• hannalood

Söker föräldra till barn med utvecklingsförsening!

Ja precis som rubriken säger jag skulle vilja få kontakt med föräldrar som har barn med utvför.

Jag har en dotter som är 4 år och 3 månader men utvecklingsmässigt lika gammal som sin lillebror 2½ år. Inom visa områden är hon 2 år! Andra svårigheter hon har: skelning på ena ögat som nu är helt bortkopplat för intryck. Andra ögat brytningsfel och översynt. Rör i båda öronen och förkylningsastma.

Jag har kollat runt på forumet här men inte hittat någon tråd där jag känner att jag hör till!{#emotions_dlg.sunny}
  • Svar på tråden Söker föräldra till barn med utvecklingsförsening!
  • happy pearly

Min son är snart 8 år, har också en utvecklingsförsening, han ligger ca 2 år efter sina jämnåriga.
    Han har Adhd och autismspektrumstörning mm, svårt med motorik osv. Han har ju speciella grejer som han är extremt bra på och ligger givetvis långt långt före sina jämnåriga på dessa ämnen. Men med annat ligger han ju långt efter.
    Han har också astma.

Jag märkte redan som bebis att allt inte stämde...

www.villa-svea.blogspot.com

• hannalood

Nu i veckan fick jag iväg ansökan om vårdbidrag, så skönt. Ska komplettera med ett läkarintyg som jag hoppas få på onsdag.

Var hos psykologen på hab nu i veckan och krävde att dem skulle ta tag i detta med utredningen. Jag tycker jag hela tiden få tjata om allt och det trötta ut mig så himla mycket. Psykologen sa också det att dem inte hade gjort det som stod i habplanen, nä det vet jag väl! Nu har vi 8 inplanerade olika besök i februari, både jobbigt och skönt att det händer något.

• johlinn

Det är en ständig kamp! vi har här sökt avlastning via sol. Kändes jättekonstigt att göra trots att jag peppat andra att det ÄR rätt sak att göra. Märkligt det där när tankar o känslor inte hänger ihop. Jobbigt att göra, men skönt nu när det är gjort!

• marienna

Hejsan! Jag har en 4,5 åring med lindrig utvecklingsstörning och en liten kille på 2o månader - de befinner sig mycket på samma nivå nu. Språkligt och med förståelse , men på andra områden har hennes lillebror gått om utvecklingsmässigt. Vi har valt att de fick skriva ut diagnosen utvecklingsstörning i alla uttlåtanden för att vi ska få så mycket hjälp vi kan ifrån exempelvis ifrån habiliteringen. Jag jobbar 75% för att min dotter har ingen chans att klara långa dagar på förskolan. Får resurs 30 timmar där, alltid en kamp för att hon ska skippa vara där ngr längre stunder utan egen resurs. Vi har 1/4 vårdbidrag + ersättning för merkostnader. Vår dotter leker aldrig ensam, blir för orolig då. Hon har nu de senaste månaderna fått igång sitt prat ordentligt. Bygger meningar som vi ibland förstår, tecknar mkt och vill säga mkt mer men ofta blir det helt obegripligt med. Var en tyst bebis utan joller och ljud, bara smackande ljud. Har inte härmat ngt förrän för ett år sedan. Inboxa gärna mig om du har ngr frågor TS.

• marienna

Just det rör i öronen fick hon äntligen i höstas och förkylningsastma sen bebisålder, mkt lågt immunförsvar med - ständigt nys förkylningar.

• Mor till Ella

Har precis fått reda på att min 3 åring ligger på en tal och språkförståelse på en 1½ årings nivå. Hon kommer gå hos logoped nu och även en utvecklingsbedömning av en psykolog.
    Jag har även en 21 månaders flicka som nu har gått om 3 åringen både motoriskt och språkligt.

• hannalood

Ja det är ett evigt kämpande. Tänk om alla i sin närhet kunde förstå vilka val och uppgifter man står inför. Man är inte bara förälder, man ska vara allt som jag inte ens kan sätta ord för.

Det är en kamp om allt och jag kan känna att jag vill inte detta mer nu! Jag orkar inte hålla upp denna låga som behövs hela tiden! Men man försöker, man tar en dag i taget.

Avlastning sol hur funkar det? Vi skulle fundera på stödfamilj men det ville inte mannen, han tycker det skulle kännas konstigt på något vis att lämna henne till någon helt annan. Vi får se hur vi ska göra.

• johlinn

Hanna- det känns som att vi lever i en annan värld jämfört med andra föräldrar o familjer!!!! Vi ansöker om avlastning i hemmet. Detta för att vi inte har någon som kan ta hand om E på mer regelbunden bas. Vi jobbar eller tar hand om E och så mkt mer orkar vi inte med. Det håller inte i längden!!! Det går via socialtjänsten just nu då E inte är så gammal ännu, det är svårt att bedöma vilken utvecklingsnivå han hamnar på när han blir äldre. Senare kan vi ansöka om insatser via Lss istället.

• hannalood

Johlinn- Okej då fattar jag! Jag har liksom ingen vidare koll på dem här bitarna, jag visste ju inte om vårdbidrag. Det har hab tagit på sig, då det är kuratorns uppgift att informera familjerna om sådana saker. Men det har glömts bort liksom en rad andra grejer, man blir så trött:(. Hur mycket hjälp har ni? Ja det finns inte så mycket tid för andra saker. Att dem vill att vi söker stödfamilj är både för våran och lillebror skull, han får ju inte så mycket tid.

• johlinn

Vi har ingen hjälp ännu, har precis skickat in ansökan. Som "tur" är har ju E en annan diagnos oxå så vårdbidrag sökte vi omgående när vi blev utskrivna från sjukhuset. Till att börja med hade vi ett halvt, nu har vi ett helt.

• hannalood

100 frågor! :) Jag håller tummarna att vi skulle få något iaf, har för liten inkomst känner jag och jag har inte tid att jobba mer.

• hannalood

4: e dagen i soffan. Nu har kroppen sagt ifrån, den orkar inte mer. Jag har en mage som gör så ont att tårarna rinner, var på vc igår och fick medicin för magkatarr. Jag har ju haft det tidigare men aldrig så här.
    Läkaren undrade om jag kunde stressa ner lite, ehh nä det går inte. Vi får ju bara hänga på i tempot när alla bestämmer sig för att köra igång. Chefen undrade om det inte var bättre om jag kunde bli sjukskriven när vi hade så här mkt, det hade ju varit bra men vi kan ju inte leva på luft. Vi förlora ju redan mycket för att jag inte kan jobba mer än 75%.

Hur gör ni? Ni kanske orka bättre än jag.

• johlinn

Hanna- jag hade min krasch förrförra våren... Nu känns det bättre, fortfarande så att det är stressigt, mkt o göra o dålig ekonomi, men jag mår bättre mitt i allt! Jag valde o ändå vara deltidssjukskriven ett par veckor för o komma ikapp! Ta hand om dig, det låter som att du har en helt normal reaktion på en onormal situation!!! Kram

• hannalood

Känner någon slags ljusning, men jag har svårt att tro på de innan det är verklighet.

Fick svar förra veckan från fk att dem överväger att besluta om att vi ska få 3/4 vårdbidrag, jag såg inte ens att de stod på pappret. Jag är ju så van att vi får kämpa så mycket mer med allt.

Nu har jag funderingar kring Ns försäkring på TH, är det någon som ha koll på sånt?
    Det är satt en diagnos nu lindrig utvecklingsstörning!

• hannalood

Jag ringde TH idag och alla f dignoser kräver pluset. Jag blir så irriterad på mig själv att vi inte tog de till henne men det gjorde vi till lillebror. Det hade ju hjälpt till ännu mer! Jaja jag ska älta detta idag imorgon tar vi nya tag...

• johlinn

Grattis till att ni troligen får beviljat vårdbidrag. Jag har alltid fått det de föreslagit beslutat. Försäkringar är skit känner jag rent ut sagt just nu, det känns som att allt är undantaget... Men men...

• hannalood

Ja visst känns dem skit, jag har ju haft hjälp av dem vi sjukhusvistelserna men man betalar en hel del om året. Ja vi får glädjas av att vi får vårdbidrag och att vi för en gång skull ha lite med vind, det har annars krånglat. N har ju ett gravt syn fel som TH skulle kolla upp, inte för att jag tror på att de skulle ge något stöd för de.

• hannalood

Yeeessss jag tror inte att det är sant men igår kom beskedet om vårdbidrag! Det är en stor sten som lossnade från kroppen. Visst det finns fler orosmoment men detta gör det lättare att kunna hantera dem andra. Nu ska jag direkt slänga mig in i något annat får se hur detta går! Fortsättning följer...

Svar på tråden Söker föräldra till barn med utvecklingsförsening!