• Staxson

Extrem trots, hoppas jag, HJÄLP!

Jag har en dotter på snart 4år som just nu driver mig till vansinne. Jag och hennes far lever inte tillsammans utan gick isär för 2år sedan och båda han och jag har idag nya förhållanden och är sambo.

Och nu till trotsen, hon absolut blåvägrar lägga sig när man säger att hon ska sova, vägrar borsta tänder och totalt bara gallskriker, springer iväg när man försöker få henne att göra något och prata med henne lugnt och sansat och förklara varför spelar ingen som helst roll. Säger jag då exempelvis att  - Ja då struntar vi i o borsta tänderna, ja då ska hon till varje pris göra just det för att sen när jag går med på att borsta dom inte vilja göra det, och så håller det på så......samma sak vareviga dag!
    Får hon inte som hon vill gällande istort sett vad som helst under dygnets 24timmar skriker hon som en galning, är otrevlig mot allt och alla liten som stor. Vet verkligen inte vad jag ska göra!

Hon fick nu i augusti en lillasyster och har innan varit ensambarn. Det kan säkert ha inverkan men tycker inte att det borde bli riktigt såhär för hon är hur go som helst mot sin syster. Däremot är hon fortfarande ensambarn hos sin far och självklart kan ju han ge henne mer uppmärksamhet än vad jag kan göra just nu. 

Hur har extremtrots sett ut hos er, hur länge har det hållit i sig och vad har ni gjort åt det? Orkar verkligen inte ha det såhär varje dag :( 

• Svar på tråden Extrem trots, hoppas jag, HJÄLP!
  • Girlinthecity

Jag tror inte detta är någon extremtrots.

Jag tycker det är viktigt att fokusera på det positiva och lägga mindre energi på det negativa. Det är ju inte konstigt att bli arg och upprörd när man inte får som man vill, det blir ju de flesta, bara att 4 åringar  inte kan uttrycka sig på så många sätt, utan kanske just skriker. Låt henne göra det då. Vissa saker måste man ju bara göra, tex, borsta tänderna och gå och lägga sig. Är hon inte med på noterna så får man göra det ändå, och göra så liten affär som möjligt av det. När hon inte beteer sig så här, överrös henne med beröm! Ge massor av positiv uppmärksamet! Och när allt lugnat ner sig, prata om det, och kanske hur ni ska göra nästa gång. 

• Girlinthecity

Hur har det gått?

Svar på tråden Extrem trots, hoppas jag, HJÄLP!