• Anonym (Hyvling)

Har gjort en hyvling av livmoderslemhinnan

Idag har jag gjort en hyvling av livmoderslemhinnan - äntligen har bråkat med gyn och väntat på denna operation i flera år. Hoppas att helvetesmensen nu ska minska rejält här framöver.

Känner mig lite öm och otålig nu efter sjukhusvistelsen men hoppas jag ska få komma till ro till kvällen.

Blödningen har slutat, jätteförvånad, står i informationen att man blöder som vid mens, men detta var ju bara som vid sista dagens mens och känner inte av någon mensvärk heller, trots jag bara går på Alvedon.

Någon annan som gjort detta ingrepp och som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter.        

• Svar på tråden Har gjort en hyvling av livmoderslemhinnan
  • Anonym (hej)

Har du gjort detta pga riklig och långdragen mens???

• Anonym (Hyvling)

Mycket mens med hemsk värk. Förhoppningen är att då mängden mens minskar kommer jag även att få något mindre värk

• Anonym (hej)

Jag har samma problem och ska till gyn i januari. Hoppas då att jag får nån hjälp också. Hoppas att du får det bättre nu.

• Anonym (Hyvling)
    Anonym (hej) skrev 2011-12-15 18:23:04 följande:

Jag har samma problem och ska till gyn i januari. Hoppas då att jag får nån hjälp också. Hoppas att du får det bättre nu.

Hoppas du får hjälp. tyvärr behövs det tjatas en del eftersom de mest vill att man ska äta en massa piller i första hand. Lycka till!
  • Anonym

Nu blev jag lite nyfiken. Jag har också problem men kraftig blödning. Det enda alternativet jag har fått förutom Cyklo-F är att ta bort livmodern helt.

• Anonym (Hyvling)

Nej,  man kan få livmoderslemhinnan hyvlad eller bränd  för att reducera den för att blöda mindre. Googla på hyvling av livmoderslemhinnan....

• Anonym
    Anonym (Hyvling) skrev 2011-12-15 18:46:36 följande:

Nej,  man kan få livmoderslemhinnan hyvlad eller bränd  för att reducera den för att blöda mindre. Googla på hyvling av livmoderslemhinnan....

Tack, ska göra det
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2011-12-15 18:33:03 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken. Jag har också problem men kraftig blödning. Det enda alternativet jag har fått förutom Cyklo-F är att ta bort livmodern helt.

Samma för mig.... käkar massor med cykloF men har ändå riktigt riklig mens. Jag fick rådet att sätta in hormonspiral för det kunde hjälpa, men jag är steriliserad så jag har ingen lust med hormoner i kroppen!!! Då sa gyndoktorn att det var lika bra o operera bort hela livmodern... Det var 4 år sen nu. Jag tycker det verkar vara en stor op och efter flera komplicerade kejsarsnitt är jag rädd för op.

Nu har jag levt med dessa enorma blödningar i massor med år och har tröttnat. Senaste månaderna har jag dessutom fått mellanblödningar vid ägglossning som är lika rikliga som mensen. Blöder minst 8 dagar rikligt! Går runt med huvudvärk och yrsel som förmodligen beror på mensen. Fick som sagt tid i januari - får väl se om det TS gjort kan vara ett alternativ för mig. Hoppas det!!  
  • Anonym (Hyvling)

Jag fattar inte varför det pratas så lite om detta - hormoner hit och dit är inte alltid det bästa alternativet!

Jag hittade detta av en slump när jag surfade runt. Jag har bråkat på gyn i flera år och han ville bara ge mig Cerazette trots att jag får ständig blödning av denna tablett. Spiral var inget alternativ pg att jag ej fött barn. Kombinerade piller går inte pga min auramigrän. Cyklo-F tål jag inte. När jag är påstridig säger han att det enda som skulle göra det bättre är om jag avled 

Men jag gav mig inte! Jag föreslog då denna hyvling. Hm, säger han då och tror att detta kan vara något för mig!  

Man kan fortfarande vara gravid, dock minskad chans/risk. Så varför pratas det inte mer om detta???   

• Anonym (hej)

Ja det är konstigt... tänker ta upp det på mitt läkarbesök i januari!!
    På vilket sätt tål du inte cykloF?? Mig hjälper de dåligt och så får jag yrsel. Men på kvinnokliniken sa de att det var mensen som gav mig yrsel och att man väldigt sällan reagarar på tabletten. För mig är det självklart att man borde få nån form av biverkning av en tablett som ska minska blödning ? Så konstigt att de som jobbar med såna här frågor verkar vara så känslokalla och nonchalanta.... eller så har jag bara haft otur. 

• Anonym
    Anonym (hej) skrev 2011-12-15 19:43:35 följande:
    Samma för mig.... käkar massor med cykloF men har ändå riktigt riklig mens. Jag fick rådet att sätta in hormonspiral för det kunde hjälpa, men jag är steriliserad så jag har ingen lust med hormoner i kroppen!!! Då sa gyndoktorn att det var lika bra o operera bort hela livmodern... Det var 4 år sen nu. Jag tycker det verkar vara en stor op och efter flera komplicerade kejsarsnitt är jag rädd för op.

Nu har jag levt med dessa enorma blödningar i massor med år och har tröttnat. Senaste månaderna har jag dessutom fått mellanblödningar vid ägglossning som är lika rikliga som mensen. Blöder minst 8 dagar rikligt! Går runt med huvudvärk och yrsel som förmodligen beror på mensen. Fick som sagt tid i januari - får väl se om det TS gjort kan vara ett alternativ för mig. Hoppas det!!  
    Jag blöder visserligen mindre med Cyklo-F men då blöder jag längre i stället. Som det är nu blöder jag igenom en grön OB på strax under timmen dom första 3 dagarna men jag tar hellre det än att jag blöder som en "normal" kvinna under 14 dagar. Mensvärken försvinner nästan med Ipren och Alvedon tillsammans.
  • Anonym (Hyvling)
    Anonym (hej) skrev 2011-12-15 21:19:55 följande:
    Ja det är konstigt... tänker ta upp det på mitt läkarbesök i januari!!
    På vilket sätt tål du inte cykloF?? Mig hjälper de dåligt och så får jag yrsel. Men på kvinnokliniken sa de att det var mensen som gav mig yrsel och att man väldigt sällan reagarar på tabletten. För mig är det självklart att man borde få nån form av biverkning av en tablett som ska minska blödning ? Så konstigt att de som jobbar med såna här frågor verkar vara så känslokalla och nonchalanta.... eller så har jag bara haft otur. 

Jag blir också yr av dem, gyn sa till mig att det troligen var syran som hämmar blödningen och därför skulle jag inte äta dem. (fast gyn säger ju så mycket, så vem vet om det stämmer). Men jag mådde inge bra på dem så då fick de vara.

Mens är en kvinnlig åkomma, därav nonchalansen tror jag   
  • Erik40

Jag läser denna tråd lite sent när jag ser de datum som de är skrivna. Men jag skriver detta ändå för framtida läsare. Anledningen till att man helst inte gör dessa ingrepp beror på osäkerheten, om hur livmodern reagerar. Då produktionen av hormoner som är till för en kvinnas hjärta kan försämras t.ex. Att signal substansen från livmoder till äggstockarna upphör, vilket resulterar i att kroppen slutar att producera äggen samt hormoner, när detta sker. De som är livsuppbärande. Detta är jag dubbelt erfaren av, först min före detta sambo som tappat "sin lukt" som kvinna. Lite privat men hennes doft "där nere" över gick på en månad till att försvinna helt. Åldrades på ett mycket skrämmande sätt. Hud förändringar efter ca 2 månader. Men framför allt ett ändrat beteende då kvinnan med ett humör som var framfusigt och av stark personlighet till att tyvärr bli lugnare i sitt sätt att vara. Vilket blev svårt för mig att se kvinnan jag älskade försvinna inför mina ögon. Det andra är min mor som dog av hjärt inflammation innan hon blev 50 år. Även hon fick denna operation. Ingen i vår släkt har hjärt problem. Även min mor ändrade beteende radikalt, när jag idag förstår att hennes kroppen då slutat att producera livs viktiga hormoner för tidigt. Av hela mitt hjärta hoppas jag att vår så kallade sjukvård i Sverige kommer att någon gång i framtiden bli bra. Men att jag för dagen av personlig erfarenhet av läkare som "leker" med kvinnors kroppar utan att ta reda på konsekvenser avrekomenderar den som letar att förstöra fungerande organ i människor. Leta efter andra alternativ de finns. Helsingborg sjukhus har t.ex en metod som bara tar t.ex på Myom.

• Anonym (Nu)

Ta nu när det gått en tid hur blev resultatet?väntar på detta ingrepp själv och infon man får är väldigt dålig

Svar på tråden Har gjort en hyvling av livmoderslemhinnan