• Lillknyttet

Någa frågor och funderingar...

Hej,
    Jag hoppas på att få lte svar... Har fått nästa tid i slutet på december, hållt på med utredningar sen i August.

Har hittills fått reda på att jag inte producerar några ägg. Utsöndrar fel hormon från hjärnan som jag förstod det. Så tydligen är det Äggdonation som gäller.

så till några frågor...
    * Hur kommer det sig att så många väljer att åka utomlands för att få ägg donerade?
    * Hur många försök får man? ( bor i sthlm)
    * Vad kommer det att kosta för oss?
    * Hur ser processen ut i korta drag?
    * Min sambos syster har sagt att hon kan gå in som korsdonator. vad är era erfarenheter?
    * Hur vanligt är det att det inte fungerar i de olika stegen?
    * Vad kan jag göra/äta dricka osv, för att "hjälpa på traven"?

Förvirrad och förkrossad just nu och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. De läkare jag träffat har det inte alls klickat med, söker man på internet tycker jag det är så himla svårt att sortera svaren.

Har velat ha barn sen alltid och vetat att min sambo skulle bli en underbar pappa till vilka barn som hellst. Men nu börjar jag mer och mer fundera... kankse det inte är meningen bara.
    Har ett väldigt krävande jobb ch reser och jobbar många timmar under hög stress. Vill jobba mer nu för att tänka på annat men samtidigt kankse det förändrar oddsen eller?

• Svar på tråden Någa frågor och funderingar...
  • Pimpinellan

* Hur kommer det sig att så många väljer att åka utomlands för att få ägg donerade?
    ÄD är inte tillåtet privat i Sverige så har man inte rätt till ÄD via landstinget måste man åka utomlands. Många är dessutom en bra bit över 40 så inte ens vanlig IVF är tillåtet.
    Borde vara samma som vid IVF-2 el. 3.
    Inte mer än högkostnadskortet på både läkarvård och recept.
    I ditt fall "bara" se till att du har bra slemhinna typ via medicin och sen sätts embryot in 2-3 dar efter det plockats och befruktats. Värre för donatorn som ska stimuleras och plockas på ägg.
    * Min sambos syster har sagt att hon kan gå in som korsdonator. Vad är era erfarenheter?
    Får nån med erfarenhet svara på
    Chansen att bli gravid är väl kanske något högre än vid vanlig IVF eftersom äggen tas från unga kvinnor som bevisligen är fertila så jag drar till med 40% chans att bli gravid.
    Egentligen ingenting för det beror till 99,99% på embryots kvalitet huruvida du får barn,men dra ner på kaffet är en allmän rekommendation när man försöker få barn. Och självklart ska ingen av er röka,men det vet  du förstås. Och käka folsyra. Ingen hårdträning direkt efter insättning.

Lycka till!

• Annettiz

Hej! Jag har precis gjort mitt första försök. Fick ett ägg för en månad sedan ungefär, men det gick tyvärr inte, men nu väntar vi på ägg nr.2. Jag kan berätta lite hur det gick till för oss nu och på Huddinge sjukhus.
    Jag har inga egna ägg heller. så detta är ju enda vägen.

Antingen tycker folk att det är alldeles för lång kö när man ska få hjälp via landstinget. (1,5-2år) Eller så är dom inte berättigade, då söker de sig utomlands.

Enligt lag ska det vara 3. men det finns för få äggdonatorer, så man får bara ett försök (men alla ägg som du får, får du ju använda, men bara från en donator)
    så länge du inte kommer med en egen donator och gör korsdonation, då får man en till.

Inget. högkostnadsskydd.

Man gör ultraljud, kollar så att livmodern "mår bra", sedan får man rätt höga doser hormoner. Olika vid olika personer vad jag förstår. Själv fick jag progenon (tabletter) och progesteron (vagitorier) Din karl ger spermier samma dag som donatorns ägg tas ut. 2 dagar senare sätts de in i dig.

* Min sambos syster har sagt att hon kan gå in som korsdonator. vad är era erfarenheter?
    Vi har inte kommit dit än och hoppas slippa.

Man får prata med en kurator. sen läkare. tror inte det är vanligt att man inte Godkäns. En psykisk och en medicinsk del.

Folsyra är bra. Gärna flera månader innan äggets sätts in. Det minskar risken för missfall och det minskar risk för ryggmärgsbrock hos fostret.

Kanske blev lite luddigt, mén hoppas du fick nån hjälp =)

• lillamillan

Hej!

Jag va på besök i huddinge i dag och då tyckte läkaren att jag hade för lågt amh så de föreslog äggdonation. Vi har i så fall en egen donator och då blir väntetiden ca 6 månader eftersom donatorn måste lämna infektionsprover med 6 månaders mellanrum. På frågan hur många försök man får svara de väldigt luddigt, men i sthmlän är man berättigad till 3 ägguttag med återföring och om man får embryo till frysen ingår alla dessa oxå. Om man inte använder sina försök sjäv utan använder donator har man alla dessa försök kvar och kan använda dem. MEN om man inte har egen donator kan de bara garantera ett försök eftersom det är sådan brist på donatorer. Får donatorn mer än 12 ägg delas dessa till två mottagare (om donatorn godkänner detta) då får nr 1 och 2 på kön dessa. Om det blir mindre ägg får bara nr 1 äggen. Vill den egna donatorn göra fler försök får man fler försök inom ramen för de som ingår. Exakt hur väntetiden blir när man har korsdonator vet jag inte, då vi mest pratade om att använda den egna donatorn själv.  

Svar på tråden Någa frågor och funderingar...