toppen. 

Annars har ni Kap Verde, fast vet inte hur det är med vaccin där.
    Sen beror det ju på vad ni har för budget, ni har t.ex. Florida och andra delstader i USA där värmen finns och ni behöver inte vaccin. 

• Kodia

Jag håller med om Kanarieöarna - smidigt och inte allt för lång flygtid! I så fall föreslår jag Lanzarote. Vi var där för några år sedan, och tyckte verkligen om allt kul som fanns att se:
    Nationalparken Timanfaya där de showade lite med vulkanvärmen (lät kvistar fatta eld i  ett hål i marken, hällde vatten i ett hål så det sprutade upp som en gejser, serverade vulkangrillad kyckling i restaurangen, osv.)
    Något annat ställe med lavagrottor och museum
    Någon känd arkitekts hus

Vi kanske är lite barnsliga, men tyckte det var väldigt fascinerande med vulkaner!

Nackdelen är väl att det inte är så säkert att det blir sol- och badtemperaturer varje dag på Kanarieöarna, men blir det en molnig dag får man göra en utflykt.

• Cissela

Tack för tipsen :) Vår tjej vill absolut åka till Egypten och det har länge varit ett drömresmål för mig också... men känns kanske lite väl avancerat som förstaresa? Kanarieöarna har vi kollat lite på, känns som lagom nybörjarresa

Hade gärna åkt till Florida eller ngt exotiskt men då spräcker vi vär resbudget totalt :D Eller finns det ngt mer plånboksvänligt alternativ?

• mia maria
    Cissela skrev 2011-12-06 01:57:39 följande:
    Tack för tipsen :) Vår tjej vill absolut åka till Egypten och det har länge varit ett drömresmål för mig också... men känns kanske lite väl avancerat som förstaresa? Kanarieöarna har vi kollat lite på, känns som lagom nybörjarresa

Hade gärna åkt till Florida eller ngt exotiskt men då spräcker vi vär resbudget totalt :D Eller finns det ngt mer plånboksvänligt alternativ?
    Jag skulle nog inte kalla Egypten för avancerat eftersom de flesta hotell där är större semesterbyar med All Inclusive - o i mina ögon låter det som en väldigt enkel semester!
    Eller tänker du på oroligheterna där nere? För där vet jag tyvärr inte riktigt hur läget ligger just nu...

Annars är mitt tips också någon av Kanarieöarna - det låter som en ganska så enkel första semester i mina ögon!
  • Cissela

Tack för tipsen, nu är resan bokad, det blev Teneriffa...

Var sugna på Marocko eller Egypten men sista minuten resor till  Marocko hann ta slut... och läste att de tex ställt in alla utflykter utanför rena turistbyar, tex till Luxor. Att se pyramiderna var huvudskälet för Egypten, du får vi spara det till nästa gång.... 

Svar på tråden Hjälp, vi har aldrig rest förut...