• Tazzme

Är amerikanskt XL lika stor som svenskt XL? Köpa eller inte köpa....

Tänkte köpa en t-tröja från USA (via nätet alltså) åt min man i julklapp men jag verkar vara lite sent ute för det ser ut som att de börjar vara rätt slutsålda, den tröjan jag tänkt köpa.
    Det finns bara storlek XL eller XXL kvar. Vanligtvis har han t-tröjor i stl M eller L, är en XL månne alldeles för stor?

Hoppas ju att de amerikanska storlekarna kanske är liiite mindre så att en amerikansk XL mer skulle motsvara en svensk L... Men jag ids ju inte köpa tröjan om den garanterat är för stor, för då kommer han ju inte att använda den.

Nå.... jag kan ju alltid sy in den litegrann förståss... De var ju dessutom 10$ billigare nu också då det bara fanns två storlekar kvar... För den inbesparingen kan jag ju t.o.m. lämna in tröjan hos en sömmerska att sys in...

Men vad tror ni? Löns det att köpa tröjan fastän den kanske är för stor???

• Svar på tråden Är amerikanskt XL lika stor som svenskt XL? Köpa eller inte köpa....
  • Nemi76

Jag vet inte men jag tror spontant att en USA-XL är större än en Sverige-XL. Har han dessutom normalt M eller L så tror jag att XL är på tok för stort. Och det kostar väl mer än ca 70 kr att sy in en t-shirt hos en sömmerska??

• Hope78

det är väldigt olika beroende på märke... jag kan dra strl från S till L i us...även här i sve skiljer det ju mellan märken, men skillnaden är än större där anser jag

vilket märke är det? 

• Tazzme

Jag vet faktiskt inte vilket märke det är, det är i alla fall en sånhär tröja: systemofadown.shop.livenation.com/Product.aspx

Grejen är den att vi var ju på konsert å skulle köpa tröjan där, men de var slutsålda. Jag vet att det grämde honom att han inte fick en tröja så jag tänkte att han kunde få en i julklapp istället. Det finns bara två olika tröjor med turné-platserna på ryggen och båda tröjorna har bara storlekarna Xl och XXL kvar.
    Visst kunde jag köpa en annan SOAD-tröja också, men hela poängen var att det skulle vara en turné-tröja... Synd att jag inte kom på det tidigare när det funnits fler storlekar.

Och ja... vet inte riktigt vad det kostar att sy in en tröja hos sömmerska, för min svärmor är sömmerska så jag får allt sånt arbete gratis/mkt billigare Glad Så jag tror nog att hon kunde tänka sig att ställa upp å fixa tröjan för mellanskillnaden (alltså motsvarande 10$), bara hon hinner före jul... Hon har rätt mkt jobb nu. Fast... jag är ju rätt sömnadskunnig själv också, men det är ju mycket lättare att låta någon annan göra det Flört

• Hope78

om han är M el L hemma i sverige så gissar jag att XL är för stor på en "vanlig t-shirt"... då krävs nog lite syhjälp :)

• udda man lkpg

Det varierar säkert men min erfarenhet är att amerikanska storlekar är större än våra.

• Tazzme

Hmmmm.... börjar misstänka att tröjan nog är för stor.

Tror ni att det kan bli OK om man syr in den, eller är det månne för stor skillnad i storlekarna?
    Har själv köpt en liknande tröja en gång, storlek M för män, och sydde in den till en stl M för kvinnor och det blev riktigt lyckat. Men är det, som sagt var, kanske för stor skillnad mellan M/L och XL..?

Sitter typ med muspekaren på "Buy It" knappen å velar.... Glad

• Tazzme

Äh, nu köpte jag den. Hoppas den går att fixa till då.
    Och att den inte kommer allt för långt efter jul... Glad

Svar på tråden Är amerikanskt XL lika stor som svenskt XL? Köpa eller inte köpa....