• alexander2011

vilken bilbarnstol? vad ska jag tänka på?billiga tips men bra tack

hittade dessa. grabben väger 7 kg. vad tycker ni och tips. vad ska jag tänka på?

http://shop.alltforforaldrar.se/akta-graco-bilbarnstol-duoflex-xtp-farg-svart.html?gclid=CMKbl67xja0CFSsvmAodWU5Tgw

http://www.gobaby.se/i-bilen/bilbarnstolar-bilbarnstol/bilbarnstol-sigtuna-liten-bakatvand-rod-907.html

http://www.billigalu.se/autostol/Recaro+Young+Profi+Plus+Black--Saphir_55142100566/

• Svar på tråden vilken bilbarnstol? vad ska jag tänka på?billiga tips men bra tack
  • Jess86

Den har fått suveräna recensioner av både experter & föräldrar :)

• cicci85

Jag har en multi-tech (som Jess86 länkat till). Är väldigt nöjd med den! Barnet sitter bra och rymligt. Men har man ett kort barn kan man få vänta ett tag innan den passar.  Man höjer huvudskyddet och bältet mycket enkelt och kan göra det när stolen är monterad i bilen. Den är väldigt lätt att montera och sitter som berget. Nackdelar är att den tar mycket plats, ger inte optimal benplats och funkar bara bakåtvänd tills ungen är ca 110 cm, iaf för mitt barn. Den är ju godkänd även framåtvänd men jag tycker att den är på tok för tung för det så mina barn får sitta i en riktig bältesstol när de är tillräckligt gamla.

• alexander2011

du får berätta sen när du har fått dne vad du tycker om den. jag har ett babyskydd akta graco som är helt värdelös med remmarna. nuidag fick han inte plats i stolen med vinterkläderna på trots att jag förlände remmarna till det längsta :( sitter jätte hårt isf och det funkar inte. pojken måste kunna ha på sig vinterkläder o få plats i stolen juh. blir snabbt o köpa stol

• Jess86

Vi har en Volvo xc70 från 2008 och det är rätt bra utrymme i baksätet så jag hoppas den passar bra men det bör den göra! Sonen är drygt 10 månader och lång, för 2 veckor sen var han 77 cm. Han väger drygt 10 kilo.

• cicci85
    alexander2011 skrev 2011-12-19 11:55:35 följande:
    du får berätta sen när du har fått dne vad du tycker om den. jag har ett babyskydd akta graco som är helt värdelös med remmarna. nuidag fick han inte plats i stolen med vinterkläderna på trots att jag förlände remmarna till det längsta :( sitter jätte hårt isf och det funkar inte. pojken måste kunna ha på sig vinterkläder o få plats i stolen juh. blir snabbt o köpa stol

Vinteroverall bör man inte ha på sig i en bilbarnstol enligt de bättre vetande. Räcker det inte med fleecetröja och en filt över? Det funkar bra för oss iaf!
  • alexander2011
    cicci85 skrev 2011-12-19 12:00:38 följande:
    Vinteroverall bör man inte ha på sig i en bilbarnstol enligt de bättre vetande. Räcker det inte med fleecetröja och en filt över? Det funkar bra för oss iaf!
    ok :S han hade täckbyxor o en jacka. annars har jag haft flecee jacka o byxor o filt över. borde väl igentligen räcka ja men sen när det är kallare då?
  • Jess86

Beror väl på hur långt man ska åka. Är bilen kall vid start och resan tar tio minuter så funkar väl vinterkläder. Ska man åka längre så kanske kupévärmare eller liknande är bra, så kan man stoppa in barnet i något tunnare.

• Cecci78
    alexander2011 skrev 2011-12-19 12:05:47 följande:
    ok :S han hade täckbyxor o en jacka. annars har jag haft flecee jacka o byxor o filt över. borde väl igentligen räcka ja men sen när det är kallare då?
    i ett babyskydd behöver man ju inga andra kläder än tex fleece o sen filt över. blir lite trixigare när de sitter i stol nr 2 men vi har aldrig vinterkläder på dem, har fleecekläder, kanske ´med tunn ulltröja under o sen filtar över, bältena kommer för långt från kroppen om man har vinterkläder under dem
  • Lantani

Först och främst, ta bort vinterkläderna från barnet när han/hon sitter i stolen.
    Och kika på något av de kändare märkena, som britax.
    Hur gammal är barnet? 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Natasha76

Hi-way II har ju varit på rea nu på, vänta nu, Alltförföräldar och också på Säkerhetsbutiken. Strax under 2000 kronor. Och en SUPER-stol är det. Som dessutom är plusgodkänd till 25 kg.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Mellanmjölkens land

Hur gammal är din bebis, TS?

Vi har en Hi-way. Bytte vid ca 7mån när hon vägde 9 kg. Vi hade då kollat på stolar i 2 mån och testat Hi-wayen tidigare men då funkade den inte alls. Den är visserligen godkänd från 0kg men tidigare än 6-7 mån tror jag inte funkar bra eftersom stolen inte är särskillt ombonad

• Natasha76

Vi bytte till Secura och en annan stol som påminner om Hi-way när lillasyster var 5 månader och det gick riktigt bra. Vi använde inga extra huvudstöd eller sånt heller. Jag menar alltså att jag tycker Hi-way funkar bra åt halvt-åringar, om dom inte är extra små förstås.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • gullanborg

hade duoflexen till sonen och har vart supernöjd med den

• Mellanmjölkens land
    Natasha76 skrev 2011-12-29 20:23:07 följande:
    Vi bytte till Secura och en annan stol som påminner om Hi-way när lillasyster var 5 månader och det gick riktigt bra. Vi använde inga extra huvudstöd eller sånt heller. Jag menar alltså att jag tycker Hi-way funkar bra åt halvt-åringar, om dom inte är extra små förstås.
    Kanske bara var våran tjej då. Hon skrek så fort vi satte ner henne i den de första gångerna vi testade
  • Malva85

Vi har en duoflex och är mycket nöjda med den men den hade inte funkat i en liten bil där man inte kan ha den fram.
    Hade jag haft en annan budget hade jag skaffat en Besafe izi kid. Mest för att den går att fälla bak och trots sin storlek ska passa bra i en liten bil.

• gullanborg
    Malva85 skrev 2011-12-29 21:53:41 följande:
    Vi har en duoflex och är mycket nöjda med den men den hade inte funkat i en liten bil där man inte kan ha den fram.
    Hade jag haft en annan budget hade jag skaffat en Besafe izi kid. Mest för att den går att fälla bak och trots sin storlek ska passa bra i en liten bil.
    jag hade liten bil och den funkade kanonbra i framsätet
Svar på tråden vilken bilbarnstol? vad ska jag tänka på?billiga tips men bra tack