• etuna

Etiska dilemman

Hej!
    Fick en uppgift i skolan som jag hoppas att någon kan förklara lite bättre, och ge exempel på så jag vet hur jag ska skriva i arbetet.

Det ska handla om existensiella konflikter, och religiösa konflikter inom vården, och jag ska även där ge exempell på vilka konsekvenser det blir för de inblandade.
    Jag hittar ingenstans där jag kan söka information om detta och är helt ny i ämnet också.
    Hoppas någon har ett bra svar :)     

• Svar på tråden Etiska dilemman
  • Pudan

Det finns ju religioner där kvinnor inte vill bli undersökta av en man (gäller nog mest gynekologiska undersökningar). Har även för mig att Jehovas Vittnen inte gärna vill acceptera blodtransfusioner. Vet inte säkert om dessa saker stämmer men det kan kanske vara ett litet uppslag i alla fall. Stämmer det innebär det ju en konflikt mellan att vilja ge det personalen kanske  anser vara "bästa" vården och vikten av att alltid ta hänsyn till patientens rättigheter att neka vård.  Spännande ämne! 

Lycka till :) 

• Psyke

Vissa konflikter är baserade på religion (som förbud mot organdonation för Jehovas) medan andra har mer kulturella förtecken men i de flesta fall är de svåra att särskilja.

I de strikta kristna förbund och för muslimer vill inte kvinnorna vara nakna inför männen. Sedan en sak som jag vet många ortodoxt kristna har reagerat på är synen på döden och hur döende eller döda personer hanteras av vården. Närstående hade inte fått vara med hos döende med motiovationen att de stör eller att synen av döende person i plågor skulle fömörka minnet av detsamma. Sedan har man seden att begrava människor så fort som möjligt, helst inom 9 dagar och det är nästantill omöjligt i Sverige.

Sedan har man den svåra abortfrågan då flera religioner fördömer abort som mord och tycker att även om det kan vara en nödvändigt ont i vissa situationer men vill gärna att vården uppmuntrar föräldrar som är osäkra till att behålla barnet. Strikt kristna kan ta illa upp om man kallar deras barn i magen för foster för att det vore detsamma för de som att avpersonlifiera en människa. Katoliker får inte använda preventivmedel heller så uppmuntran flerbarnsfamiljer får om att börja använda preventivmedel är inte populära. Ska man som barnmorska respektera deras tro eller ska man reagera mot fall där föräldrar och framförallt kvinnor inte orkar med flera barn?

Svar på tråden Etiska dilemman