• BlahBlahBlah

Hur mycket pluggar din tonåring?

Har en tonårsdotter som går första året i gymnasiet. Hon har en ryggsäck full av anorexia som hon så gott som återhämtat sig ifrån sen något år tillbaka. 

Hon är en typisk over achiever som måste vara smartast, snyggast och duktigast annars känner hon sig dum och ful.

Går fortfarande i terapi för att hantera dom känslorna och andra anorektiska efterdyningar.

Hon har inget drömyrke eller särskild framtidsplan annat än att hon vill "bli nåt".

Ändå pluggar hon fem dagar i veckan, sju timmar per eftermiddag/kväll med korta uppehåll för sms, middag och kvällsmål.

Jag har ett par olika teorier om detta;

Hennes hjärna har tagit sån stryk av sjukdomen att det hon läser inte går in så snabbt.

Hon har någon annan form av koncentrationssvårigheter.

Hon måste plugga så mycket för att framstå som "duktig" i sina egna ögon.

Hon är en normal, ambitiös tonårstjej.

Så min fråga är:

Hur mycket pluggar din (friska) tonårsdotter? Låter 35 timmar i veckan lagom enligt dig?

Själv hade jag mest kul i gymnasiet och pluggade minimalt. Men så "blev" det ju inget av mig heller...

• Svar på tråden Hur mycket pluggar din tonåring?
  • josefin1234

Som tonårs dotter till min mamma så kan ja berätta att det är så himla olika  ja och min syster till exempel är super olika.

Jag pluggade nästan inget ljög om att jag hade gjort allt i skolan va ute å rände
    Men min syster hon pluggar säkert 2 timmar om dagen och de gäller helgen också .
    Hon är alltid i tid med inlämningar och får vg på nästan alla prov.

min kompis hon hade målet att bli läkare. hon har Mvg i alla ämnen och då menar jag alla.
    Hon pluggar som ett litet as men för att komma till punkt då jag har gjort ett arbete om anorexi
    så har oftast dem tjejerna/killar något annat problem än bara ätandet vissa har besatt träning 500 situps om dagen andra har kalori tänkande och jag kan tänka mig att hon är besatt av att vara duktig pluggandet får henne att sluta tänka på mat . Pluggar hon så hinner hon inte äta eller tänk på mat. min teori men be henne berätta vad målet med allt pluggande är

• BlahBlahBlah

Hmm, ja din syster pluggar alltså två timmar om dan och får vg på alla prov. Då låter det ju som om två timmar borde vara fullt tillräckligt.

Ja, oja hon har varit träningsnarkoman också, med blodiga ryggkotor och allt.

Men hon är fortfarande extremt noga med att äta var tredje till fjärde timma och missar aldrig en måltid så jag tror inte att hon pluggar för att slippa tänka på mat. Även när hon var som sjukast satt hon med skolarbete trots att hon var avstängd från skolan.

Jag har frågat om hennes mål, men som sagt hon vill bara "bli nåt"...

Tack för tankarna

• Moonz

Jag har (tyvärr) inget svar på din frågeställning men jag blev rörd av din historia och jag vill bara lyckönska er båda i framtiden!

• LillaTanten

Min dotter går andra året på ett estetiskt program och pluggar i stort sett ingenting hemma. Naturligtvis till stor del beroende på att skolan har som målsättning att skolarbete ska skötas på skoltid, men även för att det lilla livet är en mycket lat dam :)

Helt ärligt bryr jag mig inte ett spår om det, jag var själv en partypingla i den åldern och gick ut med väldigt dåliga betyg, hankade mig fram på "skitjobb" tills jag strax innan 30 kom på vad jag ville bli när jag blev stor, läste upp mina betyg och sedermera gick på universitet och utbildade mig, "blev nåt" liksom.

Visst är arbetsmarknaden hårdare idag men att som TS dotter vara så stenhårt fokuserad på att plugga utan att ha ett bestämt mål låter för mig som ett nytt slags "missbruk", hon har bytt Anorexiaspäkningen mot pluggandet?

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Sigma

Jag är själv i din dotters ålder, lite äldre, och går natur. Antar att jag är frisk. För mig är en normal pluggtid ca 1-2 h effektiv tid om dagen, genomsnittligt över veckan alltså. Mina betyg ligger oftast på vg-mvg om det är relevant. Mycket mer än så ska absolut inte behövas, gymnasiet är inte så krävande som t.ex universitetet där din dotters studiemängd kanske hade passat in bättre. 35 timmar i veckan låter för mig väldigt, väldigt mycket och påminner om en vän som var den där typiska ambitiösa tjejen. Hon hade inga problem med att plugga flera timmar sträck men det ledde nästan till slut att hon bröt ihop av sin egna press på sig själv. Hon fick ta ledigt några dagar, helt utan plugg, för att sova ikapp och vila hjärnan. Nu vet jag väldigt lite om din dotter men som du kanske kan märka av min text skulle nog jag försöka göra något åt saken.

Har inte så mycket tips egentligen. Det är ju bra att hon pluggar och hon är säkert mycket duktig. Tror inte det fungerar att säga att "man inte behöver ha alla mvg", det fäster inte på ambitiösa personer. Snarare att sömn, vila och andra aktiviteter är väldigt viktiga för att man ska må bra. Man lär sig också mycket bättre av att hjärnan får vila. Jag tror säkert att hon kommer göra ännu bättre ifrån sig och må bättre om hon drar ner mycket på den tid hon pluggar. Kanske börja spela gitarr, lära sig programmera eller något annat sköj kan vara bra för henne? Verkar inte som hon har mycket tid över till annat än skolan just nu i alla fall.

• BlahBlahBlah

Tack för alla tankar, jag uppskattar att ni svarat. Har bara inte varit inloggad på väldigt länge. Numera är pluggandes nere på nån timme i veckan, så det var nog bara en fas.

• SaraM

Min dotter ( 17 ) år pluggar 4 dagar i veckan och ca 3-4 timmar per gång.

Svar på tråden Hur mycket pluggar din tonåring?