• emoni23

Ni med allvarlig havandeskapsförgiftning, hur gick det andra gången?

Jag födde min dotter i v 32 efter allvarlig hapandeskapsförgiftning, läkaren sa till oss att vi kommer kanske få mediciner o extra kontroller nästa gång.

Till er som fick detta första gången hur blev andra gången för er?
    Vilka mediciner får man under grav?
    Hur ofta kontrolleras man ?

Jag är överviktig och har lite gränsblodtryck i vanliga fall, ni som haft det har det blivit bättre vid viktnedgång?
    Jag inbillar mig att allt blir bra om jag går ner i vikt, läkaren kan inte svara på det men säger att det alltid är bra men vet inte om det kommer lösa situationen.

Min dotter är bara 3 månader så det är inte på kartan nu, men jag känner att jag måste få lite koll på detta så många frågor o konstig känsla efter det senaste, låg på IVA fick inte träffa henne på 2 dagar mådde verkligen dåligt och har fortfarande blodtrycksmedicin.

Läkarna säger att det blir bättre nästa gång men Hur mycket bättre är frågan. 

• Svar på tråden Ni med allvarlig havandeskapsförgiftning, hur gick det andra gången?
  • NR3

Jag har fått det under alla tre graviditeterna. Första gången fick jag hellp och snittades i v 34+3. Andra gången fick jag måttlig hf men gick tiden ut och mådde rätt bra. Jag sattes igång nån dag efter man upptäckte hf.

Nu är jag mitt i tredje graviditeten och har tyvärr redan utvecklat hf. Ligger inlagd för observation just nu. Får se vart detta tar vägen :(. 31+ 5 idag.

• emoni23
    NR3 skrev 2011-12-16 09:16:20 följande:
    Jag har fått det under alla tre graviditeterna. Första gången fick jag hellp och snittades i v 34+3. Andra gången fick jag måttlig hf men gick tiden ut och mådde rätt bra. Jag sattes igång nån dag efter man upptäckte hf.

Nu är jag mitt i tredje graviditeten och har tyvärr redan utvecklat hf. Ligger inlagd för observation just nu. Får se vart detta tar vägen :(. 31+ 5 idag.
    Tråkigt att höra, dom säger ju att det blir bättre före varje gång, har du fått några mediciner under de senaste 2 graviditeterna? 

Har du vilat mer någon av de gångerna? 
  • NR3

Trombyl vid de två sista. Och varit sjukskriven hela hösten nu med trean och verkligen vilat bara.
    Nu äter jag blodtryckssänkande sen 1 vecka tillbaka.

• Smilla75

Jag har inte haft allvarlig HF, men väl måttlig med första barnet. Den kom hemskt akut i v.37 och jag sattes igång direkt eftersom jag hade 160/110 i blodtyck och läckte väldigt mycket +4.

Jag har fått två barn till därefter och även under dessa graviditeter fick jag HF, samma typ som kom sent i graviditerna. Jag sattes igång v 38+0 i bägge dessa.

Fick Trombyl i andra grav men ej i tredje pga nya riktlinjer. Gick på specMVC i andra men ej i tredje, tror mest det var för sköldkörtelproblem. Lite extra blodtryckskontroller har jag fått men inget annat.

• NR3

Vad är de nya riktlinjerna? Jag fick trombyl.
    Har denna gång bara gått på specmvc.

Blev utskriven nu. Heldagskontroller på måndag igen.

• emoni23

Okej, det som var konstigt för min del var att jag aldrig hade mer än +1 protein, förrän sista två dagarna då blev det +3, men blodtryck 160/110 hade jag kanske 3 veckor innan o fick mediciner o sånt, 
    det som gör mig arg i efterhand var att ingen sa att det kunde bli havandeskapsförgiftning jag är egen företagare och jobbade ganska mycket den tiden, jag visste inte att det var vila som gällde förrän jag blev inlagd i vecka 32.

Jag hoppas att jag kan få som dig smilla75 nästa gång, att jag kan gå till minst vecka 35, o sedan bli igångsatt det vore ju en dröm om men jämför med denna gång, vill absolut inte ligga på IVA det är min största mardröm, med alla slangar, dropp, o katet usch, o folk som kommer in o ut hela tiden, prylar som piper, känner sig som ett riktigt paket bara, det vill jag aldrig vara med om igen. 

Ärligt talat har jag funderat på att adoptera nästa gång för det blev såhär jag är inte alls sugen på att vara gravid igen, det känns tråkigt att känna så.  

Svar på tråden Ni med allvarlig havandeskapsförgiftning, hur gick det andra gången?