Hurudana förlossningsskador fick du?
Jag har från och till tänkt på dethär med förlossningsskador sedan min egen förlossning och speciellt sedan jag såg Uppdrag Gransknings program om förlossningsskador.
Själv kom jag rätt lindrigt undan i.o.m. att mina (bestående) skador väl nog mest är kosmetiska. Men det skulle vara intressant att höra hurudana förlossningsskador andra fått. Om man har några synpunkter på om dessa hade gått att undvika, hur de sköttes efteråt, om de läkte bra och vad man fick för slags behandling om de inte läkte bra.
Detta med förlossningsskador verkar ju tyvärr vara lite av ett tabubelagt ämne. Det är ju inte många nyblivna mödrar som vill berätta om hur de gått sönder i underlivet och hur pass annorlunda man ser ut. Många verkar skämmas lite över det, även om det ju egentligen inte är nåt att skämmas över! Det är väl inte mammans fel att hon sprack, så varför ska hon skämmas.
Jag kan ju till en del förstå att man inte pratar så mycket om förlossningsskador, t.ex. via vården, även om det nog åtminstone tangeras på föräldrautbildningen. Men antagligen så varierar detta också antagligen mycket beroende på var man bor. Och ja... man vill väl inte skrämma de väntande mödrarna med skräckhistorier. Och så beror det väl då också dels på att många antagligen inte vill berätta om vad som hänt med deras underliv efter förlossningen, inte direkt sånt man pratar om över en kopp kaffe kanske..?
Men jag tror att många skulle skämmas mindre, och må mindre dåligt över sina egna skador, ifall man pratade mer om det. Ifall man visste att man inte är ensam och att andra upplevt liknande saker. Därför skulle jag vilja att man i denna tråd kunde berätta om sina egna upplevelser kring detta och att vi på så sätt kanske kan hämta stöd från varandra.
Så här är min story:
Jag blev igångsatt och hela förlossningen gick väldigt snabbt. Krystskedet tog endast runt 10 minuter. Jag sprack på två ställen, inåt i slidan och på ena blygdläppen. Sprickningen in i slidan kände jag inte alls av, men jag kände då blygdläppen sprack och sa till om detta, men barnmorskan sa "nej, nej, du går inte alls sönder, krysta nu bara så h*n kommer ut!".
Jag vet ju inte om jag kanske hade kunnat undvika sprickorna ifall hon kanske lyssnat mer på vad jag sagt, men det är ju nåt som jag kommit att fundera över såhär efteråt.
Efter förlossningen så blev jag sydd direkt och barnmorskan verkade vara väldigt noggrann. Sprickan i slidan läkte fint men sprickan i blygdläppen tog inte alls ihop så nu är min ena blygdläpp totalt kluven.
Jag har visat upp detta för en läkare som sagt att det nog inte går att sy ihop, eftersom man då måste göra nya sårkanter och i och med att man då skär bort en del vävnad så kan det börja strama och bli obekvämt. Det h*n föreslog var att man eventuellt kunde skära bort en del av den kluvna blygdläppen, göra den smalare helt enkelt, för att på så sätt minska på "klyftan" mellan de båda kanterna. Men detta kunde dock ge ärrbildning som kan vara ömtålig/göra ont, så h*n rekommenderade inte att något gjordes så länge jag inte hade starka fysiska besvär av skadan.
Så jag har ju egentligen inga andra problem än det att jag har väldigt svårt att acceptera min skada. Jag visste ju att man kunde spricka och vara sjuk efteråt. Jag visste ju också att man kunde spricka väldigt allvarligt med t.o.m. anal inkontinens som följd, men jag tänkte alltid att det nog är sådant som de mer än gärna fixar till så man inte ska behöva ha besvär. Det jag dock inte visste var att man kunde spricka "uppåt" också, dvs. på blygdläpparna etc. och att det kunde läka ihop så dåligt. Och att man kunde må så dåligt av det!
Kanske jag har så svårt att acceptera mitt nya utseende för att jag helt enkelt inte var förberedd på att detta kunde hända?! Så därför vill jag bespara andra den chocken...
Jag trodde helt enkelt inte att man skulle få skador som dom inte ville fixa... Eller att de skulle säga "vänta tills du är färdig med barnafödandet så fixar vi det då". Men ja.... just nu så är jag så icke överens med mitt "nya" underliv att jag kan känna mig väldigt obekväm vid tanken på sex. Jag ser ju så himla konstig och ful ut nu... Och det enda jag egentligen kan göra är att lära mig leva med det. Så samtidigt som man tycker himla synd om sig själv så tänker man ju också att man inte "får" klaga, för det finns folk som har fått långt mycket värre skador. och så har jag ju faktiskt ett val, operera och riskera att få smärtsam ärrvävnad, eller inte operera och försöka lära mig att acceptera nåt som jag nu avskyr.
Men som sagt var. Poängen med tråden är att vi kanske kan dela med oss av våra upplevelser och på så sätt kanske hjälpa andra.