• lillisen2

Träning, gym?

Hej!

Undrar när man får lov och börja träna på gym, vikter, löpning m.m efter förlossning?
    Min dotter är 6 veckor idag och jag känner mig redo =) 

• Svar på tråden Träning, gym?
  • Tonx

Du kan börja träna saker som är anpassade till din kropp nu.
    Statiska plankor t.ex, promenader.

Löpning är absolut inte lämpligt förrän om tidigast ett halvår. Kroppen måste läka och du måste träna upp leder etc innan du börjar springa.

• Sweet life

Löpning är något man ska vänta med minst till man vart på efterkontrollen och fått godkänt av sin BM. Att vänta ett halvår är inte ett måste, allt beror på hur van man är sen tidigare och om man sprang under graviditeten...

Så det är högst individuellt...

• Annis89

Utfallsövningar ska man va försiktig med i början, eftersom bäckenet inte är stabiliserat än. Inga raka sit-ups/crunches, gör åt sidan istället. Eftersom musklerna måste hitta tillbaka till varann först...

• Annis89

Du bör ju dock gå på en efterkontroll innan du sätter igång Glad

• Carisma95

Som några redan sagt; anpassad träning kan du köra nu. T.ex. "plankan" och promenader.
    Men vad gäller tuffa styrkepass, löpning och andra övningar där bäckenet är ostabilt (generellt sett alla övningar som innebär en förflyttning i sidled eller fram/bakåt som t.ex. utfall) ska du vänta med ett tag till! 

Sen när du kan börja beror självklart på hur mycket du tränar innan och under graviditeten.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tonx
    Sweet life skrev 2011-12-13 08:46:25 följande:
    Löpning är något man ska vänta med minst till man vart på efterkontrollen och fått godkänt av sin BM. Att vänta ett halvår är inte ett måste, allt beror på hur van man är sen tidigare och om man sprang under graviditeten...

Så det är högst individuellt...
    Efter en graviditet så är bäckenet ostabilt, leder och ligament är mjuka osv. 
    Det spelar ingen roll hur mycket man sprungit innan, kroppen behöver definitivt en rehab-period innan man börjar springa.
    Annis89 skrev 2011-12-13 08:51:23 följande:
    Utfallsövningar ska man va försiktig med i början, eftersom bäckenet inte är stabiliserat än. Inga raka sit-ups/crunches, gör åt sidan istället. Eftersom musklerna måste hitta tillbaka till varann först...
     Man ska inte göra några situps/crunches överhuvudtaget. Varken raka eller sneda.
  • Snart 3 barnsmamma

Jag har börjat springa efter fem veckor båda mina graviditeter. Har funkat jättebra då jag varit noga med att köra styrka samtidigt. Sett till att avslaget varit borta innan jag kört igång och lyssnat på kroppen.
    Planka, planka och mer planka.

• Carisma95
    Snart 3 barnsmamma skrev 2011-12-13 10:24:41 följande:
    Jag har börjat springa efter fem veckor båda mina graviditeter. Har funkat jättebra då jag varit noga med att köra styrka samtidigt. Sett till att avslaget varit borta innan jag kört igång och lyssnat på kroppen.
    Planka, planka och mer planka.
    Man ska väl tillägga att även om det inte gör ont när man startar träningen, så kan för snabb start påverka läkningen/återhämtningen så att man får problem med fogar, bäcken och (uppmjukade) leder senare, som sen är svåra att åtgärda.
  • tvådöttrar

Hur är det med crosstrainer, när kan man träna på sån? Är det skillnad om man fött vaginalt eller med snitt? Förlåt om jag hoppar in i din tråd och frågar :)

• Snart 3 barnsmamma
    Carisma95 skrev 2011-12-13 10:27:21 följande:
    Man ska väl tillägga att även om det inte gör ont när man startar träningen, så kan för snabb start påverka läkningen/återhämtningen så att man får problem med fogar, bäcken och (uppmjukade) leder senare, som sen är svåra att åtgärda.
    Har inte haft ngr problem men sen så är det ju hur man lägger upp sin löpträning. 
     Jag börjar inte med att ut och springa en fem km runda utan går 100 m springer 100 m och varvar och ökar succesivt.
    Kör inte fem ggr i veckan utan en till två gånger för att sedan köra mest styrka för att sedan svänga över.
  • Carisma95
    Snart 3 barnsmamma skrev 2011-12-13 12:02:18 följande:
    Har inte haft ngr problem men sen så är det ju hur man lägger upp sin löpträning. 
     Jag börjar inte med att ut och springa en fem km runda utan går 100 m springer 100 m och varvar och ökar succesivt.
    Kör inte fem ggr i veckan utan en till två gånger för att sedan köra mest styrka för att sedan svänga över.
    Det är ju inte alla som får problem. Jag bara varnar och säger att man KAN få problem om man sätter igång för tidigt. Alla leder och ligament är inte återställda.
  • Annis89
    Tonx skrev 2011-12-13 09:27:39 följande:
     Man ska inte göra några situps/crunches överhuvudtaget. Varken raka eller sneda.
    Min PT säger nåt annat....
  • Snart 3 barnsmamma
    Annis89 skrev 2011-12-19 19:59:02 följande:
    Min PT säger nåt annat....

FInns många olika råd.
    Efter andra barnet följde jag Olga Rönnbergs råd, inga situps. Stor skillnad från första barnet. Starkare bål, magen försvann och distasi försvann. VIlket inte gjordes efter första då jag körde sit ups.... 
  • Annis89
    Snart 3 barnsmamma skrev 2011-12-19 21:36:21 följande:
    FInns många olika råd.
    Efter andra barnet följde jag Olga Rönnbergs råd, inga situps. Stor skillnad från första barnet. Starkare bål, magen försvann och distasi försvann. VIlket inte gjordes efter första då jag körde sit ups.... 
    Jag uttryckte mig nog lite fel, syftar inte på sneda sit-ups "uppåt" utan ut i sidled Flört
  • Annis89
    tvådöttrar skrev 2011-12-13 11:52:20 följande:
    Hur är det med crosstrainer, när kan man träna på sån? Är det skillnad om man fött vaginalt eller med snitt? Förlåt om jag hoppar in i din tråd och frågar :)
    Dom på mitt gym sa att det är bra träning att börja med, likaså spinning Glad
Svar på tråden Träning, gym?