• Mimmi74

Imelda, Esmeralda, Alessia eller Zoey??

Vad ska syrran till Ossian, Isolde och Sienna heta?? Hon är nästan tre veckor ung.

Funkar inte Imelda bara för att alla tänker på Imelda Marcos? Pappan gillar Zoey/Zoi men vårt efternamn är på fyra bokstäver och slutar på -i- så jag tycker tjejen kommer låta som en seriefigur ...

Esmeralda gillar många av våra vänner och de tycker att det passar bra till syskonnamnen. Alessia är ett namn jag såg här på nätet för några minuter sen. Betyder "Sophias dotter" efter en grekisk gudinna. 

• Svar på tråden Imelda, Esmeralda, Alessia eller Zoey??
  • Pionen

Ååh, Savannah ska min dotter heta om jag får en dotter någon gång. Finaste namnet ever!

• sandvarg

Imelda är jättefint! Jag tror inte att du behöver oroa dig för associationer men det kommer alltid att finnas människor som måste kommentera. När mina barn var små kom ganska ofta kommentarer om Elvira Madigan och Oliver Twist, lite tröttsamt för mig men det har aldrig påverkat eller stört barnen.

Esmeralda är också jättefint! Det är mjukare än Imelda annars är de ju ganska lika. Esmeralda får dessutom "en egen bokstav" vilket inte Imelda eller Savanna får (Savanna är också fint tycker jag).

Lycka till!

• Ayyla

Esmeralda hejar jag på, tycker även det passar bäst ihop med resten av syskonskaran. Skriv gärna vad ni bestämde er för sen. Och jag håller med om att Zoey nog kommer låta som en disneyfigur med ett kort efternamn som slutar på i. Sen om man gillar det eller inte är väl en smaksak det också. :)

• Mimmi74

Nu tror jag Imelda leder. Vågar kanske inte ge henne det namnet. Med tanke på fru Marcos, tyvärr.

Nån mer? 

• Mimmi74

Snart nytt år. Lillskruttan har inget namn än. Borde kanske få ett namn inför det nya året. Jag funderar nu mellan Esmeralda och Imelda. Liiite Savanna. 

• LitenIsa

Jag röstar på Savanna, är ett väldigt vackert namn.

Esmeralda är också ett fint namn men känns så långt att säga.  

• Mimmi74

Nu har vi bestämt oss för Esmeralda. Men vi har inte skickat in papprena till Skattemyndigheten. Vi väntar lite med det. Jag tycker fortfarande att namnet är väldans långt och pompöst, men nu har vi som vant oss vid namnet. Våra tre andra barn kallar henne för det så vi har landat i det namnet, känns det som.

• spuff

Esme är ju ett väldigt fint smeknamn på Esmeralda. Annars tycker jag Viola, Havanna eller Fiona,

• IsDimma

Zoey.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Mimmi74

Vi har ju bestämt oss för Esmeralda. Men ... när jag i dag skrev 

OSSIAN
    ISOLDE
    SIENNA
    ALEXIS

så kändes Alexis så himla självklart. Men, som sagt, vi har sagt till alla att det är Esmeralda som gäller och hennes pappa vägrar Alexis. Suck.  Flera vänner säger "Alexis är ju ett pojknamn". Men många tjejer heter så i andra länder.

Är det nån som håller med mig? Eller ska jag sluta vela och låta tjejen få behålla sitt namn, Esmeralda? 

• Lindis1974

Ja sluta vela :) Alexis är ju hon den elaka i Dynastin.

• DenNamnbitne

Imelda, Esmeralda, Alessia eller Zoey

Imelda eller Esmeralda passar och är fina och romantiskaTomte Namnet Zoey är inte fint nånstans!

• von Brev

Kör på Esmeralda nu, det är vackert, och om pappan vägrar Alexis (som många kommer missta för att vara man om de bara läser namnet) så ser jag ingen anledning att fundera på det.

Svar på tråden Imelda, Esmeralda, Alessia eller Zoey??