Träning, gym?
Hej!
Undrar när man får lov och börja träna på gym, vikter, löpning m.m efter förlossning?
Min dotter är 6 veckor idag och jag känner mig redo =)
Hej!
Undrar när man får lov och börja träna på gym, vikter, löpning m.m efter förlossning?
Min dotter är 6 veckor idag och jag känner mig redo =)
Du kan börja träna saker som är anpassade till din kropp nu.
Statiska plankor t.ex, promenader.
Löpning är absolut inte lämpligt förrän om tidigast ett halvår. Kroppen måste läka och du måste träna upp leder etc innan du börjar springa.
Löpning är något man ska vänta med minst till man vart på efterkontrollen och fått godkänt av sin BM. Att vänta ett halvår är inte ett måste, allt beror på hur van man är sen tidigare och om man sprang under graviditeten...
Så det är högst individuellt...
Utfallsövningar ska man va försiktig med i början, eftersom bäckenet inte är stabiliserat än. Inga raka sit-ups/crunches, gör åt sidan istället. Eftersom musklerna måste hitta tillbaka till varann först...
Du bör ju dock gå på en efterkontroll innan du sätter igång
Jag ska på min efterkontroll nästa måndag
Som några redan sagt; anpassad träning kan du köra nu. T.ex. "plankan" och promenader.
Men vad gäller tuffa styrkepass, löpning och andra övningar där bäckenet är ostabilt (generellt sett alla övningar som innebär en förflyttning i sidled eller fram/bakåt som t.ex. utfall) ska du vänta med ett tag till!
Sen när du kan börja beror självklart på hur mycket du tränar innan och under graviditeten.
Jag har börjat springa efter fem veckor båda mina graviditeter. Har funkat jättebra då jag varit noga med att köra styrka samtidigt. Sett till att avslaget varit borta innan jag kört igång och lyssnat på kroppen.
Planka, planka och mer planka.
Ahh då börjar jag träna efter efter kontrollen tack för hjälpen!
Hur är det med crosstrainer, när kan man träna på sån? Är det skillnad om man fött vaginalt eller med snitt? Förlåt om jag hoppar in i din tråd och frågar :)