• Älskarlivet

Räknar man vattenmängden eller mängden när vatten + pulver är blandat?

Ja vad menar man?
    Vår son får 150 vatten och 5 mått.
    Säger man då att han äter 150 ml eller 165 ml som det blir blandat (NAN)?

• Svar på tråden Räknar man vattenmängden eller mängden när vatten + pulver är blandat?
  • Älskarlivet

Ok bra .
    HAn har sista veckan börjat galskrika när vi tar bort flaskan (tom såklart). Skriket lägger sig väldigt snabbt...kanske efter mellan 10-40 sekunder.

Han har varit glad mellan matningarna så vi har tyckt mängden verkar bra. Men sista 2-3 dagarna är han halvgnällig så vi tänker att han kanske inte är helt mätt?! Han borde dock vara det.... Får 165 *5 per dygn och är 2,5 månad (f 13/10)

• Sacre

Skriker han så är det ju ett tecken på att han vill ha mer.

• Cicek

Om du ammade, skulle du ammat fritt då? Gör i så fall samma med nappflaskan. Jag tror inte på det där med att barn ska ha mat exakt var fjärde timme. Vi gav vår son mat när han ville ha när han var så liten. Det var jätteirriterande när det hade gått 3½ timme och vi gjorde i ordning en nappflaska eller jag började amma, och så började sonens farfar tjata om att vi minsann skulle vänta en halvtimme.. Eller om det gått 4½ timme och han inte ville ha än men vi skulle minsann tvinga i honom mat.

• Sacre

Det kan vara så att han är i en tillväxtfas, om därför behöver han mer mat. Jag skulle ha gjort i ordning 200 till han vid varje måltid. Man ska inte alltid följa instruktionerna på förpackningarna, vissa barn äter mindre och andra mer..

• Älskarlivet
    Sacre skrev 2011-12-20 13:05:58 följande:
    Skriker han så är det ju ett tecken på att han vill ha mer.
    Håller med... BVC sa dock att han kanske iotne bör ha mer... Så uppfattade jag det i´varje fall.
  • ymmmi

Om han är hungrig så maåste hab ju självklart få
    Mer. Man ska inte följa ålder. Vissa äter mer och vissa inte. Tex våran äldsta dotter åt en ca 210 ml vid 4 månader och nu våran minsta sin är 4 månader nu hon äter bara 150ml i bland mindre

• Muslimska mamman

BVC är bra att ha men de har ju inte alltid rätt... Testa att blanda mer och se om han äter hela flaskan igen. Barnet växer ju så du kan ju inte förvänta dig att han fortsätter äta lika mycket och lika ofta hela tiden. Jag hade svårt att veta när jag skulle övergå från 180 ml per måltid till 210 ml per måltid till min son. För ibland nöjde han sig med 180 ml och somnade efter det, men så började jag blanda 210 ett par måltider i sträck och märkte att han äter ju hela flaskan då med. Så blanda ett snäpp mer, och då om han äter hela flaskan så är det ju bara bra.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Muslimska mamman

Och p.s. jag säger alltid mängden som han äter utifrån vattnet jag ser. För det blir ju inte alltid jämt enligt mig när man hällt i pulvret.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Miss Cee

Som flera sagt så ska du inte bry dig om vare sig förpackningen eller bvc i det här läget. Du blandar lite mer än du tror går åt, och ger så ofta du ser tecken på hunger.

Lagom med mat har bebisen fått om de själva släpper flaskan när det är lite kvar. DÅ vet du att han/hon fått så mycket h*n vill ha, och inte var tvungen att sluta äta för att maten tog slut.

Fri tillgång till mat gäller för bebisar, oavsett om de äter från bröst eller flaska.

Svar på tråden Räknar man vattenmängden eller mängden när vatten + pulver är blandat?