Mina pojkar är det 17,5mån mellan och jag vet ju inget annat, jag menar jag har ingen erfarenhet av att ha syskon med större mellanrum...
Tycker det gått jättebra!! Nu är de 2,5år och 4år och de bråkar, trotsar och leker precis som vilka syskon som helst, de är bästa vänner och är de ifrån varandra en kort stund så springer de sedan fram och kramar varandra :) Så rart att se!!
- Jag trivdes som mammaledig och hade chansen att vara det i hela 3 år utan stopp, när mammadagarna tog slut med ettan gick jag över direkt till tvåan.
- Så fort storebror växt ur sina kläder, kan lillebror använda de sedan.
- De funkar bra att dela rum.
- Leker med samma typ av leksaker och har samma intressen.
- Aktiviteter blir lättare då det är jämnåriga.
- Man går igenom blöjperiod, napp och vällingperiod osv när man redan är uppvärmd och slipper känna att "man börjar om från början".
- De kommer förhoppningsvis alltid ha varandra när de växer upp och stå varandra nära med tanke på att de är så jämnåriga.
Försöker komma på nånting "dåligt" men det är svårt... Kanske när det gäller trots, känns som man hela tiden har en trotsunge, men det kanske oxå är lika bra att gå igenom när man ändå är uppvärmd, slippa känna att man börjar om från början :) Jag vet inte! Jag brukar rekomendera mina vänner att ha barn tätt (typ 1,5år).
Det "jobbiga" var väl mest i början innan man kom in i rutiner, men så var det väl även med ettan kanske? Jag hade en på 1,5år som skulle ha uppmärksamhet samtidigt som jag satt och amma, men som sagt sånt där kändes bara jobbigt i början innan man kom in i rutinerna sedan har det alltid gått bra och jag har aldrig ångrat nånting snarare tvärtom :) Ibland kan jag tänka på om vår nu 4åring inte skulle ha något syskon!! Vad trist för honom, nu leker ju han och lillebror JÄMT och ständigt tillsammans, dom har varandra helt enkelt. Syskon måste vara det bästa man kan ha som barn :)
NU pratar vi ibland om en trea och då känns det som en "sladdis", då vår lille kommer vara över 3 år i såna fall om det nu blir en trea :) Och nu känner vi lite att man får börja om, nu när man äntligen hittat sig själv igen och när man ha börjat villa ha mer egentid osv :) Men ja, det är bara "praktiska" saker som gör att vi velar just nu :) Vi får se! Kanske väntar tills de är 3,5år och 5år med.