• Mamman76

Någon som fått gravidpenning pga risk för hot o våld på jobbet?

Jag jobbar med psykiskt sjuka människor som ofta har varit våldsamma under sina psykoser.
    Jobbet i sig är inte så fysiskt anstängande eller tungt, men det känns ibland obehagligt med magen när jag ska ge dem sprutor mm.En del pat stirrar på magen så jag knappt får kontakt med dem.
    Någon mer som haft liknande jobb och fått gravidpenning beviljad?

• Svar på tråden Någon som fått gravidpenning pga risk för hot o våld på jobbet?
  • spillerkiller

Jag jobbar ocksa med psykotiska människor och ska ha barn  till sommaren.  Ska ta reda hur det ligger till men jag misstanker att det kan variera mellan olika landsting.

• Mamman76
    spillerkiller skrev 2011-12-12 17:52:31 följande:
    Jag jobbar ocksa med psykotiska människor och ska ha barn  till sommaren.  Ska ta reda hur det ligger till men jag misstanker att det kan variera mellan olika landsting.
    Jätteglad om du återkommer med svar om hur det gick!Skrattande
    Jag pratade med min chef idag, hon skulle höra sig för lite, då hon var dåligt påläst om ämnet.
  • Gsson

Hej! Hade en tjej i min föräldragrupp som är polis, hon fick andra arbetsuppgifter. Tror att de hellre "omplacerar" en gravid än ger dem havandeskapspenning. Men lycka till!

• framtiden

Ja jobbar inom omsorgen och fick beviljat för risken med utåtagerande ungdomar
    så du borde få 

• mariechen

Jobbar som ssk på en rättspsyk avd och har alltid blivit beviljad gravpeng då min arbetsgivare inte kan omplacera mig till arbetsuppgifter som inte har med patienter och göra och därmed är jag förbjuden enligt lag att jobba. Vad säger din arbetsgivare? Du är väl inte första som är gravid där eller?

• Mamman76
    mariechen skrev 2011-12-13 13:48:27 följande:
    Jobbar som ssk på en rättspsyk avd och har alltid blivit beviljad gravpeng då min arbetsgivare inte kan omplacera mig till arbetsuppgifter som inte har med patienter och göra och därmed är jag förbjuden enligt lag att jobba. Vad säger din arbetsgivare? Du är väl inte första som är gravid där eller?
    Då jobbar vi med liknande patientgrupp. Jag har bara jobbat på detta ställe i ca 6 månader, tycker också det är märkligt att chefen är så dåligt insattObestämd
  • mariechen

Han/hon får väl ringa någon annan avd chef om dem inte vet... Är ju ett telesamtal sen är det klart... På ansökningspapperna så kan man kryssa i att man är förbjuden att arbeta enligt någon lagparagraf.. Sen beskriver avdchef varför det är farligt och det brukar räcka... Vi har haft flera hos oss som fått barn senaste 5 åren och ingen har blivit nekad än... Tom en tjej som ville jobba som inte fick för fk... Men din chef måste ange att det inte går att omplacera dig till Arb-uppgifter som inte innebär pat-kontakt.

• Drakis5
    mariechen
    Jag har också ett liknande jobb och har två frågor till dig.
    Är det förbjudet enligt någon lag att arbeta på rättspsyk som gravid?  
    I vilken vecka fick du gå hem?
  • mariechen

Kan inte exakta bestämmelser men hos oss baseras det på att man räknar vår arbetsmiljö som farlig och därför är jag förbjuden av min arbetsgivare att fortsätta jobba.. Står mer om det på FK:s sida om graviditetspenning. Med full grav-peng får man gå hem från och med 60 dagar innan beräknad bebis. Dock får du inte betalt gör de sista 10 dagarna. Då får man ta ut fp-dagar istället...

Svar på tråden Någon som fått gravidpenning pga risk för hot o våld på jobbet?