• Stjärn

Aspergers och skolgång?

Hur klarar ett barn med aspergers av skolan, vilken hjälp kan vårt barn få i skolan?
    Vårt barn som är 5 år ska gå igenom en utredning, det lutar åt att det är aspergers. Vi är oroliga för hur det kommer funka i skolan, för förskolan funkar inte utan extra stöd.

Hur lång tid tar det att få och att göra en utredning?

• Svar på tråden Aspergers och skolgång?
  • Blgebo

Det kan ta tid att få igång en utredning, tror det tog omkring ett år för oss.
    I skolan är vår dotter duktig - så länge hon fick ha sin assistent. 1-3:an hade hon assistent på heltid. Den togs bort nu i fyran, och den här terminen har hon blivit aggressiv, skolkat, kommit efter i skolan mm för att hon inte fixar att klara sig själv. Nu har skolan insett att det är kris, och ansökt om en assistent igen, förhoppningsvis får hon det efter jul.
    Det som är svårt är relationer med jämnåriga. Och så att generalisera och tänka abstrakt. Det börjar bli svårare för henne med matten. Hon är duktig i matte, men det är oerhört svårt för henne att förklara hur hon räknar ut ett tal.

• CAF

Min son har Asperger och adhd, han går i ettan och har en resurs. Han klarar sig bra med hjälp av henne.

• Stjärn

Åh gud 1 års väntan för utredning, då har han ju redan börjat skolan! Hur ska det då gå innan han får den hjälp han behöver?

• Angel 87

Det behöver inte ta så lång tid som 1 år, men det är lika bra att vara förberedd på det.
    Vet ni vilken skola han ska gå på? Kanske kan ta kontakt med dom och förklara läget och se hur dom brukar göra i de situationerna?

Lycka till!

//Angelica 

blogg.mama.nu/angel/ ~*~ Samuel 30/4-11 ~*~
  • CAF

Kanske ska tillägga att min son fick resurs i skolan innan utredningen var klar.

• Stjärn
    Angel 87 skrev 2011-12-10 22:45:28 följande:
    Det behöver inte ta så lång tid som 1 år, men det är lika bra att vara förberedd på det.
    Vet ni vilken skola han ska gå på? Kanske kan ta kontakt med dom och förklara läget och se hur dom brukar göra i de situationerna?

Lycka till!

//Angelica 
    Vi har två skolar att välja på, men vet inte vilken som är bäst på att ta hand om barn med speciella behov.
    Den ena har barn från 0-6:an och den andra har klasser 0-9:an. Den mindre skolan kanske är bäst i början, men sedan måste han ju byta till den andra större skolan och kanske måste börja om med att söka ny hjälp/resurs där då. Vad kan vara bäst?
  • SailorGirl

Har ett syskon med diagnosen. Det var först i gymnasiet som det blev ett hinder. Innan dess funkade det bra rent utbildnings- och betygsmässigt. Däremot så funkade den sociala biten mindre bra, vilket ledde till mobbing som lärare och övrig skolpersonal blundade för.

• AnniPanni

Min AS tjej som går i 4:an klarar sig bra på lektionstid utan assistent. Fritids är det värre med hon har ett ok stöd ifrån fritidspersonalen som gör så gott de kan faktiskt.

Skoltiden är ju schemalagd och det är ju kanon för många AS barn

Loven däremot är det kaos...

• Stjärn

Vi ska påbörja utredning nu, men tyvärr så är det inte säkert att han får resurs även om han får en diagnos säger bup och resursenheten. Vi får se vad utredningen visar först. Det är tydligen vanligt att barnen får börja skolan först och man då ser hur det funkar eller inte funkar. Känner nästan ångest inför detta, skulle vara så skönt att veta att vårt barn får hjälp från början för det är både jag och förskolepersonalen ganska övertygade om att han behöver.

• Ronica

Man behöver inte ha diagnos för att få resurs. Behoven ska styra. Om ditt barn har behov av resursperson för att klara skolan ska han ha det. Enligt skollagen!

• Stjärn
    Ronica skrev 2012-02-01 09:54:22 följande:

Man behöver inte ha diagnos för att få resurs. Behoven ska styra. Om ditt barn har behov av resursperson för att klara skolan ska han ha det. Enligt skollagen!

Jo jag har hört det, men i praktiken funkar det tydligen inte. Och nu har det blivit ännu svårare än tidigare att få resurs säger de på resursenheten.
  • Angel 87

Självklart är det mycket svårt att få resurs nu tyvärr. Men man ska inte glömma att personal i skolan nu också får mycket mer utbildning inom just asperger och adhd ex.
    Det finns många olika kuser/föreläsningar osv nu som personalen kan gå.
    Jobbar själv i skola och vet att det bara på få år har blivit viktigt och mycket mer uppmärksammat med just de kurserna.
    Barnen har rätt att få speciell hjälp och som jag sa finns det mycket utbildningar just nu som säkert de flesta får gå.

Det kommer säkert att vara extra jobbigt i början av skolgången, men ha en öppen dialog med lärarna och pedagogerna runt omkring så kommer ni nog att hitta en lösning för just din son. Han är inte ensam.

// Angelica 

blogg.mama.nu/angel/ ~*~ Samuel 30/4-11 ~*~
  • Stjärn
    Angel 87 skrev 2012-04-18 22:36:26 följande:
    Självklart är det mycket svårt att få resurs nu tyvärr. Men man ska inte glömma att personal i skolan nu också får mycket mer utbildning inom just asperger och adhd ex.
    Det finns många olika kuser/föreläsningar osv nu som personalen kan gå.
    Jobbar själv i skola och vet att det bara på få år har blivit viktigt och mycket mer uppmärksammat med just de kurserna.
    Barnen har rätt att få speciell hjälp och som jag sa finns det mycket utbildningar just nu som säkert de flesta får gå.

Det kommer säkert att vara extra jobbigt i början av skolgången, men ha en öppen dialog med lärarna och pedagogerna runt omkring så kommer ni nog att hitta en lösning för just din son. Han är inte ensam.

// Angelica 
    Tack för ditt svar!
    Åh det låter jättebra att det uppmärksammas att det faktiskt finns barn med dessa besvär, att det kommit utbildningar för lärare. Men sedan är det väl olika på olika skolor kan jag tänka, hur mkt de satsar på dessa utbildningar. Men det låter bra att det förekommer mer.
Svar på tråden Aspergers och skolgång?