• chessi100

4 månaders vill ej åka bil!!

Hej
    jag har en fyramånaders bebis som inte vill åka i barnstolen!
    så fort jag sätter fast stolen i bilen så börjar han gråta, vi har försökt med att luta stolen så han blir mer liggande, vi har satt den mer upprätt, provat att inte ha bältet så hårt eller löst  men inget funkar!! innan vi ska å¨ka nån stans så är han alltid ny matad, bytt blöja och rapad så det beror inte på det..
    har pratat med dom på BVC och dom tror inte att han är illamående så det beror inte på det.. vi ska nu till jul köra 55 mil och jag har lite smått panik för det...

han är jätte ledsen när han åker bil men så fort man tar upp honom så blir han jätte glad igen.. 

finns det nån som har något tips om hur man kan göra??     

• Svar på tråden 4 månaders vill ej åka bil!!
  • skånegås
    Momalicious skrev 2011-12-13 12:43:35 följande:
    Nu vet jag inte vad det är för vikter som gäller på dessa stolar men det finns bilbarnstolar som går att luta, t.ex. Maxi Cosi och i den största lutningen är det liksom viloläge så de sitter inte rakt upp. Brukar alltid "lägga" den så när sonen har somnat. Men kolla runt på nätet vad det finns för stolar och åk till någon affär och testa hur ert barn sitter i stolen. Kanske värt att testa? I annat fall har ni ju en bilbarnstol så slipper ni tänka på det när det behövs byta.
    Mobi maxi cosi har vi med. Den är tydligen felmonterad om den lutar mer än normala bilstolar i liggläget. Den ska vara mer upprätt än vanliga i upprätta läget... Men med en så liten bebis som hatar bil skulle jag kunna tänka mig att felmontera... Anledningen är att de är säkrare ju mer upprätt barnet sitter, men i babyskydd ligger de ju ännu mer..
  • chessi100
    Stårschan skrev 2011-12-13 12:42:44 följande:
    Kan det då vara så att just ert babyskydd är obekvämt för honom? Har du möjlighet att låna ett annat babyskydd för att se om det funkar bättre?

Eller om det är närheten han vill åt - hur funkar det om någon av er sitter och har fysisk kontakt med honom under hela färden?

han sitter på passargerar sidan så jag har nästan hela tiden en hand hos honom och prata/sjunger för honom..
  • Ragnar

Min son var omöjlig i bil när han var liten. Det enda som gick var att köra då han var riktigt trött och kunde sova hela vägen annars var det bara gråt och hysteriskt skrik. När han var nästan 1 år började han kräkas i varje biltur, även kortare turer till affären och liknande. Så det visade sig att han var riktigt åksjuk trots att vi ofta fått höra att små barninte blir åksjuka. Detta blev bättre när han kom upp i 4 årsålden och nu är han 6 år och blir bara åksjuk om det är varmt i bilen eller om man kör mycket stadskörning med rondeller och stopp.
    Har egentligen inget bra tips. Det vi gjorde var att försöka köra när han var trött, lufta ordentligt i bilen och stå ut med gråten. Vi körde heller aldrig mer än nödvänligt, men ibland måste man ju komma hemmifrån.

• chessi100

jag har två stolar som min äldre son har haft och på dom står det 0-25 kg, kan jag prova att sätta honom i dom stolarna?

• skånegås

Prova! Men åk någon kort runda innan långresan för att prova. Har ni plats kan ni ju ta med babyskyddet också ifall det inte funkar att sitta så så länge...

• thegoddess

Mitt tips är att prova att åka när han är nyvaken och glad.jag försökte alltid åka när dottern var trött men det gick inte. Skrek hela vägen. Numera kan jag i stället bara åka när Hon ska sova. Krångligt. Hon är väldigt aktiv och vill inte sitta fast. Blev lite bättre när vi bytte från baby skyddet.

• marinassk

Vår var likadan men vi lyckades få henne att somna i den genom att sätta den på vagnen och köra fram i tillbaka, alternativ gunga henne till sömns i stolen.
    Har hon då vaknat under resan har jag vaggat stolen eller vad man ska säga, knuffat den lite lätt fram och tillbaka!

• Golvmoppen

Sonen gillade inte alls att sitta i Babyskyddet, så när han var drygt 4mån bytte vi till en vanlig bakåtvänd stol. Det blev mkt enklare att åka bil efter det.

• Ankissen

Ella var likadan, det började redan första resan hem från bb, fem mil. Vi provade allt kändes det som och hon har även alltid haft sin roliga storebror åkandes i baksätet med sig. Att jag plängde in mig mellan barnen blev ingen förbättring alls, inte heller pigg, trött, mätt, hungrig osv. Vi bytte till andra stolen, men inte heller det var bra. Hon gillar inte att åka bil nu heller, när hon är 2,5 år gammal. Det är så klart inte lika jobbigt som när hon var liten, när hon bara skrek, men hon är mycket bökigare än vad brorsan nånsin varit. 

Hon är inte bilsjuk, bara otålig och irriterad. 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • wifen
    skånegås skrev 2011-12-13 12:48:56 följande:
    Mobi maxi cosi har vi med. Den är tydligen felmonterad om den lutar mer än normala bilstolar i liggläget. Den ska vara mer upprätt än vanliga i upprätta läget... Men med en så liten bebis som hatar bil skulle jag kunna tänka mig att felmontera... Anledningen är att de är säkrare ju mer upprätt barnet sitter, men i babyskydd ligger de ju ännu mer..
    Sätet får max luta 30 grader för säkerhetens skull (enligt NTF) i det mest lutande ställningen/läget. Kollar man det är är det ganska flackt jämfört med "vanliga" bilbarnstolars lägen. Har en BeSafe iZi Kid och nu finns den med spädbarnsinsats som ger stöd för de mindre barnen. Liknar Maxi Cosi Mobi men vet inte om de har spädbarnsinsats till den. Har haft 4 olika barnstolar av de populäraste och helt klart mest nöjd med BeSafen! Vår dotter skrek också som en stucken gris varje gång hon satt i babayskyddet men bytt till BeSafen nu och hon är såååå nöjd.

Sonen hjälpte inte stolsbytet för, gravt åksjuk som vi inte förstod förrän han var ca 10 mån. Kolla med läkaren om hon/han kan tänka sig skriva ut Lergigan som är en åksjukemedicin som kan ges till små barn. Livräddare när vi skulle åka långt när han var liten. Kom knappt till affären några kilometer bort innan han spydde ner hela sig o bilen innan men nu som 3,5 år är det bortväxt som tur e
Svar på tråden 4 månaders vill ej åka bil!!