Vad vill du veta då?
Överlag så krävs det ju samma sak som med alla andra katter; Bra foder, sällskap, pälsvård, försäkringar etc.
Det är som du förmodligen vet en stor katt, vilket betyder att du måste ha en större kattlåda, stor resebur, det går åt mycket mat och kattsand.
Min maine coon skiter som en elefant och gräver mycket både i lådan och krafsar på saker.
Hon är som en hund till sättet och ganska vass till sättet, vilket betyder att hon helt enkelt behöver mer uppfostran än huskatten som är mer försynt och mysig av sig.
Maine coonen låter annorlunda, jamar inte som vanliga katter utan låter mer gnälligt eller "brrp"-ar.
Vissa har lång päls som lätt tovar sig, andra (som min) har kortare, mjuk päls som aldrig tovar.
De är i regel coola till sättet, blir inte rädda för främmande djur eller människor. Min maine coon är som jag sa ganska vass till sättet och kan bli hårdhänt mot vuxna. Hon accepterar inte att främmande tar upp henne i famnen, men hon springer inte iväg som den andra utan hon sitter och väntar och när någon tar upp henne så får de klorna eller tänderna i sig. (Ibland tror jag att hon gör så med flit för att jävlas)
Med barn är hon däremot alltid väldigt snäll och accepterar att bli behandlad nästan hur som helst av dem, jag tror hon gillar när de stoppar ner henne i kartonger, dockvagnar m.m.
Det är en stark katt, så kloklippning, bad etc kan innebära en kamp. Jag tycker det är viktigt att du visar din maine coon på en gång vem som bestämmer så du inte skadar dig eller katten om den inte vill vara med om sånt.
Min dam vill ha mycket stimulans. Om hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet så skaffar hon sig det genom att riva ner blomkrukor, böcker ur bokhyllan eller krafsa på saker tills man ger henne uppmärksamhet. Om jag ligger och läser så sätter hon sig på mig och krafsar eller biter i boken tills jag antingen ger henne uppmärksamhet eller kastar ut henne.
Att skälla eller putta bort hjälper inte för hon ger sig inte.
Hon har en tunnel som är tänkt för hundar som hon är helt galen i, och hon älskar kartonger, lådor m.m, ALLT som hon kan krypa in i eller stoppa ner huvudet i älskar hon. Häromdagen kom hon gående med min sminknessecär på huvudet.
Hon är kelig på sina villkor, och varje kväll så ska hon sova i mina knäveck.
Nu låter det här som en väldigt jobbig katt och ja, hon kan vara jobbig, men jag kan inte tänka mig någon annan ras än Maine coon! Älskar min huskatt också, men MC har verkligen fångat mitt hjärta! Det är en fantastisk ras med mycket personlighet.
Sen är alla katter olika förstås. Det finns betydligt lugnare exemplar än min.