• Anonym (Orolig)

    Hur stor risk att man blöder farligt mkt. efter förlossningen?

    Har läst på ett par ställen om kvinnor som, efter förlossningen, nästan förblöder i samband med att moderkakan ska komma ut (tror jag..?) Kan inte påstå att jag har någon bra koll alls på vad som egentligen händer, men något händer i alla fall, något går fel, och utan akutinsatser hade kvinnorna ifråga förblött till döds.

    Hur vanligt är detta tillstånd egentligen? Varför händer det, vad är det som går fel? Kan man undvika det på något sätt? Är det någon viss kategori av kvinnor som drabbas, eller kan det hända vem som helst? Förekommer det, i dagens svenska sjukvård, att man inte kan rädda kvinnan...?

    Ps: Vad har jag gett mig in på...?? *Gulp*

  • Svar på tråden Hur stor risk att man blöder farligt mkt. efter förlossningen?
  • lena2012

    Hej !

    Blödning är en av  de komplikationer  som är vanliga vid förlossning  och kejsarsnitt.
    1 liters blödning räknas som normalt.
    Vi lever i ett land där vi har tillgång till  mycket bra sjukvård vilket innebär att vi till absolut största del kan  få blödningar att  avstanna med hjälp av mediciner , blodtransfusioner   och operation  om det skulle behövas.
    Hoppas detta svar kan stilla en del av din oro.

    Hälsningar
    Lena     

Svar på tråden Hur stor risk att man blöder farligt mkt. efter förlossningen?