Bebis vill inte lyfta huvudet
Min son som är 10 veckor hatar att ligga på mage. När han var liten gick det bättre, men nu vill han inte alls. Jag brukar försöka lägga honom på mage korta stunder varje dag, men oftast börjar han skrika direkt. Har man tur lyfter han huvudet några få m.m., men oftast inte. Har provat göra det roligare genom leksaker, att han får ligga på mitt bröst, att ligga själv framför honom och att ha en handduk under bröstet på honom, men han ogillar allt. Får han en handduk under bröstet kan han dock lyfta huvudet högre, men gör det endast åt höger sida (är det konstigt att det bara är åt ena sidan?). Börjar nu känna mig orolig för att han inte lyfter huvudet högre, eller försöker stödja på armarna i magläge. Är han sen? Kan jag göra något för att underlätta för honom? Det känns så hemskt också eftersom han blir så otroligt lesen och otröstlig efteråt. När jag bär honom i famnen orkar han dock hålla upp huvudet längre stunder, men då också bara åt höger. Har nu börjat försöka styra honom att träna att lyfta huvudet åt vänster i famnen, men då blir han också arg och vänder det åt höger...
En orolig mamma som är tacksam för råd!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-12 12:34
Kan tillägga att när han ligger på rygg kan han ha huvudet åt båda hållen.