• FreeForAll

Vad hander om man reser utan sjukforsakringskort?

Vi ska aka till Sverige fran ett annat land i EU. Jag och aldsta sonen ar svenska medborgare (om det spelar nagon roll). Kom precis pa att vi glomt bestalla European Health Insurance-kort.

Vad hander om vi eller barnen blir sjuka i Sverige? Far vi betala hela kalaset sjalva bara for att vi glomt korten? Vi har reseforsakring, galler den istallet i vanliga fall? Har inte last T&C's for reseforsakringen.  

Det ante mig.
  • Svar på tråden Vad hander om man reser utan sjukforsakringskort?
  • Tallen

Nej det behöver ni inte men det kan bli omständligt vid inskrivning på sjukhuset etc. Inom EU är ni täckta för den sjukvårdskostnad som på ert resmål betalas av staten, varierar från land till land, resterande del står ni själva alt om ni har en reseförsäkring för. Ring dock försäkringskassan för säkerhets skull och hör

• Sweet life

Har för mig man får stå för hela kostnaden själv... Men är långt ifrån säker...

• FreeForAll
    Tallen skrev 2011-12-19 09:25:21 följande:
    ehic.europa.eu

Det star att man fortfarande har ratt till vard men att det kan bli krangliga. Nagon som vet hur nitiska de ar i Sverige att man har kortet med sig? Vi ska alltsa aka TILL Sverige.
    Det ante mig.
  • FreeForAll

HAr bestallt kort nu och fatt ett nummer att ringa om vi skulle behova vard innan vi far korten.

Det ante mig.
  • Vaniljkex

Vi var tvungna att ga till lakaren i Sverige i julas, och dar sade receptionisten att det var tur att jag kommit ihag korten, for annars hade det blivit valdigt dyrt. Vet inte hur mycket det hade kostat da, nu betalade jag 200kr for mitt besok och dotterns var gratis.

• ysteresther

lakartid utan kort kostar 2000kr (akut) iallafall for tva ar sedan var det sa.

Svar på tråden Vad hander om man reser utan sjukforsakringskort?