Ska fostrets liv till varje pris räddas oavsett hur det livet kommer att bli, har inte gått så där jättebra för de barn som vuxit upp på institutioner världen över.
Det är skillnad på att rädda till varje pris och att aktivt döda. Visst finns det fall där man inte ska rädda utan låta naturen ha sin gång, ex. skulle det inte vara någon idé att försöka rädda ett foster vid missfall i v.10 för vi har inte möjlighet att rädda en så liten människa. Men att aktivt starta ett missfall och ta död på denna människa är en helt annan sak.
Det hela går ju tillbaka till om man anser att fostret är en mänsklig varelse eller inte. Jag hävdar att det är det eftersom det har ett komplett mänskligt DNA och är vid liv och utvecklas hela tiden och har en framtid. Allt fostret behöver för att en gång se ut som du och jag är tid, näring och skydd. Människan utvecklas inte bara i magen utan även utanför magen, en nyfödd är inte lika utvecklad som en treåring osv, men fortfarande lika mänsklig. Alltså borde fostret också räknas som människa och ha mänskliga rättigheter. Vi har alla en gång varit foster och jag anser inte man hade emr rätt att ta död på mig då än vad man har nu. Hade någon dödat mig i magen hade mitt liv tagit slut där och jag hade inte funnits här nu. Att avsluta någonms liv handlar om att utplåna den framtid varelsen hade framför sig, denna framtid försvinner oavsett om vi dödar fostret i v. 15 eller i v.30 eller rent av när det är en nyfödd bebis.
adina01 skrev 2012-02-26 23:51:26 följande:
Hur många kvinnor ska behöva genomgå en icke önskad graviditet som leder till att det föds ett oönskat barn?
Hur stora samhällsinsatser ska lägga på en oönskad graviditet så att det föds ett friskt barn, krävs stora insatser för att tvinga en kvinna genom 9 månaders ofrivillig graviditet, stora resurser för att skydda fostret.
Hur snabbt ska tvångsinsatserna och bevakningen av den gravida kvinnan sättas in, ska de byggas mödravårdsanstalter där kvinnorna ska vistas under graviditeten så att de inte skadar foster eller sig själva?
Att det inte ska behöva födas oönskade barn är ett vanligt argument för abort.
Men vi kan aldrig veta om en annan människas liv är värt att leva. Dessutom om nu fostret är en människa vilket jag hävdar så anser jag inte att jag har rätt att ta död på människor bara för att jag tycker de har dåliga liv. Då skulle vi ju kunna, precis som i nazityskland, börja sortera bort vuxna som vi anser har ovärdiga liv, kanske handikappade, dementa eller missbrukare tex .
Och om det bara handlade om att fostret var oönskat skulle man ju rimligen få göra en abort närsomhelst eftersom saker kan ske som gör ett barn oönskat i v. 30 också.
Jag menar inte att allt bara kommer lösa sig lätt som en plätt bara för att man slutar med aborter. Samhället måste ju försöka komma på lösningar för dessa oplanerat gravida och deras barn. Bara för att det är svårt att hitta perfekta lösningar så betyder väl inte det att man bara ska strunta i det. Eftersom jag anser att fostret är en människa så borde det ha samma rätt till samhällets resurser som andra människor. Om vi bara ska gå efter vad samhället tjänar mest pengar på borde vi definitivt sluta abortera så vi får fler vuxna som kan arbeta och istället börja ta död på äldre och sjuka som kostar samhället mycket pengar. Men att göra så skulle ju vara helt sjukt eftersom äldre och sjuka också är människor och vi vill värna om människor även när de kostar pengar för vi anser att människor är värdefulla.
Så vad jag tycker debatten ska handla om är ifall fostret är en människa eller inte. Är det en människa så faller alla argument om huruvida det är önskat eller inte, friskt eller sjukt, kostsamt för samhället eller inte. För om det är ett barn så finns det inga argument i världen som ger oss rätten att ta död på det.