• LyckligaLee

När tycker ni att man måste berätta på jobbet?

Jag är i v 15+5. Har inte berättat får nån, förutom maken då... Känner inte alls någon brådska att berätta att jag är gravid. En del har väl med oro att göra... och dels pga av att jag är 42 och man intye förväntar sig att jag skall vara med barn... särskilt inte på jobbet. Har ingen lust att basunera ut nyheten... särskilt då det inte alls syns ännu. Har överlevt trötthet och illamående utan att jobbet drabbats. Har nu en lagom kul chef och en jobbsituation som är mer än ansträngd pga nerskärning och anställningsstopp. Att jag går på föräldraledighet innebär problem. Inget jag bekymrar mig för, och de flesta kommer att bli glada för min skull kan jag tänka. Men jag känner ändå ingen press att meddela graviditet. När måste man berätta för arbetsgivaren? De vill väl såklart ha så mycket tid på sig som möjligt att lösa situationen innan jag går hem... Tänkte vänta till efter jul. Är det för sent? Är då i v 21-22...

• Svar på tråden När tycker ni att man måste berätta på jobbet?
  • josefin1234

Du kan ju gå in till chefen idag och säga det att du och maken din har gett varandra en seen julklapp den bästa av dem alla. samtidigit säger du de att du är beredd att jobba så länge som de går. och att du vill att det väntar tills efter jul med att kontoret får veta. lycka till :)

• Dohgon

du måste säga ifrån som senast 2 månader innan du ska bli föräldraledig. jag berättade i stort sett samma dag som jag plussade, litet kontor där alla känner varandra privat och ville att chefen skulle veta så vi kunde planera in det. sen blev jag sjukskriven halvvägs igenom så var nog bra att vi var förberedda =)

• LyckligaLee
    Dohgon skrev 2011-12-06 09:30:57 följande:
    du måste säga ifrån som senast 2 månader innan du ska bli föräldraledig. jag berättade i stort sett samma dag som jag plussade, litet kontor där alla känner varandra privat och ville att chefen skulle veta så vi kunde planera in det. sen blev jag sjukskriven halvvägs igenom så var nog bra att vi var förberedda =)
    Ok, två månader. Är det lagstadgat?
  • LyckligaLee
    josefin1234 skrev 2011-12-06 09:27:50 följande:
    Du kan ju gå in till chefen idag och säga det att du och maken din har gett varandra en seen julklapp den bästa av dem alla. samtidigit säger du de att du är beredd att jobba så länge som de går. och att du vill att det väntar tills efter jul med att kontoret får veta. lycka till :)
    Javisst, och jag har för avsikt att berätta så klart. Vill bara hitta rätt tillfälle. Chefen är nytillsatt och har dessutom varit sjuk i några veckor. Därefter har vi alla varit extremt belastade. Nu skulle jag berättat i veckan, men blev själv sjuk. Snart går jag på julledighet och kände då att man kanske kunde vänta till januari med att berätta. Jag vill gärna göra rul först... och det gör jag i mellandagarna. Vill dock inte ha en sur chef som ifrågasätter varför jag inte meddelat mig tidigare. I vår arbetsgrupp är två gravida och en tredje har dessutom gått på föräldraledighet med barn nr tre. Det skämtas i gruppen om att nu får det bannemej vara nog, och man skojar och syftar till de två i gruppen som ännu inte har barn. De är 27 och 29. Ingen har mig i åtanke och jag ser lite fram emot att berätta, samtidigt som det innebär problem på jobbet. Men det är inte mitt ansvar att lösa. Ytterligare en faktor är att det snart är dags för lönesamtal... 
  • josefin1234
    LyckligaLee skrev 2011-12-06 12:41:13 följande:
    Javisst, och jag har för avsikt att berätta så klart. Vill bara hitta rätt tillfälle. Chefen är nytillsatt och har dessutom varit sjuk i några veckor. Därefter har vi alla varit extremt belastade. Nu skulle jag berättat i veckan, men blev själv sjuk. Snart går jag på julledighet och kände då att man kanske kunde vänta till januari med att berätta. Jag vill gärna göra rul först... och det gör jag i mellandagarna. Vill dock inte ha en sur chef som ifrågasätter varför jag inte meddelat mig tidigare. I vår arbetsgrupp är två gravida och en tredje har dessutom gått på föräldraledighet med barn nr tre. Det skämtas i gruppen om att nu får det bannemej vara nog, och man skojar och syftar till de två i gruppen som ännu inte har barn. De är 27 och 29. Ingen har mig i åtanke och jag ser lite fram emot att berätta, samtidigt som det innebär problem på jobbet. Men det är inte mitt ansvar att lösa. Ytterligare en faktor är att det snart är dags för lönesamtal... 
    0kej värkar vara mycket som händer på jobbet men vänta till efter jul när du vet att allt är fast å klart liksom.
    Jag hade nog inte tagit upp graviditeten nu med tanke på allt nytt som händer på ditt jobb.
    Samtidigt så får man ju tänka att som du säger det är inte ditt ansvar att lösa om du försvinner på mamma ledighet och som bra kamrater så ska dem stötta dig men vänta lite om det känns bäst.
  • Blå damcykel

Eftersom jag har världens bästa chef så berättar jag samma dag jag plussar, för honom alltså.... Den här gången tänkte jag inte berätta för dom andra alls. Ville se hur lång tid det tog innan dom såg det själva. V 27 så hade ingen sagt nåt, så då berättade jag ändå...

• HelenB

Hej hej.
    Två månader innan man blir föräldra ledig måste man berätta till sin chef. Det kan man läsa om på försäkringskassans hemsida.  Med vårt förra barn (6månader nu) så pratade jag med min barnmorska och hon sa att man gott och väl kan vänta tills efter man gjort ul och efter att de riksfyllda veckorna är förbi.  
    Har själv en lite knepig chef och ska åter igen berätta om att jag inte kommer tillbaka till nästa höst. Har lite snurr i magen av det redan. Även fast man absolut inte ska ha det. Men det är ju det jobbet man ska tillbaka tillslut till så..

Förstår dina tankar. Men berätta när du känner dig redo. Och de får absolut inte belasta dig för något alls en chef får inte ens säga något negativt om att du ska gå hem på mamma ledighet inte ens bli sur och visa det för dig. För skulle de gå vidare och att de blev en process av det, så åker han hon på det ordentligt,

Hoppas det blir till det bästa för dig Glad

• Mumin80

Jag berättade för chefen efter sommarsemestern, var i v. 13 då. Men då hade vi gjort ett vul i v. 9. Resten av arbetsplatsen fick veta efter rul, så v. 19 ungefär. Det började dock vara lite svårt att dölja det på slutet, så det var en del som inte var överraskade direkt...

Jag tycker absolut att du kan vänta till efter julen, om du kan dölja det. Eller lite beroende på. Om ni sitter och t.ex. verksamhetsplanerar just nu inför nästa år (som man gör inom kommunala och statliga verksamheter) så är det nog schysst att förvarna chefen, så man inte får en massa uppgifter som dom sen får omfördela. Men om det inte finns någon speciell planering kring året som kommer, så är det väl lite schysst mot chefen att inte berätta förrän efter jul. Varför sabba hans/hennes jullov liksom Det är ju inte så att dom kan göra nåt åt saken, då är det bara en extra sak att stressa över när man borde ta ledigt och slappna av.  

• Telly

Jag väntade till efter fostervattensprovet. Tycker det är helt ok.

• Snöankan

I normalfallet så borde det ju vara bäst att berätta så snabbt som möjligt och ge företaget tid på sig att planera. Jag har båda gångerna berättat för min chef dagen efter jag själv fått veta att jag varit gravid. Men du har ju lite jobbigare situation på jobbet. 

Kommer det att behövas en vikarie när du går? Då kan det ju vara bra att meddela i så god tid att man hinner skaffa en. Eller är det någon som behöver läras upp? Jag ska gå på föräldraledighet om ett halvår och trots att jag sagt till i så god tid så är det problem för att jag är ensam inom ett av mina arbetsområden och det tar längre tid än ett halvår att lära sig det. 

• LyckligaLee

Tack för tips och tankar! Bestämt mig för att vänta till efter jul, om inte det händer nåt särskilt innan dess. 
    Kram på erSolig 

• fru Elle

Man behöver ju inte berätta och ansöka om föräldraledighet förren två månader innan man ska vara ledig. Men det kan ju vara lämpligt att berätta lite tidigare så arbetsgivaren kan planera för en ersättare osv. Har nog själv berättat runt vecka 10 - 12 tidigare, brukar a svårt att inte berätta. Är föräldraledig just nu och kommer börja jobba när jag är i vecka 14, denna gången skulle jag gärna berätta efter RUL. Men tror det kommer synas när jag börjar jobba, så vi får se. Hursomhelst så kommer jag berätta innan vi börjar planera inför sommarsemestern. Tycker det skulle vara lite elakt att söka semester och sen när vi äntligen har fått ihop ett semesterschema lämna in ansökan om föräldraledigt, har BF i sommar.

Molly 2008 och Harry 2010
Svar på tråden När tycker ni att man måste berätta på jobbet?