• Anonym (L)

Hurudana förlossningsskador fick du?

Jag har från och till tänkt på dethär med förlossningsskador sedan min egen förlossning och speciellt sedan jag såg Uppdrag Gransknings program om förlossningsskador.
    Själv kom jag rätt lindrigt undan i.o.m. att mina (bestående) skador väl nog mest är kosmetiska. Men det skulle vara intressant att höra hurudana förlossningsskador andra fått. Om man har några synpunkter på om dessa hade gått att undvika, hur de sköttes efteråt, om de läkte bra och vad man fick för slags behandling om de inte läkte bra.

Detta med förlossningsskador verkar ju tyvärr vara lite av ett tabubelagt ämne. Det är ju inte många nyblivna mödrar som vill berätta om hur de gått sönder i underlivet och hur pass annorlunda man ser ut. Många verkar skämmas lite över det, även om det ju egentligen inte är nåt att skämmas över! Det är väl inte mammans fel att hon sprack, så varför ska hon skämmas.
    Jag kan ju till en del förstå att man inte pratar så mycket om förlossningsskador, t.ex. via vården, även om det nog åtminstone tangeras på föräldrautbildningen. Men antagligen så varierar detta också antagligen mycket beroende på var man bor. Och ja... man vill väl inte skrämma de väntande mödrarna med skräckhistorier. Och så beror det väl då också dels på att många antagligen inte vill berätta om vad som hänt med deras underliv efter förlossningen, inte direkt sånt man pratar om över en kopp kaffe kanske..?

Men jag tror att många skulle skämmas mindre, och må mindre dåligt över sina egna skador, ifall man pratade mer om det. Ifall man visste att man inte är ensam och att andra upplevt liknande saker. Därför skulle jag vilja att man i denna tråd kunde berätta om sina egna upplevelser kring detta och att vi på så sätt kanske kan hämta stöd från varandra.

Så här är min story:
    Jag blev igångsatt och hela förlossningen gick väldigt snabbt. Krystskedet tog endast runt 10 minuter. Jag sprack på två ställen, inåt i slidan och på ena blygdläppen. Sprickningen in i slidan kände jag inte alls av, men jag kände då blygdläppen sprack och sa till om detta, men barnmorskan sa "nej, nej, du går inte alls sönder, krysta nu bara så h*n kommer ut!".
    Jag vet ju inte om jag kanske hade kunnat undvika sprickorna ifall hon kanske lyssnat mer på vad jag sagt, men det är ju nåt som jag kommit att fundera över såhär efteråt.
    Efter förlossningen så blev jag sydd direkt och barnmorskan verkade vara väldigt noggrann. Sprickan i slidan läkte fint men sprickan i blygdläppen tog inte alls ihop så nu är min ena blygdläpp totalt kluven.

Jag har visat upp detta för en läkare som sagt att det nog inte går att sy ihop, eftersom man då måste göra nya sårkanter och i och med att man då skär bort en del vävnad så kan det börja strama och bli obekvämt. Det h*n föreslog var att man eventuellt kunde skära bort en del av den kluvna blygdläppen, göra den smalare helt enkelt, för att på så sätt minska på "klyftan" mellan de båda kanterna. Men detta kunde dock ge ärrbildning som kan vara ömtålig/göra ont, så h*n rekommenderade inte att något gjordes så länge jag inte hade starka fysiska besvär av skadan.

Så jag har ju egentligen inga andra problem än det att jag har väldigt svårt att acceptera min skada. Jag visste ju att man kunde spricka och vara sjuk efteråt. Jag visste ju också att man kunde spricka väldigt allvarligt med t.o.m. anal inkontinens som följd, men jag tänkte alltid att det nog är sådant som de mer än gärna fixar till så man inte ska behöva ha besvär. Det jag dock inte visste var att man kunde spricka "uppåt" också, dvs. på blygdläpparna etc. och att det kunde läka ihop så dåligt. Och att man kunde må så dåligt av det!
    Kanske jag har så svårt att acceptera mitt nya utseende för att jag helt enkelt inte var förberedd på att detta kunde hända?! Så därför vill jag bespara andra den chocken...
    Jag trodde helt enkelt inte att man skulle få skador som dom inte ville fixa... Eller att de skulle säga "vänta tills du är färdig med barnafödandet så fixar vi det då". Men ja.... just nu så är jag så icke överens med mitt "nya" underliv att jag kan känna mig väldigt obekväm vid tanken på sex. Jag ser ju så himla konstig och ful ut nu... Och det enda jag egentligen kan göra är att lära mig leva med det. Så samtidigt som man tycker himla synd om sig själv så tänker man ju också att man inte "får" klaga, för det finns folk som har fått långt mycket värre skador. och så har jag ju faktiskt ett val, operera och riskera att få smärtsam ärrvävnad, eller inte operera och försöka lära mig att acceptera nåt som jag nu avskyr.

Men som sagt var. Poängen med tråden är att vi kanske kan dela med oss av våra upplevelser och på så sätt kanske hjälpa andra.

• Svar på tråden Hurudana förlossningsskador fick du?
  • Anonym

Jag födde mitt första barn som 21-åring. Han kom i vecka 36+0, väldigt oväntat men han var en rejäl gosse på 3320 gram, 49 cm och 37 cm i huvudomfång. Jag sprack mycket, de sydde mig med över 20 stygn. De slutade räkna efter 20 stygn, de sydde mig i 45 minuter och det gjorde fruktansvärt ont. Mycket ondare än vad hela förlossningen gjorde. Jag vet att min ena yttre blygdläpp sprack på mitten, på längden. Jag sprack nästan hela vägen bak, hade någon millimeters marginal. efteråt på BB undersökte de mig vid två tillfällen (stannade i fem dagar) varav jag fick själv titta en gång med spegel hur jag såg ut. Jag fick mycket information och min barnmorska kom och pratade med mig.

Jag hade mycket ont och hade svårt att sitta ner i ett par veckor efter förlossningen. Vid efterkontrollen sa barnmorskan att det inte ens syntes att jag fött barn. Men jag hade ont vid sex i ett antal år efteråt, det stramade och ömmade där jag hade blivit sydd i mellangården. Idag 7 år (och två barn till) senare har jag inga problem alls och ser helt normalt ut i underlivet. Jag är oerhört tacksam för det jobb som min barnmorska och hennes elev gjorde när de sydde ihop mig, de gjorde ett fantastiskt arbete! Det gjorde fruktansvärt ont och jag hade ont lång tid efteråt, men jag tror knappast att varken barnmorskan eller jag hade kunnat göra något annorlunda. Jag vet att hon höll emot vid mellangården, men min son hade ett stort huvud och jag var väl inte så töjbar. Jag har även spruckit lite vid mina andra två förlossningar, men inte alls i den utsträckningen. Vid andra förlossningen sydde de 4 stygn och vid tredje 2 stygn trots att barnmorskorna och jag gjorde allt vi kunde för att undvika det. Jag har nog helt enkelt en tendens till att spricka. Vid de förlossningarna hade jag inga besvär efteråt.

Så jag kan inte annat än tycka att jag hade tur som fick en fantastisk barnmorska och att de gjorde ett jättebra jobb på Helsingborgs förlossning för 7 år sedan.

• Angelica8912

Tycker inte att du ska jämföra dig med andras skador. Självklart får du må dåligt över hur det blivit för DIG.

Tycker förövrigt tråden var en bra ide!

Min historia:
    Förlossningen drog ut på tiden massor och efter 35 timmar med värkar fick jag krysta. Dottern trängde inte ner ordentligt, hjärtljuden gick ner och hon behövde komma ut. En BM fick trycka på magen samtidigt som en läkare använde sugklocka. Efter en timme med krystvärkar kom hon ut. En stor tjej, 4695 g och 56 cm lång.

Läkaren kolla mig därnere och konstatera att jag spruckit hela vägen. Ner på operation och där förlora jag 3,5 l blod.

Efteråt har jag fått jättebra vård. En jättebra sjukgymnast följer upp min skada. Jag har ont efter sex, vid mens, och ibland efter promenader och så. I övrigt var de första 8 veckorna hemska. Jag mådde skitdåligt och kunde inte sitta och jag som trodde allt skulle vara så fint när man precis blivit mamma. Som alla sa.
    Tyvärr är de inte så för alla.

• Tazzme

Tack för era svar!

Det tog också väldigt länge då de sydde mig, tror att barnmorskan höll på i runt 50 minuter! Så det kändes ju inte särskilt roligt att behöva ligga och bli sydd så länge då man mest av allt ville vara ifred min sitt barn och sin man och njuta av stunden. Men jag är nog ändå tacksam för att hon tog arbetet på allvar och försökte sitt bästa. Jag tror att orsaken till att spricka på blygdläppen ändå inte blev bra kanske är den att i.o.m. att hon sydde det sist så kanske det redan hunnit bli så svällt att det var svårt att få kanterna att ta ihop rätt?!
    10 stygn blev jag sydd med, så jag var också rätt öm efteråt. Kunde nästan inte sitta alls under de tre dagarna jag var på BB, så att äta blev lite krångligt då t.ex. kycklingsås och ris är lite svårt att äta liggandes Glad Men efter ungefär en vecka så kunde jag sitta utan större problem och börja röra på mig osv.

• Angelica8912

Jag hade väl "tur" som blev sövd. Det tog 5 timmar på operation. 2 timmar syddes jag tydligen. Var inte lätt med allt blod samtidigt.

• Anonym (L)

Ja usch, det kan inte ha varit roligt att ligga på operation i två timmar just efter att man fött, och att vara så sjuk efteråt också! Men kanske du har rätt i att du hade tur i oturen som fick bli sövd för då märkte du ju själv inte nåt av det i alla fall.

• Anonym (L)

Puffar tråden lite

• camillaa87

Fick en total sfinkterruptur när dottern föddes, 5070 gram med ett huvudomfång på 39 som kom till världen med sugklocka. Blir snitt med nr 2 som väntas till våren.

• LilaRos

Jag vet inte om jag vill kalla det skada.. Men en 26h lång förlossning som avslutades med sugklocka resulterade att jag sprack ner i mellangården, inte hela vägen son tur var. Jag minns inte hur länge bm sydde och jag kände ingenting, hade Eda och bm la någon bedövning innan hon började + något kylande.

Det läkte bra och jag kunde sitta med en gång, men jag hade svårt att sätta mig och resa mig. Iaf så läkte det fint, men ärret finns där. I bland, två åt senare kan jag få ont, eller mer att det ömmar. Speciellt när vi myst eller om jag vart på toaletten länge.

Det är något som kan vara irriterande, men jag har vant mig. Först trodde jag att det höll på att spricka upp när det började ömma och värka, men bu vet jag att det inte gör det och då känns det mindre också.

Börjar dock oroa mig lite för nästa förlossning, tänk om de gamla spricker upp då och kanske mer?

• Anonym (Anna)

Vid min första förlossning så var det jättejobbigt på sluttampen. Min son hade navelsträngen tre varv runt halsen och började få för dåliga värden så läkaren ville ha ut honom, jag var knockad av smärtorna och hade samtidigt inga direkta krystvärkar även om jag försökte trycka på ändå. Det slutade med rätt brutal utryckning med klocka. Jag blev klippt, men sprack ändå bakåt och fick sfinkterruptur samt "uppåt" i slidan en ganska bra bit. Har ingen aning om antalet stygn, men jag syddes på operation. Jag tycker att sfinkterrupturen läkte oväntat bra. Det var ju ett helvete att bajsa under en tid efteråt, men i dag har jag inga känningar av den. Däremot har jag haft kvarstående ömhet och ibland smärtor i slidan vid samlag och det har ju såklart varit tråkigt och bökigt. Jag vet inte direkt om just bristningarna hade gått att förhindra...? Brutaliteten i förloppet kom sig ju delvis av att mitt barn helt enkelt behövde komma ut snabbt och då var ju jag högmotiverad också. Möjligtvis kan jag tänka att eftersom förlossningen inte gick så bra strax innan heller så hade man kanske kunnat avbryta tidigare och förlösa med kejsarsnitt, men det vet man ju samtidigt inte heller hur det hade gått.

Nu har jag fått mitt andra barn och var livrädd inför förlossningen, bland annat på grund av det jag beskrev ovan. Det gick dock mycket bättre! JAg blev sydd en hel del även denna gång, men inte alls lika mycket. Har knappt kommit igång med sex ännu, men har ändå en känsla av att det kanske inte var helt fel att spricka upp lite i ärren och bli sydd igen just där? Tror faktiskt att jag är mindre öm i slidan nu än innan förlossning nr 2.

Jag tycker också att det är en hel del tabu gällande förlossningar, förlossnignssmärtor, obehag efteråt, osv. Inte här på föräldraliv kanske, men i de flesta andra sociala sammanhang (inklusive föräldrautbildningen på MVC, är i alla fall min erfarenhet).

• Anonym (L)
    camillaa87 skrev 2012-01-02 18:56:00 följande:
    Fick en total sfinkterruptur när dottern föddes, 5070 gram med ett huvudomfång på 39 som kom till världen med sugklocka. Blir snitt med nr 2 som väntas till våren.
    Ojdå! Hoppas det läkt bra!
    LilaRos skrev 2012-01-02 19:02:07 följande:
    Börjar dock oroa mig lite för nästa förlossning, tänk om de gamla spricker upp då och kanske mer?
    Hoppas att det går bra! Kanske snitt, som för camillaa87, kan vara ett alternativ istället då?
    Anonym (Anna) skrev 2012-01-02 21:41:08 följande:
    Nu har jag fått mitt andra barn och var livrädd inför förlossningen, bland annat på grund av det jag beskrev ovan. Det gick dock mycket bättre! JAg blev sydd en hel del även denna gång, men inte alls lika mycket. Har knappt kommit igång med sex ännu, men har ändå en känsla av att det kanske inte var helt fel att spricka upp lite i ärren och bli sydd igen just där? Tror faktiskt att jag är mindre öm i slidan nu än innan förlossning nr 2.
    Vad tur att det verkar ha "löst" sig nu efter ditt andra barn! Och tack för alla era svar!
  • Anonym (Blää)

Den bristning jag fick hade kanske just varit en grad 2. Istället är de inte ordentligt sytt och perinealkroppen är väldigt trasig. De man fått höra innan ul är att de ser fint ut och underlivet förändras när man fött barn, de kanske är så du känner efter för mycket.
    Nä de var inte så, de var helt trasigt där musklerna ska mötas och att de är omöjligt att bli färdig på toan, nä de satt inte bara i huvudet, de finns inget stöd från musklerna.

Svar på tråden Hurudana förlossningsskador fick du?