• AboynamedSue

Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?

Om en månad ska jag börja jobba och min man ska vara hemma med sonen (7,5 månad). Just nu ammar jag när sonen vaknar på natten, men när jag börjar jobba kan jag inte stiga upp ca 3ggr/natt och amma. Hur gör ni för att bli klara snabbt med välling/ersättning på kvällen? Har ni förberett i termos? Har ni  blandat i kokt kallt vatten så att det är snabbt att värma på natten, eller hur ska man göra? Sonen vill ju helst ha mat nyss när han vaknar...

Vill helst undvika att värma i mikro (ja, jag är lite nojjig)

• Svar på tråden Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?
  • La Lola
    dec2010 skrev 2011-12-07 11:00:12 följande:
    Ja just därför man blandar med hälften av vattnet o spär med kallt så blir det ätklart direkt.
    Hinner bakterierna dö då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dec2010

Ja. Det ska de hinna göra. Jag har frågat på bvc o enligt dem är det lugnt.

• La Lola
    dec2010 skrev 2011-12-07 11:38:50 följande:
    Ja. Det ska de hinna göra. Jag har frågat på bvc o enligt dem är det lugnt.
    Hur vet BVC det? Obestämd
  • milli79

Har varmt vatten i termos och en flaska med vällingpulver i sovrummet. Häller sen bara i vattnet o skakar flaskan.

• milli79

Glömde... nä vi kokar inte vattnet utan värmer i vattenkokare tills det är lagom varmt. Dottern är 11mån.

• dec2010

Ja det vet jag inte. De har väl kollat upp det efter att många frågat kanske.

kompisen ringde semper o de sa samma sak.

• AboynamedSue

Tack för alla bra tips! Nu ska nog mannen klara det utan att sonen hinner skrika alltför länge. Det blir nog thermos med varmvatten och pulver färdiguppmätt så det går snabbt.

Som sagt; Tack för tipsen Skrattande

• La Lola
    dec2010 skrev 2011-12-07 12:17:05 följande:
    Ja det vet jag inte. De har väl kollat upp det efter att många frågat kanske.

kompisen ringde semper o de sa samma sak.
    Väl? Okej....
  • Muslimska mamman

Jag hade termos bredvid sängen jämt (min son sover hela nätter sedan han var 3 månader) och det funkade utmärkt. Jag brukade inte hälla i kallvatten då (gör det ibland idag på dagtid dock) utan jag brukade ha en kanna kallvatten där jag ställde flaskan utan lock i så svalnade den fort.

Blanda flaskan, ta av locket och ställ i en kanna kallt vatten. Gå och byt blöja under tiden om det behövs så är mjölken lagom varm när du är tillbaka.

Muslim är bara förnamnet!
  • Cloudberry

Min 8-månaders äter 2-3 ggr mellan 22-06 och jag går upp till köket och värmer vatten i vattenkokaren till ättemp, häller i pulvet, skakar, går tills sängs och ger honom.

• Cloudberry

Kan ju säga som så att det är mycket bättre på alla sätt och vis att amma på natten mot vad det är att ge ersättning, nu är jag dödsdödstrött både på natten när jag ska ge honom och på dagen efter att ha varit tvungen att vakna på natten för att mata honom. När jag däremot ammade så blev jag inte det minsta trött, varken av att vakna för att amma på natten eller senare på dagen.

Beror på amningshormonerna.

• dec2010

Ja väl. Jag ifrågasatte aldrig den infon. Hade nog ändå i livet för att orka med just det.

• La Lola
    dec2010 skrev 2011-12-07 15:44:10 följande:
    Ja väl. Jag ifrågasatte aldrig den infon. Hade nog ändå i livet för att orka med just det.
    Ok.
    Jag är skeptisk mot det mesta som BVC påstår eftersom de mer än en gång har sagt konstiga grejer....
  • Catox9

Kokar vatten å ställer in flaskor i kylen, värmer sen i micro och blandar m pulver. Ibland har jag pulver förberett då tar det bara nån minut så är det klart :)

• Kråkes mamma

Vi kokar upp vatten som sen får svalna till ät temp innan vi häller upp det på termos. Sen går det snabbt och lätt att hälla vatten i flaskan, fylla på med pulver och skaka. När jag pumpade och sen ställde flaskan/flaskorna i kylen fick vi tipset av BB att värma flaskan i en bunke med hett vatten vilket går snabbt det med om man inte vill micra.

Kråkes mamma
Svar på tråden Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?