• aussibaby

Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek?

Jag har inte själv barn ännu, men funderar mycket kring föräldrarollen och relationen mellan föräldrar och deras barn som ofta verkar mycket komplicerad.

Jag menar inte att vara oförskämd med min frågeställning i rubriken utan undrar uppriktigt.  Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek så att barnet känner sig bekräftat och sett på en rimlig nivå?

Då jag arbetar som lärare (har jobbat med 6-11 åringar hittills) och har tidigare erfarenhet från förskolan så känner jag många barn relativt väl och observerar deras relationer till sina föräldrar. Jag tycker mig se en förvånansvärt stort andel familjer som inte verkar ha fungerande relationer på olika sätt. Jag har som sagt inte barn själv så jag vet inte hur svårt det är att "få ihop livspusslet" när det finns barn inblandade, men det jag ser är framförallt barn som inte vill något mer än att bli sedda och uppskattade av sina föräldrar och det tycker inte jag verkar så himla svårt att som vuxen leva upp till. Barn vill att deras föräldrar ska se dem, uppmuntra dem och stötta dem. Det jag ofta ser är föräldrar som antingen inte har tid för sina barn alls, utan som låter de göra lite som de vill och så åt andra hållet föräldrar som vill att barnen ska prestera högt och där bara det bästa duger. 

Min fråga är riktad till er som har barn. Är det svårare än jag tror eller är det helt enkelt så att många föräldrar har dålig insikt i hur mycket deras handlande påverkar deras barn och de därför inte gör det som är bäst för dem?
    Jag är lite oroad för hur jag kommer att handtera mammarollen och om jag kommer att kunna hjälpa och stötta mina barn på ett positivt sätt utan att pressa dem för hårt. 

• Svar på tråden Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek?
  • dogcatbird

Det är mycket svårare än man tror och allt man trodde att man visste och kunde är svårt att omsätta i praktiken. 

Skriv ner det du tycker "är självklart" på ett papper och ta fram det när dina barn är typ sex år. Så får du ett gott skratt  

• Thursday
    aussibaby skrev 2011-12-14 11:01:51 följande:
    Jg menar inte att vara oförskämd med min frågeställning i rubriken utan undrar uppriktigt.  Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek så att barnet känner sig bekräftat och sett på en rimlig nivå?

Min fråga är riktad till er som har barn. Är det svårare än jag tror eller är det helt enkelt så att många föräldrar har dålig insikt i hur mycket deras handlande påverkar deras barn och de därför inte gör det som är bäst för dem?
    En hypotes man kan ha är ju just att det är svårare än vad man tror. Då utgår man på något sätt från att föräldrar i allmänhet faktiskt försöker, men att det blir fel ibland. Vad kan det finnas för andra hypoteser enligt dig? Att föräldrar är elaka? Att de inte vill att deras barn ska ha det bra? Att föräldrar i allmänhet är stendumma och inte begriper vad deras barn behöver? Jag vet vad jag tycker låter mest sannolikt.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Glass

Jag tycker inte att det är svårt att se och bekräfta mitt barn. 
    Vad vi har fått dra ner på är alla de andra kraven i livet. Det finns en viss begränsad tid efter dagis och innan nattning, den tiden ska vara trevlig, och vi ska vara med varandra. Den ska inte vara stressig, för att vi ska hinna med att  laga mat, städa, fixa tvätten osv  (om vi inte gör det tillsammans då) . Vi lagar mycket mat på en gång och tar fram och värmer på vardagarna. Ibland har vi mer tid och lust och kan laga mat ihop, andra dagar ingen lust alls, och då leker vi bara (och värmer mat)

Att de sitt barn, att lyssna på det och att respektera det, är väl det viktigaste man borde göra mot sitt barn, för att det ska bli en bra individ. 

Svar på tråden Är det så svårt att visa sitt barn uppskattning och kärlek?