• Larsan

Att ge sina barn alkoholfri cider...

Jag tycker det är helt fel att ge sina barn alkoholfri öl och har länge "sett ner" på föräldrar som ger sina barn det trots att det inte innehåller alkohol... För mig är det så fel att det finns inte ens i min värld. Om min 17 åring ber om det så skulle jag inte köpa det, trots att han skulle fylla 18 år om bara någon månad. 

Idag, bara för en stund sedan, Hade jag besök av en gammal vän. 
    Han berättade att han köpt alkoholfritt öl till sin son (8 år gammal) och han hade älskat det! 
    Jag började med diskussionen om hur fel jag tycker det är och så avbryter han mig och säger:

"Men Larsan, Du ger ju dina barn alkoholfritt cider. Vad är skillnaden?"

Jag visste faktiskt inte vad jag skulle svara! Jag tycker inte det är fel att ge alkoholfri cider. Det finns på nästan alla affärer och står bland den "vanliga" läsken. Mina barn brukar få päroncider och den smakar precis som päronsoda enligt mig. 

Vad tycker du?
    Är det fel att ge barnen alkoholfri cider och alkoholfri öl?
    Ger du dina barn alkoholfri cider/öl?  

12-barnspappa
  • Svar på tråden Att ge sina barn alkoholfri cider...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Visslaren skrev 2011-12-19 11:31:01 följande:
    Alkoholfri cider smakar ungefär som läsk, fast bättre.
    Så tycker inte att det kan jämföras.  
    Varför är smaken så viktig?
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • supersemlan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-19 11:24:55 följande:
    Visslaren skrev 2011-12-19 10:53:07 följande:
    Kommer att låta mina barn dricka alkoholfri cider på nyårsafton,
    men skulle aldrig ge dem alkoholfri öl.
    Anser att det är en rejäl skillnad på de två.. 
    Varför anser ni att det är stor skillnad mellan alkoholfri cider och alkoholfri öl? Är det bättre att barn vänjer sig vid smaken av alkoholfri cider än alkoholfri öl?
    Alkoholfri cider, eller "dryck med ciderkaraktär" som det brukar heta, är ju läsk (och för den delen ganska olik en hel del stark, bitter cider) och ingenting barn brukar behöva "vänja sig vid", till skillnad från smaken av öl. Jag utgår från att de flesta barn skulle tycka att öl smakar ganska illa, självklart inte utan undantag. Och läsk och öl har för mig dessutom helt olika konnotationer. 

Annars är det ju dryck som dryck. Ciderdrycken är antagligen t o m onyttigare, eftersom den innehåller mer socker - antar jag. Personligen gillar jag inte att ge mina ungar läsk heller eftersom i synnerhet den ena är lite väl begiven på söta drycker. 
  • Krake

Supersemlan: faktiskt gillar de flesta små barn lätt beska smaker, t ex öl.

Moster, inte monster.
  • supersemlan
    Krake skrev 2011-12-19 19:21:07 följande:
    Supersemlan: faktiskt gillar de flesta små barn lätt beska smaker, t ex öl.
    Jaha, i så fall är det väl bara konnotationerna antar jag. 
  • Mälaröbo

För mig är det skillnad av en enda anledning. Öl är en vuxendryck oavsett alkoholhalt.
    Cider däremot fanns knappt som nåt annat än läsk när jag växte upp. Cidern på bolaget idag (som smakar som läsk) är ett relativt nytt fenomen och har tillkommit för att locka yngre till systemets varor. Cider är alltså motsatsen, en barndryck som vi vuxna "stulit".

• Lumo

Mälaröbo - men cider är inget nytt. Har nog funnits många 100 år... Bara inte den söta skiten som smakar konstgjort. ;)

• Mälaröbo
    Lumo skrev 2011-12-22 22:58:02 följande:
    Mälaröbo - men cider är inget nytt. Har nog funnits många 100 år... Bara inte den söta skiten som smakar konstgjort. ;)
    Nej, jag menar just cidern som finns på bolaget idag. Den som smakar som cidern i affären. Det som egentligen är alkoläsk.
    Den "gamla" cidern är ju inte direkt något som lockar att dricka eller som öht påminner om den man kan ge till barn.
  • Lumo

Mälaröbo - den gamla är ju många gånger godare, synd att de knappt finns... :) smakar mer likt riktig äppelmust kanske än dagens cider... God jul förresten!

• niklas appelkvist

Nej men jag är 16 men jag har smakat på stark cider

Nej men jag är 16 men jag har smakat på stark cider någon gång den är god
  • MariaSvensson87

Jag skulle aldrig ge mina barn någonting som kan liknas med alkohol eller som dom kan tycka är festligt bara för att det brukar vara alkohol i! Det är inte hälsosamt och lockar dom till att dricka mer!!

• ako75

Det är faktiskt inte värre tycker jag. Alkoholfri cider har dessutom ofta lägre sockerhalt och mindre färgämnen än läsk. Alkoholfri öl känns vä inte i smak så barnanpassat och kanske inger jag i första hand skulle erbjuda, men visst, varför inte? Och nu var det ju dessutom ett större barn det handlade om,

• ako75

Var visst inget äldre barn. Hade nog undvikit för att hen inte skulle få smak för öl. Att få smak för cider är nu som att få smak för päronsoda

Svar på tråden Att ge sina barn alkoholfri cider...