Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek?
Jag har inte själv barn ännu, men funderar mycket kring föräldrarollen och relationen mellan föräldrar och deras barn som ofta verkar mycket komplicerad.
Jag menar inte att vara oförskämd med min frågeställning i rubriken utan undrar uppriktigt. Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek så att barnet känner sig bekräftat och sett på en rimlig nivå?
Då jag arbetar som lärare (har jobbat med 6-11 åringar hittills) och har tidigare erfarenhet från förskolan så känner jag många barn relativt väl och observerar deras relationer till sina föräldrar. Jag tycker mig se en förvånansvärt stort andel familjer som inte verkar ha fungerande relationer på olika sätt. Jag har som sagt inte barn själv så jag vet inte hur svårt det är att "få ihop livspusslet" när det finns barn inblandade, men det jag ser är framförallt barn som inte vill något mer än att bli sedda och uppskattade av sina föräldrar och det tycker inte jag verkar så himla svårt att som vuxen leva upp till. Barn vill att deras föräldrar ska se dem, uppmuntra dem och stötta dem. Det jag ofta ser är föräldrar som antingen inte har tid för sina barn alls, utan som låter de göra lite som de vill och så åt andra hållet föräldrar som vill att barnen ska prestera högt och där bara det bästa duger.
Min fråga är riktad till er som har barn. Är det svårare än jag tror eller är det helt enkelt så att många föräldrar har dålig insikt i hur mycket deras handlande påverkar deras barn och de därför inte gör det som är bäst för dem?
Jag är lite oroad för hur jag kommer att handtera mammarollen och om jag kommer att kunna hjälpa och stötta mina barn på ett positivt sätt utan att pressa dem för hårt.