5½ åring med kisseriproblem
Hej.
Jag har en mycket viljestark 5½ åring som inte är torr än. Hon har varit utan blöja sen hon var 2½ på dagtid men de där naturliga olyckorna har inte slutat.
Ett tag drabbades hon av irriterad blåsa och fick kissa efter klocka vilket hjälpte henne mycket. Problemet var bara att förmå henne att gå på toaletten öht. Hon VILL inte!
Hennes problem består av fler delar. Dels vill hon inte kissa. Vill inte gå på toaletten. Hon är alltså inte motiverad alls. Den motiveringen går att tillfälligt öka med hjäl av belöningstavlor odyl. Men i längden fungerar inte det heller och det blir inte långvarigt.
Dels kissar hon på sig utan att bry sig om att hon är blöt. Hon går alltså gärna med kissiga trosor en hel dag utan att bry sig. Blir också väldigt förnärmad om jag vill kolla om hon är blöt eller ej. Blöta trosor har hon minst två ggr per dag.
Sen är hon heller inte torr på nätterna. Där har vi fått rådet från kisserienheten på sjukhuset att bara ta bort blöjan och låta henne kissa på sig. Och på det viset ska hon lära sig att vakna och kissa. Jag tycker att det verkar helt horribelt både för oss och för barnet. Tänk själv att ligga hela nätter i en blöt säng. Hur hälsosamt är det?
Hon reflekterar ju inte ens över att det är blött i sängen. När vi har testat så har hon hunnit kissa på sig redan kl 21 när vi tar upp henne för att kissa och ligger då och sover i kisset.
Så har vi provat med tygblöja. Dels för att kanske öka motivationen att bli av med blöjan och dels för att hon ändå inte ska få den där torra känslan som blir av dagens blöjor. Inte heller det hjälper nått.
Jag har helt slut på ideer nu. Känner mig frustrerad och maktlös. Får ingen hjälp från bvc eller sjukvården. Allt de gör ar att prata med barnet om att hon måste kissa på toaletten. Men det går ju in genom ena örat och ut genom det andra.
Är det bara att vänta eller? Finns det inget man kan göra?
Börjar oroa mig för lekisstarten i höst. Har tillräckliga problem med att få förskolepersonalen att förstå att de måste hjälpa henne. Hur ska det då gå med en ensam lärare?