• Kvammen

Skridskohjäm med galler för flicka?

Skolan vill att alla barn som är c:a 7 år ska ha hjälm med galler, den kostade visst runt 600, jag hade för mig att galler var till hockey och möjligen bandy, men till flickor som ska lära sig åka skridskor, vad kan hända?

• Svar på tråden Skridskohjäm med galler för flicka?
  • myskatt

Dottern hade aldrig hjälm med galler innan hon började på skridskoskola, hade inte ens reflekterat över detta. Hon hade bara en lekhjälm.

Men nu när jag sett barnen åka ser jag att det kan behövas. Därför har de krav på hjälm med galler samt halsskydd. Sen kommer hon gå över till hockeyskola och då blir det ännu mer skydd. De ligger så olika i utveckling och de druttar om varandra. Då är gallret ett bra skydd mot en skridsko i ansiktet.

Tycker din skolas krav är bra!

• Kvammen

Hockey det är dyrt, halsen verkar riskabelt ja.

• Snöankan
    Kvammen skrev 2011-12-06 04:10:29 följande:
    Skolan vill att alla barn som är c:a 7 år ska ha hjälm med galler, den kostade visst runt 600, jag hade för mig att galler var till hockey och möjligen bandy, men till flickor som ska lära sig åka skridskor, vad kan hända?
    Varför skulle flickor som lär sig åka skridskor vara annorlunda än pojkar som lär sig åka skridskor?
  • Kvammen

Jag hörde att hjälmen kostade c:a 500, dyr hobby att byta hjälm uppåt men sonen kan nog ärva den.

Duger inte halsduk?

• pusselbitar

Det handlar väl om säkerhet? Flickor kan väl skadas lika väl som pojkar?

Men ja, det är rätt dyrt men å andra sidan kan de nog ha hjälmen ett tag och sen ärvs den eller säljs den. Vårt äldsta barn började i hockeyskola nu i höstas och jag tyckte att all utrustning var svindyr. Men efter att ha sett de drutta på ändan stup i kvarten och krocka med varandra så känns var enda krona värt det. Hjälm halsskydd och rejäla handskar som står emot en skridsko över fingrarna är toppenbra!

Har ni ingen ishall i närheten där det kanske sitter lappar där folk säljer begagnad utrustning? Blocket? Någon butik i närheten som har rea?

• kentmaximus

Halsduk går inte att jämföra med halsskydd, det är ett annat material som är starkare och står emot en skridsko mycket mer än en halsduk.

Det går säkert att köpa ett begagnat halsskydd på blocket eller tradera om det skulle behövas.

• Kvammen

Verkar säkrare att åka med mamma än barn i grupp. Hockey verkar farligt, inte konståkning där dom är nästan nakna. Och man kan låta bli.

• myskatt

Konståkning är allt annat än säkert!

Har ju hänt olyckor där folk fått bakkanten på skridskon rakt genom skallen.

• Kvammen

I hockey kan de få en puck i mun och tappa gaddarna.

• Kattdamen

Äh, det är ju bara en flicka.

• enlitenbitkaka
    Kvammen skrev 2011-12-06 18:58:47 följande:
    I hockey kan de få en puck i mun och tappa gaddarna.
    Och bara av att vara på isen kan du ramla och slå ut alla tänder... Men skit i hjälmen öht du, vad gör det med lite skallskador, utslagna tänder och jack i bakhuvudet?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Kvammen

Hjälm med galler, tjocka handskar och halsskydd, pengar har vi gott om men vår flicka kan börja undra och backa ur. Det lär finnas annat att göra som har mindre risker..

• Grätchen
    Kvammen skrev 2011-12-07 03:15:25 följande:
    Hjälm med galler, tjocka handskar och halsskydd, pengar har vi gott om men vår flicka kan börja undra och backa ur. Det lär finnas annat att göra som har mindre risker..
    Balett?
  • Kvammen
    Grätchen skrev 2011-12-07 03:26:32 följande:
    Balett?
    De har idrott 2 dagar per vecka snarare lättklädda.
Svar på tråden Skridskohjäm med galler för flicka?