• Lilla Fjun

När sluta med nattblöja?

Stora killen 3,5 år är sedan ett halvår blöjfri på dagen. Nattblöjan har vi inte blivit av med än. Under en period tyckte jag att blöjorna ofta var torra på morgonen men ville låta honom vara blöjfri på dagen ett tag innan vi tog itu med nattblöjan för att inte stressa honom. Sedan några månader tillbaka är det oftast rätt mycket kiss i nattblöjan. Hur länge ska man vänta innan man försöker? Ska man vänta tills blöjorna är torra eller försöka ändå? Ska man ta upp honom och kissa en gång sent när vi lägger oss eller är det bara att lägga inplastad frotté och låta det komma i sängen? Vet att det har med hormoner att göra men hur vet man att han är redo?

• Svar på tråden När sluta med nattblöja?
  • Ikaa

Min äldsta son slutade med blöja på dagen när han var 3.Och nattblöjan var alltid full på morgonen. Och nu för bara ett par månader sedan så glömde vi sätta på honom en blöja - inte en droppe kiss hade kommit :) Så sen dess har han fått sova utan och det har endast hänt olycka ett par gånger :)

• Lilla Fjun
    vi kanske ska testa? Han kissar kanske på natten bara för att han vet att han har blöja och att det är ok. Om blöjan är av och det blir blött i sängen kanske han slutar kissa nattetid. Vad vet jag? På dagen har det gått superbra från början. Bara enstaka olyckor.
  • evil eye

Vi tog bort nattblöjan när den var torr varje morgon i en veckas tid. Han var då 3 år gammal och efter det har det hänt två nattolyckor i sängen.

• segikolan

Han slutade med dagblöja när han var 3 men behöll nattblöja tills för 2veckor sedan o nu är han 5.5 men det var så tunga morgonblöjor o vi hade inte hjärta att ta upp honom för att kissa på natten för han var så trött men för två veckor sedan sa han själv att han ville testa o sova i klasonger o det har varit snustorrt men vi var väldigt stressade för "alla" i bekantskapens barn slutade med nattblöja vid 3 o vi fick inte ordning på vårat men till slut så slappnade vi av i att man gör inget förrän vid 6-års ålder o fick råden av Bvc att vänta, ifall ni inte får det resultatet ni önskar så vill jag bara berätta om oss så är ni inte ensamna ifall "alla" andra slutar vid 3-års ålder, lycka till:))

• Lilla Fjun

Tack, vi har egentligen inte alls bråttom men det är klart att det hade varit skönt att bli av med den. Kanske ska testa en vecka och se hur det går. Funkar det inte så är det ju bara att sätta på den igen.

• vattenlilja

sonen var 2.3 när jag tog bort nattblöja. han var inte torr på nätterna men jag tyckte att han var för stor att ha nattblöja( han vad daggtorr från 1,8) vi använder  ett frote under lakan o sedan engångsunderlägg på lakan. blev det blött så bytte vi bara engångsunderlägg. vi samsover. i början bytte vi ofta. sedan blev det bättre o bättre. o nu efter 6 mån är han torr. händer  ibland att han börjar kissa o vaknar, så resten blir i pottan. tror inte på det att barnet ska vara "moget" för att sluta med blojan. ju tidigare tar man bort blöja desto bättre blir för barnet.

• Lilla Fjun

Vi samsover inte så det känns lite jobbigt att springa upp och byta blöta underlägg på natten. Han sover ju dessutom hela nätter och vill ju inte störa hans goda sömn. Så den tekniken känns inte rätt för oss. Tack ändå för inlägget.

• kokos

Jag glömde sätta på min son igår kväll. Han sade inget heller. Han blir 3 år i april. PÅ dagen är han blöjfri förutom bajsandet.

Han lade sig vid 20 igår och sover ännu. Ingenting i sängen Förvånad Har varit uppe och kollat honom flera gånger inatt men han sover som en stock Han sover på dagtid utan blöja...  

Svar på tråden När sluta med nattblöja?