• Anonym (***)

Tar du illa vid dig/blir sur om någon nekar din vänförfrågan på FB? Ärligt!

Fått flera vänförfrågningar på fb som jag nekar då jag endast har mina vänner jag umgås med/sådana jag inte vill tappa kontakten med. Jag har alltså inga arbetskompisar som jag inte umgås med privat, inga gamla vänner som jag tappat kontakten med osv. Jag vet att en del har flera hundra vänner, men jag vill inte behöva tänka på vad jag lägger upp utan har därför ett mindre gäng som jag faktiskt skriver med. Plus att jag även är lite privat av mig och känner mig olustig att ha massor med folk som bara snokar för att sedan kunna säga, "Jag läste på facebook..."
    Nu var det en person, som berättade hur denne tog illa vid sig över att jag nekade dennes vänförfrågan och min förklaring dög tydligen inte. (Visste inte att folk tog FB på så blodigt allvar).
    Så hur är det med dig, tar du illa vid dig om någon nekar din vänförfrågan? Förvånad

• Svar på tråden Tar du illa vid dig/blir sur om någon nekar din vänförfrågan på FB? Ärligt!
  • Fidelis ad urnam

Ehm. Nej egentligen inte. 
    Jag har min familj och närmsta vänner på min mer öppna FB.
    Sedan har jag klassen också, men de har inte lika stor insyn.
    Nekat en del människor under den tid jag har haft FB, just för att jag inte känner dem.

Så nej, jag skulle inte bli sur såvida det inte är en nära kompis.  

• Anonym

Jag skickar aldrig vänförfrågningar, de närmsta har jag lagt till för flera år sedan. Däremot tar jag inte Facebook så allvarligt att jag sitter och funderar över vilka jag vill acceptera som vänner eller ej. Lägger man ut något privat kan man ju välja att bara dela det med nära vänner tex..

• YokohamaNr2

Nej det skulle jag inte, jag har blivit borttagen av två stycken också och då var det de som hade frågat mig men jag förstår dem, det var vänner från längesedan och vi mailade lite fram och tillbaka och uppdaterade oss sen var det inte så intressant längre. Jag hade gärna haft kvar dem men det gör mig inget att de rensade bort mig iom att vi inte har 'riktig' kontakt längre

• mikroE

Jag skickar sällan förfrågningar och de jag har skickat har jag fått ja på utom en som inte svarat men jag hörde från en annan att hon slutat använda facebook och då känns det ju OK att hon inte svarat. Jag har sagt nej till kompisars kompisar men inte till arbetskamrater eller gamla skolkamrater eller så. Däremot har jag blockat några från att läsa mina statusar som jag tycker inte behöver se dem hela tiden.

• Anonym (me)

Råkade ut för det nu. I början när jag hade FB så gick jag i fällan och godkände alla i princip, gamla klasskompisar jag inte sett eller bytt ett ord med på femton år, folk jag aldrig ens träffat utan bara skrivit med på nätet, etc. Fick nog för ett par månader sedan och gjorde en rejäl rensning och 200 "vänner" rök, det accepterades inte av några stycken. Jag fick ilskna meddelanden där det ifrågasattes varför och det KRÄVDES minsann en ordentlig förklaring och helst också en ursäkt. Det hjälpte inte att jag skrev att jag fortsättningsvis bara ville ha dem på FB som jag faktiskt hade någon form av relation till även irl...somliga blev skogstokiga.

En annan tjej som jag inte känner alls, bara sett varandra på stan typ, skickade femton vänförfrågningar inom loppet av två veckor. Jag hann bara ignorera den så kom det en ny, till slut fick jag blocka henne.

• Anonym (me)

Kan ju ta det från andra hållet också. Har en tjej som är syrra till en av mina närmsta vänner och även jag och systern träffas ofta. Hon och hennes sambo var hemma hos mig en hel dag bara för någon månad sedan, vi känner alltså verkligen varandra. Hon godkänner däremot inte min vänförfrågan, trots att jag ser att hon är aktiv och är en sådan som har flera hundra vänner. Måste erkänna att jag blir lite förvånad över att hon inte godkänner den, med tanke på att vi har en del kontakt irl. Men sur och besviken blir jag inte, det är ju trots allt hennes val och det respekterar jag givetvis.

• Svanflikkan85

Nä jag orkar inte bli sur på dom som tar bort mig, orka slösa tid på dom då lixom!
    Jag har mina närmaste vänner och familj på FB! Och så vill jag ha de.

Anonym (me) skrev 2011-12-19 08:05:06 följande:
    Råkade ut för det nu. I början när jag hade FB så gick jag i fällan och godkände alla i princip, gamla klasskompisar jag inte sett eller bytt ett ord med på femton år, folk jag aldrig ens träffat utan bara skrivit med på nätet, etc. Fick nog för ett par månader sedan och gjorde en rejäl rensning och 200 "vänner" rök, det accepterades inte av några stycken. Jag fick ilskna meddelanden där det ifrågasattes varför och det KRÄVDES minsann en ordentlig förklaring och helst också en ursäkt. Det hjälpte inte att jag skrev att jag fortsättningsvis bara ville ha dem på FB som jag faktiskt hade någon form av relation till även irl...somliga blev skogstokiga.

En annan tjej som jag inte känner alls, bara sett varandra på stan typ, skickade femton vänförfrågningar inom loppet av två veckor. Jag hann bara ignorera den så kom det en ny, till slut fick jag blocka henne.
     Du kan gå in på inställningar och blockera så bara dina vänner kan maila dig! Jag har så! Ser ingen anledning till varför andra ska kontakta mig som inte är vän med mig!
  • Delilia

Helt ärligt: ja jag blir nog sur. Framförallt provocerad om någon inte skulle acceptera min vänförfrågan. Nu var det ett bra tag sedan jag la till någon och jag har inget minne av att jag blivit dissad. Men jag har däremot blivit borttagen av två personer nyligen, och jag har ingen aning om varför. Jag tar själv bort personer om jag av någon anledning inte vill ha kvar så jag tänker ju att den som tar bort mig känner likadant.
    Detta är verkligen inte hela världen men jag blir faktiskt störd när jag blir borttagen (om jag inte kan se den uppenbara anledningen).

Jag är mycket väl medveten om att varje människa själv ska välja hur de använder fb och vilka de är vänner med men jag får erkänna att jag stör mig lite på sådana som bara vill ha närmsta kretsen på sin vän-lista. Det känns lite truligt, buttert och osocialt.      

• Anonym (***)
    Delilia skrev 2011-12-19 09:55:58 följande:
    Helt ärligt: ja jag blir nog sur. Framförallt provocerad om någon inte skulle acceptera min vänförfrågan. Nu var det ett bra tag sedan jag la till någon och jag har inget minne av att jag blivit dissad. Men jag har däremot blivit borttagen av två personer nyligen, och jag har ingen aning om varför. Jag tar själv bort personer om jag av någon anledning inte vill ha kvar så jag tänker ju att den som tar bort mig känner likadant.
    Detta är verkligen inte hela världen men jag blir faktiskt störd när jag blir borttagen (om jag inte kan se den uppenbara anledningen).

Jag är mycket väl medveten om att varje människa själv ska välja hur de använder fb och vilka de är vänner med men jag får erkänna att jag stör mig lite på sådana som bara vill ha närmsta kretsen på sin vän-lista. Det känns lite truligt, buttert och osocialt.      
    Jag hade inte de närmsta vännerna på en gång utan gjorde den för att hålla kontakten med specifika personer, som bor i andra länder i synnerhet. Sedan lades det till några st.
    Jag personligen tycker det är löjligt att bli sur över att få en förfrågan nekad om man fått en bra förklaring (om man kräver en förklaring) men så är jag inte helt "inne" i fb heller.
  • Delilia
    Anonym (***) skrev 2011-12-19 10:38:44 följande:
    Jag hade inte de närmsta vännerna på en gång utan gjorde den för att hålla kontakten med specifika personer, som bor i andra länder i synnerhet. Sedan lades det till några st.
    Jag personligen tycker det är löjligt att bli sur över att få en förfrågan nekad om man fått en bra förklaring (om man kräver en förklaring) men så är jag inte helt "inne" i fb heller.
    Om jag skulle få en bra förklaring, dvs en förklaring som jag tycker är bra så blir jag inte sur. Men om jag inte tycker att förklaringen är bra så skulle jag bli störd. En kompis blev avvisad av en gemensam vän som vi kan kalla Anna med förklaringen "jag har bara de närmsta vännerna på fb". Anna har ca 700 vänner och raggar konstant"coola" människor att ha på vänlistan. Då duger inte "jag har bara de närmsta vännerna" som förklaring.
  • Anonym (***)
    Delilia skrev 2011-12-19 11:45:13 följande:
    Om jag skulle få en bra förklaring, dvs en förklaring som jag tycker är bra så blir jag inte sur. Men om jag inte tycker att förklaringen är bra så skulle jag bli störd. En kompis blev avvisad av en gemensam vän som vi kan kalla Anna med förklaringen "jag har bara de närmsta vännerna på fb". Anna har ca 700 vänner och raggar konstant"coola" människor att ha på vänlistan. Då duger inte "jag har bara de närmsta vännerna" som förklaring.
    Hehe nä DET förstår jag. Själv har jag under 30 personer och då mestadels gamla pluggkompisar/folk som inte bor i Sverige. Sedan några, nära vänner och släkt. Så när en kompis jag "tappade kontakten" med för flera år sedan så fattade jag inte hur hon kunde bli sur över det. Men alla är vi olika..
  • Delilia
    Anonym (***) skrev 2011-12-19 11:48:43 följande:
    Hehe nä DET förstår jag. Själv har jag under 30 personer och då mestadels gamla pluggkompisar/folk som inte bor i Sverige. Sedan några, nära vänner och släkt. Så när en kompis jag "tappade kontakten" med för flera år sedan så fattade jag inte hur hon kunde bli sur över det. Men alla är vi olika..

Ja om någon har typ 25 vänner och pratar om att bara ha det närmsta som fb-vänner så är det inget att känna sig kränkt över!
  • Jees

Om någon inte accepterar min vänförfrågan börjar jag genast känna ett hat mot personen. Man tänker ju är personen för bra för att ha mig som vän eller vad är problemet? Sen blir det väldigt pinsamt när man träffar personen och personen låtsas som ingenting. Jag tror inte facebook är till för endast "nära vänner" men för vissa kanske det är så.

Svar på tråden Tar du illa vid dig/blir sur om någon nekar din vänförfrågan på FB? Ärligt!