Fler som fött hemma pga dom inte hann in? :)
Jag hade BF 29 oktober men gick över till 8 november istället. Detta var andra barnet också. Tänkte att jag kanske skulle föda några få dagar tidigare men icke då. Första barnet föddes BF+4 dagar och andra BF+10 dagar.
Hade inga direkta känningar dom senaste veckorna av graviditeten, kanske någon förvärk då och då med typ 1 veckas mellanrum men ingenting mer. Och sen när det väl var dags vaknade jag kl 03.00 på natten av en värk, tänkte inte så mycket mer på det, gick på toaletten och såg att jag hade en rosa aktig flytning och fattade att de var slemproppen som gått (men den har gått i flera omgångar under de två senaste månaderna i grav. så tänkte inte så mycket på det) och när jag torkade mig var jag väldigt mjuk mellan benen och antog att jag mjukat upp som man skall göra, gick och la mig igen och efter några få minuter kom en till värk men brydde mig inte om det eftersom jag känt såhär innan men att någonting kanske var pågång dom närmaste timmarna iallafall eftersom jag mjuknat upp mig mellan benen. Hade några få värkar till och från i 15 minuter ungefär. När kl var 03.15 gick jag omkring i lgt och vaggade ett tag så vaknade min sambo och frågade mig vad jag höll på med, och sa att jag hade värkar som börjat men att de nog var ett tag kvar för dom kom oregelbuntet än så länge, så han somnade om så gott så :P
När kl var 03.20 började jag få väldigt ont och väckte sambon och sa att han bör ringa till den förlossningen vi skulle till och meddela dom att vi antagligen åker in väldigt snart, så han fick på sig underkläder och ringde dom. Då frågade dom i telf hur långt det är mellan mina värkar, och jag sa att det var 2-3 minuter, och då sa dom att vi borde åka in eftersom vi hade 1 timma till förlossn. plus att jag var omföderska så avslutades samtalet. När kl var 03.40 och nyss varit på toaletten märkte jag att de kom färskt blod och tänkte "shit, vi måste åka in nu för jag började känna ett "lätt" tryck neråt, så jag vaggade bort till telf för att ringa min mamma som bor 1 minuter ifrån oss för att hon skulle komma ner för att passa våran andra dotter som låg och sov, innan vi la på frågade hon "duu. hur lång tid är det mellan värkarna nu madde?" Jag svarade att det nu var 1-2 minuter mellan dom och då sa hon direkt, "ni kommer inte hinna ner till varberg, ni måste åka till borås istället, jag kommer ner nu!"
Jag hade ett par dagar innan målat om vårat nya skötbord som ännu stod i vardagsrummet så den var perfekt i höjd att stå och luta sig emot.. Mamma kom ner och jag stod och hängde mot skötbordet och hade grymt ont. Mamma ringde till Borås förlossning och började prata med dom och sambon försökte klä på sig så gott det gick men ville vara med mig för att stötta mig och hjälpa mig när jag hade ont vilket var så gott som hela tiden nu :P
När kl var 03.50 gick mitt vatten kände jag, hörde bara ett "poff" och så rann de i två omgångar fostervatten och direkt efter det kände jag hur bebisens huvud kom ner till min mynning och jag skrek de till mamma. "MAMMA, mitt vatten gick nu och jag har bebisens huvud precis vid utgången" sa jag med lite skojig och orolig röst och hon pratade ännu med borås förlossn. och sa att mitt vatten gått och att jag hade bebisens huvud precis mellan benen.. Direkt efter hon sa det kände jag en sådan krystvärk så de inte var sant, sa de till mamma att jag måste krysta NU! Både sambon och min mamma fattade ingenting, att de gått så fort. Jag stod där och hängde mot skötbordet och började krysta som fan och plopp så var bebisens huvud ute! Bad min mamma att dra ner mina byxor och sambon kom precis från toaletten och såg mig där bakifrån med ett huvud mellan benen haha. Han sprang till mig och höll i mig på sidan, och mamma andra sidan. Jag darrade i hela kroppen och bad dom hjälpa mig att lägga mig ner. Det gjorde dom och sen hämtade sambon flera handdukar och filtar och när han kom tillbaka kom en till krystvärk och jag tryckte på för kung och fosterland och jag hade sambon vid mitt huvud och höll min hand då mamma var nere mellan mina ben för att ta bebis när den kom, och plötsligt flög bebis ut och mamma tog bebis i filtar och la bebisen på min mage/bröst och allt var klart! 03.56 föddes våran andra prinsessa, Emilia. Hemma på vårat vardagsrumsgolv. Haha :D
Allting gick bra och 5 minuter efter våran docka var född kom ambulans som hämtade mig och Emilia som körde oss in till borås förlossning och sambon körde i våran bil direkt efter. När vi kom in fick sambon klippa navelnsträngen och vi fick lite egentid tillsammans innan Emilia skulle vägas och mätas. Fick sy 2 små stygn som tur var och allt med mig och bebis var jättebra, som tur var! :D
3410 gram
49 cm lång
var våran Emilia som nu på torsdag blir 1 månad!
8 November 2011 ♥
Så nu är min fråga till er som fött hemma.
Hur gick allting till för er? :D Skriv jättegärna! :D
beösk min blogg också :)
madeleineeidland.blogg.se/
En 22 årig tvåbarnsmamma till döttrarna Charlie & Emilia :)