• Lady32

Vem gör det slutliga beslutet om planerat snitt?

Ja, som frågan anger så undrar jag helt enkelt: vem är det som fattar det slutliga beslutet om huruvida jag som blivande mamma kan få planerat kejsarsnitt eller inte? Är det uteslutande en fråga om min personliga vilja/mina önskemål? Tas det 100% hänsyn till vad jag själv önskar, eller måste andra "krav" uppfyllas också? Vilka, i så fall?

I mitt fall så slutade min förra förlossning (nr.2) i akut snitt, vilket inte var det mest traumatiska i sig, utan för mig var det timmarna som ledde fram till snittet som var jobbiga. Vill absolut inte hamna i den situationen igen, och har, trots genomgång av min journal, inte fått någon vettig förklaring till vad som egentligen hände/gick fel. Det känns därför rätt sannolikt att det skulle kunna hända igen denna gången. Ska prata med en läkare i v.32, men det är ju ett tag tills dess, och jag tänker på detta dagligen nu... Om jag bestämmer mig för ett planerat snitt, är det då säkert att jag får det? Är det jag som bestämmer helt själv?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vem gör det slutliga beslutet om planerat snitt?
  • lena2012

Hej !
    Det är  ingen rättighet att få ett operativt  ingrepp utfört om det inte finns  starka skäl. ( se nationella riktlinjer enl  socialstyrelsen) . 
    En operation är alltid ett riskfyllt ingrepp och det  ska vägas  för  och nackdelar för den enskilda personen och det  barn man väntar samt kommande eventuella barn  i  framtiden. 
    Ett samtal eller flera  och det brukar vara möjligt att komma fram till vilket förlossningssätt som är lämpligt.
    Det är en sammantagen  helhet som ska avgöra  om operation  är det bästa  eller  om det är bättre att starta  med en vaginal  förlossning.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Vem gör det slutliga beslutet om planerat snitt?