• bebben Elias mamma

Bästa Stockholmstipsen för en 6- och 7- åriga pojkar

Jag ska åka till Stockholm och vara där i 2-3 dagar för en familjesak men kommer att ha tiden ledig förutom några timmar. Vad tycker ni är det bästa att se/hitta på i Stockholm för en 6 åring och en 7 åring???
    Gärna aktiviteter som är lätta att ta sig till med kommunaltrafik då vi inte kommer att ha bil och jag är dålig på att hitta.

Barnen är intresserade av Kungen, dinosaurier, pyramider, pirater och lite historia

• Svar på tråden Bästa Stockholmstipsen för en 6- och 7- åriga pojkar
  • lövet

På Livrustkammaren i slottets källare finns det mycket att titta på om man gillar kungar, rustningar, riddare osv.  Tillgängligt och lättbesökt - barn går in gratis. www.livrustkammaren.se/default.asp&refid=2631

Dinosaurier kan man se på Naturhistoriska riksmuseet - där har dom bla ett Upptäckerpaket om dinosaurer och dinosaurefilm. Ett bra museum som är lätt att hitta till (man tar röd t-bana till univesitet) www.nrm.se/sv/meny/besokmuseet/upptackarpaketdino.15411.html Filmen: www.nrm.se/sv/meny/besokmuseet/cosmonova/aktuelltutbud/flyingmonsters3d.14529.html

Ett riktigt guldställe om dom gillar musik är Musik och teatermuseet. Billig entré och hur mycker som helst att spela på. www.musikmuseet.se/ ligger nära Östermalmstorg

Sen finns nya Palatset på Riddarholmen palatset.se/

Tom tits är kul och dyrt - bäst att besöka på sommaren då parken är öppen

• Tant Green

På lördagar brukar de ha "mumievisning" för barn på Medelhavsmuseet, det tyckte min 6-åring var jättespännande. Även andra dagar går det förstås att titta på mumierna (och annat), men familjevisningen var väldigt bra. 

Om det är bra väder är det kul att åka upp i lilla kulan utanpå Globen.  

• bebben Elias mamma

Jaha va kul, mina pojkar är galna i mumier. Naturhistoriska museet och Medelhavsmuseet blir det nog. Vad tycker ni om Junibacken? Är det bara ett tåg man åker runt i el. kan man leka där också? Tack tack

• Tant Green
    bebben Elias mamma skrev 2011-12-15 14:01:52 följande:
    Vad tycker ni om Junibacken? Är det bara ett tåg man åker runt i el. kan man leka där också? Tack tack
    Det går att leka på Junibacken. Det är kanske som roligast för 3-5-åringar, men har man inte varit där tidigare så är det säkert kul när man är 6-7 år också. På vardagar brukar det vara rätt ok att ta sig runt, men på helger och jullovet bör man i princip vara där när de öppnar, sen blir det trångt. 
  • tessise

Wasamuseet är ju en hit om man tycker om båtar/sjörövare och historia. Och det ligger ju nära Junibacken också.

Svar på tråden Bästa Stockholmstipsen för en 6- och 7- åriga pojkar