• Rosie Jay

    Varför har du "bara" ett barn?

    Omröstningen gäller endast dig som INTE planerar barn, med undantag för alternativet:
    "Jag/partner kan inte få (fler) barn"... 


    På grund av ... 
    Mamma, Singel och Sambo
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför har du "bara" ett barn?
  • Ant3

    Vill inte ha fler eftersom jag trivs bra som fan som det är nu. Jag har dottern 2-3 dagar i veckan och det passar mig och min situation. Men visst, tiden ändrar oss.. vet inte vad jag kommer vilja i framtiden.

  • korfu08

    Vi har fyra missfall jag har en sjukdom som gör att jag nästan bara får missfall, min man har en sjukdom som gör att vi endast kan få barn genom provrörsbefruktning och där har vi gjort två försök och misslyckats och orkar inte mer, utan tog tag i vårt liv förra året och bestämde att nu lever vi vi tre och gör allt vi kan för vår dotter och idag mår vi bra, mer harmoniska och vi njuter av att vara tre och tänker inte så mycket varför bara ett barn, vi vill ge vår dotter det vi kan och att hon mår bra, hon har mycket kompisar och vi har stor släkt så hon känner sig sällan ensam och det är väl tur.

  • RosaBabyfilt

    Alltså vad ska jag säga? Så många alternativ som passar in ;) Vill inte gå igenom bebistid igen, vill inte behöva älska två barn (även om det säkert är möjligt), vill skämma bort det barn jag har nu och fokusera enbart på det och till sist passar det sig inte ekonomiskt just nu.

  • BrokenWings

    Jag håller med er allihopa här,, Är ensamstående med min son och känner inte alls för ett till barn just nu, ett barn kräver nog med uppmärksamhet iaf när dom är inne i sin trotts ålder, sen så har jag ADD så ibland så är mitt tålamod inte det bästa om man säger så.. =) Jag älskar min son och skulle inte byta ut honom mot något i hela världen...  Men som sagt så trivs jag bra som jag har det när det bara är jag och min son..

  • saga114

    jag skulle aldrig kunna få barn... men fick ett

    Skulle jag och min man  få välja så skulle vi haft flera, men man kan inte få allt.

    Vi fick ju ett.... vårt lycka   

  • Pymsan

    Min man vill inte ha fler, han har två tonåringar sen innan och vi har en son på 3 tillsammans. Tråkigt och ledsamt på ett sätt, men jag kan även se det positiva och bekväma i att ha "bara" ett barn.

  • Belladonna

    Vi har bara ett barn därför att vi känner att det är perfekt med ett barn! Han är det bästa som hänt oss och vi är helt nöjda med ett, det passar oss att bara ha ett barn. Sen är det klart att det är ekonomiskt fördelaktigt, praktiskt på många sätt, mindre bil, mindre hus, mer tid, mer pengar, mindre vabb-dagar, kan engagera oss mer i honom, vi får mer tid för varandra och mer egentid. Jag tycker allting är bättre med att bara ha ett barn. Sen är det självklart oerhört viktigt att han har många barn runtomkring sig, förskola och aktiviteter blir ju ännu viktigare men eftersom vi bara har ett barn känner vi att det bara är roligt att aktivera honom, ta med honom till olika aktiviteter och umgås med vänner och hans kompisar.

  • Tillalamm
    Belladonna skrev 2012-09-04 11:02:08 följande:
    Vi har bara ett barn därför att vi känner att det är perfekt med ett barn! Han är det bästa som hänt oss och vi är helt nöjda med ett, det passar oss att bara ha ett barn. Sen är det klart att det är ekonomiskt fördelaktigt, praktiskt på många sätt, mindre bil, mindre hus, mer tid, mer pengar, mindre vabb-dagar, kan engagera oss mer i honom, vi får mer tid för varandra och mer egentid. Jag tycker allting är bättre med att bara ha ett barn. Sen är det självklart oerhört viktigt att han har många barn runtomkring sig, förskola och aktiviteter blir ju ännu viktigare men eftersom vi bara har ett barn känner vi att det bara är roligt att aktivera honom, ta med honom till olika aktiviteter och umgås med vänner och hans kompisar.
    Exakt så känner jag också:)
  • PHofie
    Smulu skrev 2012-07-12 21:53:24 följande:
    Min sambo vill inte.
     
    Och det är okej för dig? Jag lever med en man som inte vill ha fler barn, men jag vill inget hellre än ha många barn!! Så för mig är det väldigt plågsamt att ha fått besked om att det inte blir några fler. 
  • Kinya

    Jag röstade annat: Jag och min man vill helt enkelt inte ha fler barn. Precis som att 3 barn är idealet för en del (och 10 för andra) så är ett barn det perfekta antalet barn för oss.

  • Tillalamm
    Kinya skrev 2013-01-23 14:05:24 följande:
    Jag röstade annat: Jag och min man vill helt enkelt inte ha fler barn. Precis som att 3 barn är idealet för en del (och 10 för andra) så är ett barn det perfekta antalet barn för oss.
  • Kinya

    Det är bara väldigt irriterande att folk ifrågasätter det hela tiden. Jag ifrågasätter inte andras val av antal barn. Det som är lagom för ett par kan vara för lite/mycket för ett annat. Men hela tiden säger folk till mig: "Är det inte dags för en tvåa snart?" Vår dotter är 3 år så vi får fråga hela tiden! Jag svarar hela tidne att NÄ, det blir itne en tvåa eftersom vi itne vill ha fler barn.

    Det som stör mig mest med det är att det hade faktiskt kunnat vara så att vi ville ha fler barn och försökte men inte lyckades. Det tänker folk inte på. Nu är det inte så så min reaktion blir mest irriterad. Men jag tycker att jag lyckas få till mina svar rätt bra så att de blir tysta.

  • micromat

    Annat: har ingen karl och vill gärna ha det.. Är jag fortfarande singel om några år kanske det blir insemination men inte nu

  • Tillalamm
    Kinya skrev 2013-01-24 08:27:31 följande:
    Det är bara väldigt irriterande att folk ifrågasätter det hela tiden. Jag ifrågasätter inte andras val av antal barn. Det som är lagom för ett par kan vara för lite/mycket för ett annat. Men hela tiden säger folk till mig: "Är det inte dags för en tvåa snart?" Vår dotter är 3 år så vi får fråga hela tiden! Jag svarar hela tidne att NÄ, det blir itne en tvåa eftersom vi itne vill ha fler barn.

    Det som stör mig mest med det är att det hade faktiskt kunnat vara så att vi ville ha fler barn och försökte men inte lyckades. Det tänker folk inte på. Nu är det inte så så min reaktion blir mest irriterad. Men jag tycker att jag lyckas få till mina svar rätt bra så att de blir tysta.



    Visst är det konstigt det där med att folk tycker sig ha rätt att fråga om saker de tycker avviker från "normen". Håller med dig om att många inte tänker på att det kan ligga känsliga anledningar bakom. Har tex en vännina som är i ett förhållande och det blir inga barn fast de vill. Båda är i 30-års

    åldern och tycker det är jättejobbigt med alla nyfikna frågor. Folk är väl så jäkla nyfikna helt enkelt.
Svar på tråden Varför har du "bara" ett barn?