• Lincal

Sjukskrivning eller graviditetspenning?

Jag tänkte ansöka om graviditetspenning, men min läkare sa att hon kan sjukskriva mig ist så att jag slipper strul med papper. Finns det någon fördel/nackdel med att vara sjukskriven ist för att få graviditetspenning? Tänker på pension sgi etc.

23/3 2012
  • Svar på tråden Sjukskrivning eller graviditetspenning?
  • Mälaröbo

Risken med sjukskrivning är ju att fk kan krångla då de inte tycker att graviditet är en sjukdom. Det gäller att läkaren skriver bra och det är inte säkert det räcker ändå.
    Å andra sidan är det ju inte säkert att du får gravpenning heller....
    Har man sånna komplikationer att man inte kan jobba så är det ju sjukskrivning som gäller, för att få gravpenning är det ju jobbet det ska vara fel på, inte dig/graviditeten.
    Rent ekonomiskt tror jag inte det har nån större betydelse.

• Lincal

Å vad bra du skrev om att det ska vara jobbet som det är fel på, inte mig. Jag har grym foglossning och jobbar på förskola så det är ju mig det är fel på ;) Tack för svar!

23/3 2012 <3
  • Coyote

Det är svårt att få graviditetspenning när man jobbar på förskola, så jag skulle satsa på sjukskrivning. Däremot har jag en kollega som inte fick bli sjukskriven på heltid för foglossning om hon inte behövde kryckor...

• Mälaröbo
    Lincal skrev 2011-12-12 22:45:35 följande:
    Å vad bra du skrev om att det ska vara jobbet som det är fel på, inte mig. Jag har grym foglossning och jobbar på förskola så det är ju mig det är fel på ;) Tack för svar!
    Det är en ganska viktig bit som många missar faktiskt. Jobbet ska vara olämpligt för graviditeten inte tvärtom.
  • PilboNasse

det är bättre att vara sjukskriven om man tänker på pengar,  när du är sjukskriven får du en sjukpenning, när du är hemma på graviditetspenning får du 80% AV sjukpenningen ;) iaf som jag har hört =)

• Mälaröbo
    PilboNasse skrev 2011-12-17 14:35:05 följande:
    det är bättre att vara sjukskriven om man tänker på pengar,  när du är sjukskriven får du en sjukpenning, när du är hemma på graviditetspenning får du 80% AV sjukpenningen ;) iaf som jag har hört =)
    Nej, gp beräknas på din inkomst precis som fp. Inte på din sjukpenning.
  • PilboNasse

Graviditetspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

detta står på försäkringskassan!!! 
  • Jempa80
    Mälaröbo skrev 2011-12-18 00:08:05 följande:
    Nej, gp beräknas på din inkomst precis som fp. Inte på din sjukpenning.
    Men räknas den på 30 dagar då med ersättningen? Alltså att man får 30 dagars ersättning per månad?
    För annars så blir det ju inte 80% av lönen. 
Svar på tråden Sjukskrivning eller graviditetspenning?