Om huvet blivit lite platt, kan det gå tillbaka?
Som rubriken lyder. Har bytt till en bättre kudde b.la
Som rubriken lyder. Har bytt till en bättre kudde b.la
Tror det kan gå tillbaka men då gäller ju mer variation i hur barnet är i vaket tillstånd. Tex sitta i knä, ligga på mage, hoppgunga/gåstol om barnet är äldre dvs så att barnet inte bara ligger på platta sidan av huvudet.
Vår dotter var lite platt, samt hade lite sne huvudform (låg med huvudet åt vänster helst). Köpte en bra kudde, använde hoprullade handdukar för att variera hur hon låg med huvudet, bar i bärsjal, hade henne på mage på smalbenen, på mage på golvet med hoprullad filt under bröstet, i bumbostol vid 3 månader. Fick övningar från bvc och sjukgymnast som vi gick till, kommer inte ihåg om det var två eller tre gånger men sista gången såg allt bra ut och det enda vi skulle göra var att hålla koll så hon inte luta huvudet åt nåt håll (så de inte får snett ansikte).
Hon hade också en tendens att hasa ner från kudden, vi hade då snuggle nest (i spjälsängen) så vi vände helt enkelt på den så hon låg med fötterna där huvudet egentligen ska vara - det hindrade henne från att hasa ner.
Huvudet är väldigt formbart i början av livet (tror det främst är första året, men om jag inte minns helt fel kan man fortfarande påverka under andra året - dock är det inte lika formbart då). Så ja, det platta kan "gå tillbaka" som du uttrycker det :)
Det beror på hur gammalt barnet är och hur man "jobbar" med det.
Ja, det kan det om man "börjar" i tid. Min sons bakhuvud vari princip helt platt rakt upp från nacken när han var tre månader. Dessutom var han lite sned i ansiktet. Vi pratade med BVC om det och de sa bara att det brukar rätta till sig om man låter barnet ligga på sida och sova och inte ligga på rygg hela dagarna, utan på mage. Typ. Vi köpte en liten kudde som han använde på natten och lade honom på sida mellan ihoprullade handdukar på dagen och alternerade sida.
Vid fem månader hade det blivit bättre med plattheten men han var fortfarande sned och dessutom knölig i bakhuvudet. Sedan lärde han sig att sitta själv vid 6 mån. Nu vid åtta månader är han inte alls platt, mindre knölig och man ser bara att han är sned om man tittar på honom i en spegel, ögonen är på lite olika höjd.
Vår dotter vägrade ligga på mage alls fram till hon var ca 6 månader!!! Hon var jätteplatt men det rättade till sig snabbt. Vi gjorde inget speciellt. Ta det lugnt.
Det finns en speciell kudde som gör att man kan lägga barnet på sidan utan att de snurrar runt. Rekommenderas varmt men jag kommer inte ihåg var jag köpte den men jag tror det var mammashop i Malmö. Använde det till min son från att han var 6 månader och det blev mkt bätte men min son är fortfarande platt. BVC sa samma sak till mig men för vår del var det för sent. Lycka till!