• emoni23

Nan Ha måste man ha järn extra då?

Min dotter får bara Nan Ha (semper bifidus för magen mellanåt), och i den Nan finns järn, men hon får ju extra niferex droppar (4 morgon o 4 kväll), är det verkligen nödvändigt med dropparna då? 

jag tänker bara för när vi fick dom på recept så helammade jag men nu får hon ju också järn i maten kan det inte bli för mycket?

Jag tycker det är svårt att beräkna hur mycket hon får i sig i maten men bara  att det är tillsatt borde väl vara bra?  

• Svar på tråden Nan Ha måste man ha järn extra då?
  • enilef

I Nan Ha 1 finns det lika mycket järn som i babysemp 2, alltså så att det täcker behovet tills man börjar med mer järnrik mat. Varför får hon järndroppar?

• emoni23
    enilef skrev 2011-12-16 00:31:03 följande:
    I Nan Ha 1 finns det lika mycket järn som i babysemp 2, alltså så att det täcker behovet tills man börjar med mer järnrik mat. Varför får hon järndroppar?
    Som läkaren sa får alla prematurbarn extra järn, antingen i 3 mån eller 6 mån för dom inte kan producera själva (som jag uppfattade det) men när hon fick det utskrivet så helammade jag men nu får hon ju extra järn i Nan, förstår ni hur jag menar? 

Niferex droppar får hon o det smakar ju rena döden verkar det som 
  • klaramamma

Vi gav också extra järn och då ammade jag inte. Tror det var till hon var 4 månader, sa inte läkaren hur länge ni skulle ge? Ring annars till Neo och fråga.

• cloudberry79

Vi har gett extra järn och då delammade jag bara (gav nästan bara ersättning). Fick ge järn till 6 månader okorr (född v 28). Prata med Neo om du tycker att det funkar dåligt med järnet, men annars ska alla prematurbarn ha extra järn, speciellt de som haft svårt med blodvärdet.

If you love me - please don't feed me!
  • emoni23

Hej!
    Hon har inte haft svårt med blodvärdet eller nåt läkarn kom bara in o sa att hon ska ha detta i 6 månader kändes hux flux liksom, och när jag ser att det är extra tillsatt järn i maten (nan ha), tänkte jag att hon kanske inte behöver ha lika många droppar de kanske blir för mycket?
    Dom på neo räknade kanske inte med ersättningen för när hon fick järnet så helammade jag.

• klaramamma

Nu när jag läser igen, så kom jag ihåg att hon hade det till 6 mån okorr. Jag ammade inte när vi lämnade sjukhuset, utan hade pre-nan. Hon är född i v. 28 och hade iof lite problem med blodvärdet... Men jag tror du ska fortsätta ge oavsett amning eller ej.

• emoni23

Okej då gör jag det, undrar bara vad man kan göra åt lilla magen, kan man ge nån tsk med katrinplommon juice?

Hon är ju snart 4 mån, för hon får semper magdroppar, och hon har testat Semper lemonac   + semper på apoteket för förstoppning hon skriker konstant av det, katrinplommon juice kan väl inte vara nån fara det är ju i alla fall naturligt????

Får ont i hjärtat när hon kämpar så med bajseriet. 

• cloudberry79
    emoni23 skrev 2011-12-27 15:15:11 följande:
    Okej då gör jag det, undrar bara vad man kan göra åt lilla magen, kan man ge nån tsk med katrinplommon juice?

Hon är ju snart 4 mån, för hon får semper magdroppar, och hon har testat Semper lemonac   + semper på apoteket för förstoppning hon skriker konstant av det, katrinplommon juice kan väl inte vara nån fara det är ju i alla fall naturligt????

Får ont i hjärtat när hon kämpar så med bajseriet. 
    Prata med neo, man kan prova med laktulos som man blandar ner i ersättningsflaskorna för att få lite mer fart på magen. Jag tror det är alldeles för tidigt för katrinplommon för en så liten en.
    If you love me - please don't feed me!
  • emoni23
    cloudberry79 skrev 2011-12-27 15:16:50 följande:
    Prata med neo, man kan prova med laktulos som man blandar ner i ersättningsflaskorna för att få lite mer fart på magen. Jag tror det är alldeles för tidigt för katrinplommon för en så liten en.
    Ja det kanske är det men tänkte att det är ju i alla fall naturligt, hellre det än massa annat allt som dom föreslagit hittils har bara orsakat matsmärtor o skrik... 

får ringa till neo.... eller bvc sköterskan borde väl veta. 
  • oceanney
    emoni23 skrev 2011-12-27 15:22:08 följande:
    Ja det kanske är det men tänkte att det är ju i alla fall naturligt, hellre det än massa annat allt som dom föreslagit hittils har bara orsakat matsmärtor o skrik... 

får ringa till neo.... eller bvc sköterskan borde väl veta. 
    Kan de inte ta ett blodvärde och se om verkligen behöver extra järn? Järn orsakar ju förstoppning och är för många bebisar oerhört smärtsamt. Kanske får hon tillräckligt med järn via Nan redan? 

Min dotter har fått katrinplommonpuré varje dag från fyra månaders ålder fram tills nu (10 månader) pga förstoppning. Både Sempers katrinplommonpuré med päron liksom Nestlés är från fyra månader.
  • klaramamma

Min tjej var med hård i magen, började med laktolos och hon blev mycket bättre, behövde använda det tills hon började äta mat.

• vivla

vår bebis får också niferex och äter nan 1 ersättning. Hon har också sempers magdroppar men de har inte funkat jätte bra hittills! Idag var första gången hon bajsade på egen hand (vi har tempat två dagar i rad) och OJ vad glada vi blev, tänk vad lite bajs kan förgylla dagen! ;)
    i torsdags gav vi henne messmör trots att många säger att det är förlegat och mycket salt i. Tänker för mig själv att om hon får messmör i alla fall 1 gång per vecka så kan det inte göra något, det kanske gör mer om man ger det allt för ofta. Samtidigt som många på bvc rekommenderar det.. nåja!
    Vi provade messmör och det fungerade för oss! 6 timmar efter en liten tesked i ersättningen så kom mega lasset och dagen efter bajsade hon lite själv. Plus att nu två dagar efter sista bajsningen, fick hon ut en del själv!

• Cina B

Såg på nyheterna idag att barn som föds för tidigt och fått järntillskott de första 6 månaderna har mindre risk för att utveckla adhd än barn som inte fått järn. Så, det är nog värt att kämpa med järndroppar, magmassage & lactulos ändå...!

• Catgodess

Mina tjejer som ä snart 7 månader och också äter ersättning får lactulos, de har inte ont eller blir hårda i magen, lactulos är faktiskt ganska milt och det är ganska vanligt att barn som äter ersättning blir hårda i magen oavsett om de är prematurbarn eller gått tiden ut så jag skulle råda dig att fråga din BVCsköterska om det är oki att ge lactulos och hur mycket.

• Tovaliten

Vi ger lilltjejen 5 ml lactulos om hon inte bajsat på tre dagar. (6 mån. okorrigerad) Hon får fortfarande järn.

Lactulosen funkar utmärkt, tar några timmar innan det kommer...

Svar på tråden Nan Ha måste man ha järn extra då?