Kejsarsnitt
Jag födde vårt första barn för snart två månader sedan. Jag hade en riktigt tuff förlossning med värkar i 40 timmar som började starkt med 3 minuters mellanrum. Värkarna blev sedan kraftigare och kraftigare och till slut fanns det inte längre något mellanrum mellan dem utan det hela var som en enda stor värk som jag upplevde att den aldrig tog slut. När det väl var dags för förlossningen och krystvärkarna så hade jag ingen som helst energi kvar.
Inte minst så gjorde värkarna så fruktansvärt ont att jag inte klarade av att hantera det utan bara låg och vrålade rätt ut (detta trots EDA)
För att göra en historia kort så är förlossningen något av det värsta jag varit med om i hela mitt liv och det har satt djupa spår i mig som jag håller på att bearbeta nu med hjälp av en professionell. Det har påverkat mig så starkt så att jag känner att det finns inte en chans att vår lilla dotter någonsin kommer att få ett syskon.
Då till min fråga. Som jag ser det just nu så är enda möjligheten för mig att skaffa ett syskon till vår dotter i framtiden att jag får kejsarsnitt. Hur fungerar det? Kan man begära kejsarsnitt eller görs det bara om det anses nödvändigt för barnets hälsa osv?