• Millcam

Ensamstående med prematurbarn

Jag är en ensamstående förälder till min fina prematur dotter på 5månader (korrigerad 3månader)
    Jag undrar om det finns fler ensamstående prematurföräldrar här på fl?

Känner mig lite ensam i min situation just för att jag inte har någon som vet hur det är.
    Jag har ett enormt stöd ifrån både vänner och familj men de kan ändå inte förstå.

Det var egentligen inte meningen att jag skulle ha barn just nu. utan jag fick reda på att jag var gravid under en förberedelse inför operation för att ta bort min livmoder. När jag fick beskedet kunde jag inte ha blivit mer chockad och enormt glad, Jag har alltid velat bli mamma och trodde inte att jag skulle få bli det biologiskt menat. Eftersom jag har canserceller i livmodern så var läkarna inte säkra på att min livmoder skulle låta barnet vara kvar där inne.

Jag fick havandeskapsförgiftning i vecka 26 och födde min dotter i vecka 29 (med akut kejsarsnitt) Då vägde hon bara 975g och var 37cm lång,  Jag var överlycklig för mitt barn men vågade inte helt glädjas över att bli mamma eftersom jag inte visste om hon skulle överleva. Hon var ett starkt och piggt barn som låg och lyfte huvudet med c-papen på. efter en vecka så började magen krångla och hon fick syrgasbehov som hon inte haft förut och de upptäckte att hon hade ett stort hål emellan höger och vänster förmak (hjärtat)+ en stor duktus som inte ville stänga sig.

Efter många åtgärder skulle hon få hjärtoperation och blev satt på kö och fick matdropp så började hon bli sitt "vanliga" pigga jag igen. Äntligen kändes det som att de skulle ordna sig för min lilla plutt och jag började slappna av och njuta av mamma rollen, efter 9veckor på neo så fick vi komma hem på permition med syrgastuber och pulsometer. Min dotter växte på bra och hon slutade ganska snabbt med syrgasen efter vi kommit hem. Jag var överlycklig och kände det där lyckoruset som alla nyblivna mammor brukar ha. (självklart hade jag det innan och älskade min dotter men det var så många orosmoment som alltid fanns där)

Efter vi kommit hem har hon fått andningsuppehåll och vi har blivit inlagda och fått ta många nya tester b.l.a. MRT (magnetröntgen) av hjärnan, kollade hennes hjärnaktiviteter m.m. det kändes som att jag gick i en dimma och inte hitta ut.

Nu en månad efteråt så mår min dotter jättebra och växer i sin egen takt och som det ser ut just nu så behöver hon inte någon hjärtoperation.  men jag kan inte förklara för någon hur denna tiden har varit eftersom de inte har varit i samma situation. De vet inte hur det är att ha haft sitt barn i kuvös eller hur påverkad psykisk man blir av att ligga inne på neo utan att kunna prata med sina nära och kära för man har fullt upp med, pumpning, matning och att ligga känguru.

Det var skönt att skriva av sig och finns det några andra ensamstående prematurföräldrar man kan prata med!
    självklart får ni andra också skriva Glad

tack

• Svar på tråden Ensamstående med prematurbarn
  • Muslimska mamman

Usch vilken jobbig situation :( Skönt att hon mår bättre nu i alla fall. Barn som föds så tidiga brukar ju ha fler problem och svårare återhämtning än andra barn som föds senare.

Jag var "ensamstående" två månader efter min sons födelse. Han föddes vecka 35 med akut kejsarsnitt och vi fick ligga inne på neonatalen i två veckor innan vi fick komma hem. Min man hade då varit utomlands en månad innan förlossningen och kom tillbaka till Sverige två månader efter förlossningen. Så han missade ju allt...

Nu är vi ju alla tillsammans igen, men under den tiden kände jag mig verkligen som en ensamstående mamma. Ofta tänkte jag "jag beundrar dem som verkligen är ensamstående föräldrar!". Särskilt alla jobbiga nätter med nyfödd som ska upp varannan/var tredje timme och ha mat...

Muslim är bara förnamnet!
  • mumsan8

Hej!
    Det låter tufft att vara själv i den situationen. Vilken tur att din dotter verkat få en sån mamma. Skönt att vara hemma och hoppas ni inte behöver operera tjejen. Jag har en dotter som är född i v.35 pga HF. Hon har mått bra hela tiden och det har inte varit nåt med henne. Idag 2 år och 8 mån.

Kämpa på!
    Kram!    

• Katarina76

Grattis till dottern! Även om jag inte är ensamstående så vet jag att tiden på neo är tuff. Förstår att den måste vara ännu jobbigare om man är själv. Det är också jobbigt att komma hem med obearbetade tankar och ingen förälder till fullgångna barn kan förstå hur man har haft det. Vill bara säga att det kommer en tid när du kan njuta, även om du inte är där än. Hoppas du hittar andra ensamstående att snacka med. Har du kollat på pytteliten.net om det finns någon i det forumet?

• tummeliten

åhhhhhh äntligen en som har det som mej.. jag har varit ensamstående med med prematur tjej sen start.hon föddes i vecka 24+1 den 24 sep 2010. jag fick reda på att jag var gravid i v 21 då jag sökte läkar vård pga magvärk och dom misstänkte en blodpropp men där i magen låg den vackraste <3 hade hf för att sedan i v 23 få hellp syndrom och sen blev det akut snitt pga att jag blev så dålig.mina föräldrar var med i uppsala där jag snittades och var med ist för pappan.han finns inte med än idag..hör jätte gärna av dej.vad skönt att för en gångs skull slippam känna sig såå ensam..mvh madeleine

Svar på tråden Ensamstående med prematurbarn