• mmn1

Kan vattkoppor smitta på detta sätt?

Kan jag bära smittan på tex kläder om jag träffar ett barn som är smittat och sen smitta mitt barn när jag kommer hem? Jag har haft vattkoppor.

Kan det smitta genom att jag träffar föräldrar till ett barn som är smittat och sen går hem till mitt barn?

• Svar på tråden Kan vattkoppor smitta på detta sätt?
  • pigglet

Jag är ganska säker på att jag läst att det INTE ska kunna smitta så.
    Och rent logiskt så låter det ju väldigt långsökt. 

• mmn1
    pigglet skrev 2011-12-12 21:44:49 följande:
    Jag är ganska säker på att jag läst att det INTE ska kunna smitta så.
    Och rent logiskt så låter det ju väldigt långsökt. 
    En del säger att det kan räcka att vistas i samma rum medan andra att det enbart smittas vid nysningar och hostningar från den som är smittad. Men hittar ingen info om jag kan bära med mig smittan om barnet tex nyser på mig.

Jag är gravid och ska ha barn om tre veckor och jag känner att det inte är lämpligt att riskera att dottern får det nu då hon antagligen kommer att vara sjuk och smitta precis när vi har en nyfödd bebis hemma. Så därför söker jag alla smittvägar som kan finnas, även de som verkar vara osannolika.
  • ialia

Anledningen till att barn har lätt för att smitta  är att dom är så nära varandra när dom leker. Speciellt om dom stoppar samma saker i munnen och sånt. Jag vet barn som har träffats och lekt men inte blivit smittade då dom inte varit så nära varandra så de räcker inte att man är i samma rum. Så svaret är Nej de smittar inte via kläder.

• Psychadelia

Vattkoppor är såvitt jag förstår ett luftburet virus vilket gör att det smittar lätt men att det skulle smitta via kläder så som du beskriver ser jag som ganska osannolikt. Vad gäller ditt ofödda barn så är h*n skyddad via antikroppar h*n får från dig under slutet av graviditeten eftersom du haft vattkoppor. Jag sitter just nu i den sitsen att min son precis insjuknat och jag har BF på måndag men är inte orolig för vår kommande dotter då jag också haft vattkoppor och därmed skyddar henne i ca 6 månader efter födseln. (tycker tvärtom att det är lite positivt att inte ha två barn som är sjuka samtidigt samt att pappan ändå kommer vara hemma ett tag framöver så vi kan dela på vårdandet )

• K Json

Jag hel ammade min son och han fick vattkoppor när han var 3,5 mån. Så amning skyddar inte till 100%.

• mmn1
    Psychadelia skrev 2011-12-12 22:16:34 följande:
    Vattkoppor är såvitt jag förstår ett luftburet virus vilket gör att det smittar lätt men att det skulle smitta via kläder så som du beskriver ser jag som ganska osannolikt. Vad gäller ditt ofödda barn så är h*n skyddad via antikroppar h*n får från dig under slutet av graviditeten eftersom du haft vattkoppor. Jag sitter just nu i den sitsen att min son precis insjuknat och jag har BF på måndag men är inte orolig för vår kommande dotter då jag också haft vattkoppor och därmed skyddar henne i ca 6 månader efter födseln. (tycker tvärtom att det är lite positivt att inte ha två barn som är sjuka samtidigt samt att pappan ändå kommer vara hemma ett tag framöver så vi kan dela på vårdandet )
    Kan man vara hemma och dela på det är det skönt, så förstår hur du tänker. Jag kommer tyvärr att vara själv hemma med båda barnen större delen av dygnen då min man inte kan vara ledig från jobbet så för vår del får det gärna vänta tills den lilla är lite större. Men det är en helt annan sak. Jag vet att det sägs att barnet har ett skydd från mamma upp till sex månaders ålder, så får nog släppa min oro och helt enkelt acceptera att det är så, för det viktiga är att det inte är farligt för bebisen.
  • Psychadelia

Men det är ju inte amningen som skyddar utan antikroppar från mamman som barnet får under slutet av livmoderlivet.

• mmn1
    K Json skrev 2011-12-12 22:21:24 följande:
    Jag hel ammade min son och han fick vattkoppor när han var 3,5 mån. Så amning skyddar inte till 100%.
    Jag antar att du hade haft vattkoppor innan och då stämmer det inte att barnet får antikroppar och inte blir sjukt de första 6 månaderna. Kanske lika bra att jag vänder mig till vår bvc sköterska och hör vad hon säger.
  • Psychadelia

Ja då förstår jag att det kanske inte är så lämpligt just nu, inte kul att vara hemma med en nyfödd och en sjuk storasyster. Men som sagt så är det troligtvis ingen fara för spädisen och det är ju skönt att veta. Själv har jag självklart fått tillbaka mina sammandragningar nu precis när sonen blivit sjuk så det skulle ju inte förvåna mig om det blir förlossning precis nu i starten av hans sjukdom, det känns inte heller så roligt men inte mycket att göra åt... Vill ju inget hellre än att få ut henne men hade samtidigt varit skönt att kunna ta hand om honom under de första sjukdagarna..

• Coyote

Vattkoppor smittar via luften, det räcker med att passera genom ett rum där en person med vattkoppor vistats så kan man få det, så det smittar väldigt lätt, till och med genom ventilationen. Däremot bär du inte med dig smittan i dina kläder. Är du orolig så är det ju lätt gjort att byta kläder när du kommer hem också, men du behöver inte oroa dig.

• mmn1

Tack för alla svar

Coyote: Vårt barn kommer inte att träffa det smittade barnet utan det är bara vi föräldrar som kommer att ses, och inte ens i bostaden där de bor, så jag antar att smittrisken mellan våra barn inte existerar.

Psychadelia: Huvudsaken är att riskerna inte är så stora för bebisen som jag trodde. Det andra löser sig om storasyster skulle bli smittad. Hon kan ju lika bra åka på en förkylning och skulle antagligen bli lika grinig då som av vattkoppor.

Lycka till med bebisen, hoppas att allt går bra. Vill också ha bebis nu.. men har tre veckor kvar och det känns som en evighet just nu :)

• Coyote
    mmn1 skrev 2011-12-12 22:57:14 följande:
    Tack för alla svar

Coyote: Vårt barn kommer inte att träffa det smittade barnet utan det är bara vi föräldrar som kommer att ses, och inte ens i bostaden där de bor, så jag antar att smittrisken mellan våra barn inte existerar.

Psychadelia: Huvudsaken är att riskerna inte är så stora för bebisen som jag trodde. Det andra löser sig om storasyster skulle bli smittad. Hon kan ju lika bra åka på en förkylning och skulle antagligen bli lika grinig då som av vattkoppor.

Lycka till med bebisen, hoppas att allt går bra. Vill också ha bebis nu.. men har tre veckor kvar och det känns som en evighet just nu :)
    Då kan du vara lugn. Ni kan ju tvätta händerna när ni kommer hem bara.
  • pigglet

(Jag vet flera bebisar som fått vattkoppor vid ett par månaders ålder, bland annat sonen som var 6 veckor. Det var flera i vår bekantskapskrets som hade samma då. Så bebisen är INTE automatiskt skyddad första halvåret, även om det verkar vara en allmän uppfattning även på bvc. Däremot fick alla bebisarna det väldigt lättsamt, de var inte särskilt påverkade alls.) 

• modsey
    mmn1 skrev 2011-12-12 21:38:13 följande:
    Kan jag bära smittan på tex kläder om jag träffar ett barn som är smittat och sen smitta mitt barn när jag kommer hem? Jag har haft vattkoppor.

Kan det smitta genom att jag träffar föräldrar till ett barn som är smittat och sen går hem till mitt barn?
    nej det smittar inte i andra hand
  • modsey
    Loveofnature skrev 2014-03-01 11:17:31 följande:
    Det smittar alltså även via kläder!!
    vart läser du det!??
  • strojes
    Loveofnature skrev 2014-03-01 11:16:36 följande:
    www.vardhandboken.se/texter/smitta-och-smitts.../
    Loveofnature skrev 2014-03-01 11:17:31 följande:
    Det smittar alltså även via kläder!!
    Du länkar en text om olika typer av smittspridning inte specifikt hur vattkoppor smittar.

Om man söker på vattkoppor på varnhandboken.se får man upp en sida om vattkoppor och kan läsa bla följande:
    Vattkoppor

Vattkoppor har hög smittsamhet och smittar genom kontakt-, dropp- och luftburen smitta. Smittrisk finns vanligtvis från två dagar innan till cirka sex dygn (när blåsorna torkat in) efter det att de första utslagen visat sig.

Svar på tråden Kan vattkoppor smitta på detta sätt?