• Analoga

Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?

Jag måste säga att för en gångs skull har borgarna kommit med ett riktigt bra förslag

Detta med skriftligt omdöme vid terminsslut i årskurs 1. Förstår inte alls de som har något emot det. Jag ser verkligen fram emot att få hem omdömet inför jullovet, så man får vetskap var min dotter står i skolan, och vad hon ev behöver öva mera på!

Vad tycker ni?   

• Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?
  • caliningrad
    canmamma skrev 2011-12-08 19:17:53 följande:
    Right, jag bor då inte i Sverige, men tänkte att jag kunde dela med mig av min erfarenhet av de skriftliga omdömen mina barn fått... Eftersom man inte haft det i Sverige innan så kunde jag bidra med lite erfarenhet och ett annat perspektiv.
    Jag har samma erfarenhet. Vi bor i Asien och här finns betyg i slutet av varje termin +detaljerat  skriftligt ömdöme.
    Dessutom: skriftligt ömdöme varje vecka, och utvecklingssamtal 1 gng / termin.
    ALlt detta redan från 3 års ålder, min dotter är 4.

Jättebra.
    Hade hon några som helst problem med läsning eller med sitt beteende skulle jag få veta redan nu, och inte plötsligt upptäcka att hon har ADHD eller dyslexi när hon är 8 år och det är för sent.. 
  • canmamma
    baby81 skrev 2011-12-08 20:14:20 följande:
    Blir man van i tidig ålder så känns det kanske inte så jobbigt senare i livet. Jag har varit med om barn som mår jättedåligt över det men det flesta gör det inte. Värst är det för de barn som verkligen inte kan trots alla insatser som de får. En jobbarkompis son sa "nu är det dags för utvecklingssamtal igen och jag ska få höra hur värdelös jag är". Jag tror att det är upp till läraren att lägga fram det på rätt sätt till eleverna och ha rätt inställning.
    Nej men vad fruktansvärt! Hur kan lärare och föräldrar låta det fortsätta? Kanske ett skriftligt omdöme kunde hjälpa till att göra hans samtal mer konstruktiva? Barn är så sårbara och maktlösa att jag bara vill gråta! Vilken vuxen skulle stanna kvar på ett ställe där de kontinuerligt fick den sortens feed back? 
  • Dr Mupp

Det är verkligen kanon och jag som har ett barn som inte uppfyller kravet i ett ämne känner att det hjälper med dessa omdömen. De ser direkt vad som felas och vi kan sätta in extra resurser både hemma och i skolan. Jag har aldrig förstått varför vi inte haft omdömmen från första klass förr, det är ju det enda vettiga och det har man ju i alla(?) andra länder.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • caliningrad
    Dr Mupp skrev 2011-12-09 05:42:45 följande:
    Det är verkligen kanon och jag som har ett barn som inte uppfyller kravet i ett ämne känner att det hjälper med dessa omdömen. De ser direkt vad som felas och vi kan sätta in extra resurser både hemma och i skolan. Jag har aldrig förstått varför vi inte haft omdömmen från första klass förr, det är ju det enda vettiga och det har man ju i alla(?) andra länder.
    Darfor att Sverige ar det enda landet i varlden dar varlden kretsar kring barnen och dar vuxna ska lara sig fran barnen istf tvartom och dar det mesta betraktas som krankning.

Som tur ar det, nagra borjar inse hur fel det ar med denna propaganda. 
  • mamma till 2 frön

Jag tycker skriftliga omdömen är ett bra redskap tillsammans med Iup och åtgärdsprogram Det är barnens rätt att få veta vad de kan och så ska även ett omdöme vara utformat dvs beskriva elevens kunskaper i förhållande till de nationella målen. De ska således inte berätta vad barnet inte kan. Jag har fått omdömen för min son sedan han började skolan med vilka vi nu när han i går i år 4 kan se progressionen i hans kunskapsutveckling i de olika ämnena

Ps Allt detta lagstadgades 2008 och gällde från hösten -08 så jag hoppas att ingen tror att detta är nytt som del i den nya reformen Lgr11 med ny läroplan och kursplan för grundskolans alla skolformer och att era barn fått det de senaste åren. 

• Analoga
    mamma till 2 frön skrev 2011-12-09 23:29:13 följande:
    Jag tycker skriftliga omdömen är ett bra redskap tillsammans med Iup och åtgärdsprogram Det är barnens rätt att få veta vad de kan och så ska även ett omdöme vara utformat dvs beskriva elevens kunskaper i förhållande till de nationella målen. De ska således inte berätta vad barnet inte kan. Jag har fått omdömen för min son sedan han började skolan med vilka vi nu när han i går i år 4 kan se progressionen i hans kunskapsutveckling i de olika ämnena

Ps Allt detta lagstadgades 2008 och gällde från hösten -08 så jag hoppas att ingen tror att detta är nytt som del i den nya reformen Lgr11 med ny läroplan och kursplan för grundskolans alla skolformer och att era barn fått det de senaste åren. 

Men vad jag förstått är det första gången årskurs 1:or får det i år?
  • Analoga
    caliningrad skrev 2011-12-09 06:05:57 följande:
    Darfor att Sverige ar det enda landet i varlden dar varlden kretsar kring barnen och dar vuxna ska lara sig fran barnen istf tvartom och dar det mesta betraktas som krankning.

Som tur ar det, nagra borjar inse hur fel det ar med denna propaganda. 

Håller med. Det är så mycket som handlar om faran för att barnen kan kränkas...blir ju nästan på bekostnad av förutsättningarna att de ska få rätt stöd för att få så bra utbildning som möjligt. Bra att det nu kommit till en förändring.
  • Dr Mupp
    Analoga skrev 2011-12-10 11:37:54 följande:
    Men vad jag förstått är det första gången årskurs 1:or får det i år?
    Nej, dottern fick redan förra året när hon gick i ettan. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • caliningrad
    Analoga skrev 2011-12-10 11:39:28 följande:
    Håller med. Det är så mycket som handlar om faran för att barnen kan kränkas...blir ju nästan på bekostnad av förutsättningarna att de ska få rätt stöd för att få så bra utbildning som möjligt. Bra att det nu kommit till en förändring.
    Ja. Nästan alla länder som hade kastat sig in i "barn i centrum" propagandan håller nu på att sakta gå tillbaka till mer konservativa och effektiva metoder. Tyvärr är Sverige trögast i denna process men jag tror nog att det går åt rätt hål.
  • vittra

Det är ju uppenbart att många redan har skriftliga omdömen, ja även i Sverige. Jag har inte hört något om en specifik förändring kring detta just nu, har du någon källa på det? Däremot så införs ju betyg från 6:an, en lite annan sak dock. Jag tycker självklart att omdömen är bra, finns det ens någon som inte tycker det..? Man behöver ju få veta hur det går för barnen! Om det är så att det sker förändringar rent formellt i läroplanen angående detta så skulle jag snarare tolka det som att man nu ställt ett konkret krav så att alla kommuner måste följa detta, det brukar ju bli så om de flesta kommuner redan gör något som fungerar bra, även om det inte står specificerat att detta måste göras. Då kanske det finns vissa kommuner som ligger efter och som inte infört detta, då kan det krävas att på regeringsnivå införa sådana krav så att alla kommuner är med på banan.

• vittra

Det lilla jag får fram är ju att denna förändring kom redan 2008? Jag är nyfiken på vad du har för källa, för det känns som en lite förlegad diskussion?

• baby81

På min skola började vi med det Ht 2008 så det måste vara så att vissa skolor ligger efter och har börjat med det senare. Innan de skriftliga omdömena så sades allt som skrivs ner muntligt enda skillnaden nu från då är att man får med dig ett papper hem. Förstår inte varför vissa har fått för sig att man inte sa vad barn behöver jobba mer med innan, så har det väl alltid varit? Även när jag gick i skolan. Tycker det är tråkigt att kritisera skolsystemet när man inte är insatt. Eller så kanske det är så att de kommuner ni har bott i eller bor i inte jobbar som man ska.

• mamma till 2 frön

Det blev tvingande redan 2008 så alla skolor ska ha gett skriftliga omdömen från år 1 sedan dess annars har de brutit mot skollagen. Som någon ovan skrev är det nytt med betyg redan från år 6 men det genomförs inte förrän nästa år. Vi har dock en ny 5 gradig betygsskala med kunskapskrav knutna där till från och med i höst som gäller för år 8 medan de som går ut nian behåller den gamla 3 gradiga. Många nya reformer i skolans värld just nu, inte lätt att hålla reda på om man inte jobbar med det  

• Glimma76
    KarolinaGöteborg1980 skrev 2011-12-08 17:06:53 följande:
    Intressant!

Stressbiten...ser jag som en stoooor nackdel!!!! Stackars barn säger jag bara!

hur menar du nu... att man ska låta vissa barn bara passera utan att klara målen.... Svrige ligger ju redan risigt till internationellt. Om de inte ens behöver klara målen i skolan, så blir det väl värre.

Det är väl bättre att vända på det, eller omformulera sig. Du har inte klarat målen ÄN, och måste därför öva mer på detta, varefter man får mer material att öva extra hemma. De flesta kan klara alla mål med tillräcklig övning. Kunskap är inget man föds med, inte ens svenska barn, utan man måste faktiskt lägga manken till ibland.

• caliningrad
    Glimma76 skrev 2011-12-13 09:44:42 följande:

hur menar du nu... att man ska låta vissa barn bara passera utan att klara målen.... Svrige ligger ju redan risigt till internationellt. Om de inte ens behöver klara målen i skolan, så blir det väl värre.

Det är väl bättre att vända på det, eller omformulera sig. Du har inte klarat målen ÄN, och måste därför öva mer på detta, varefter man får mer material att öva extra hemma. De flesta kan klara alla mål med tillräcklig övning. Kunskap är inget man föds med, inte ens svenska barn, utan man måste faktiskt lägga manken till ibland.

precis. det galler att fa svenska foraldrar och barn att antligen forsta att allt inte ar roligt, att det mesta i livet kraver faktiskt blod och tarar.

Dessutom domer man ut inte barnet utan dess kunskaper!

Om barnet inte kan ta emot nan form av kritik har antagligen nagot gatt valdigt snett i uppfostran. 
  • Psyke

Jag är odelat positiv till skrifliga omdömen så tidigt som möjligt. Nu går mina barn fortfarande i förskolan och det är löjligt att se hur pedagoger måste anstränga sig för att berätta hur mina barn utvecklas utan att "låta som om de gav betyg" för att förkolan kritiserades av kommunnen för betygsliknande omdömen. Är barnen bra på något så ska de veta det och kunna vara stolta över det. Har de problem med något så är det viktigt att uppmärksamma det så fort som möjligt. (Som exempel: om barnet inte får hjälp med att lära sig + och - i tid så kommer han/hon må riktigt dåligt när kompisar börjar med division.)

Själv är jag uppvuxen med betyg från årskurs 1 och det var få saker som kunde slå känslan av stolthet när man fick ett bra betyg, även om det var för en enkel bild på en snögubbe. Varför förneka barnen känslan av att lyckas med något? Sedan är det viktigt att sätta realistiska mål och flera nåbara delmål och utforma omdömen så att med rätt resurser blir det möjligt att nå i alla fall vissa mål.

• Glimma76
    Psyke skrev 2011-12-22 21:52:19 följande:
    Jag är odelat positiv till skrifliga omdömen så tidigt som möjligt. Nu går mina barn fortfarande i förskolan och det är löjligt att se hur pedagoger måste anstränga sig för att berätta hur mina barn utvecklas utan att "låta som om de gav betyg" för att förkolan kritiserades av kommunnen för betygsliknande omdömen. Är barnen bra på något så ska de veta det och kunna vara stolta över det. Har de problem med något så är det viktigt att uppmärksamma det så fort som möjligt. (Som exempel: om barnet inte får hjälp med att lära sig + och - i tid så kommer han/hon må riktigt dåligt när kompisar börjar med division.)

Själv är jag uppvuxen med betyg från årskurs 1 och det var få saker som kunde slå känslan av stolthet när man fick ett bra betyg, även om det var för en enkel bild på en snögubbe. Varför förneka barnen känslan av att lyckas med något? Sedan är det viktigt att sätta realistiska mål och flera nåbara delmål och utforma omdömen så att med rätt resurser blir det möjligt att nå i alla fall vissa mål.
    Nu känns det som om du glömmer den för Sverige viktiga jantelagen.....
Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?