• kjf0609

Flytta fran USA till Sverige

Jag har bott i USA de senaste 8 aren men ska nu flytta tillbaks till Sverige med man och tva barn pa 5 och 2. Planerna ar att aka i maj 2012. Mannens ansokan om uppehallstillstand skickades in i oktober.

Vi forsoker just nu att hitta lagenhet, runt norra Stockholm. Tank Sollentuna-hallet. Jag har registrerat oss pa sollentunahem.se och ocksa uppsalahem. Finns det nagra andra stallen man kan soka lagenhet? Jag stod i Stockholms stad bostadsko ett tag men jag fattade aldrig hur jag skulle betala fran USA, och fick heller inget bra svar nar jag mailade och fragade, sa min koplats forfall.

Nagon som har lite rad for hemkommande svenskar och lagenhetssokning? Eller kommer vi att fa bo hos mina foraldrar de forsta manaderna? haha usch.

Tack tack 

• Svar på tråden Flytta fran USA till Sverige
  • Kryssarinnan

Hej

Något som kan vara bra att tänka på är att för att få ett förstahandskontrakt på en lägenhet så måste man i princip alltid kunna visa upp att man har en stadig inkomst, helst att minst en av er har en fast anställning. Om ni inte har det så kanske dina föräldrar kan ställa upp som borgenärer det första året, om de är kreditvärdiga. Om ni har pengar på banken kanske ni kan betala ett antal hyror i förskott. Ni får ringa och fråga men var beredda på detta.

Det vi nog behöver göra är att hyra i andra hand fram tills minst en av oss har fast jobb som inte längre är provanställning (normalt 6 månader). Då kan vi ansöka om kontrakt på en hyreslägenhet eller söka om lån för att köpa en bostadsrätt. Andrahandslägenheter kan du hitta på t.ex. www.blocket.se men de är ofta dyra och kan vara svåra att fixa på förhand, så var beredd på att bo hos dina föräldrar i alla fall första veckan eller två om ni inte vill betala för hotell eller liknande.  

Lycka till! 

• kjf0609

Tack sa jattemycket for ditt svar. Bade min man och jag rustar for att aktivt borja soka jobb i Sverige. Forhoppningsvis kan vi fa ivag nagra resumer medan vi fortfarande bor har.

Jag tankte sa sent som idag att andrahandskontrakt ar kanske vad vi for borja med, inget fel med det.

Svar på tråden Flytta fran USA till Sverige