Tow2Mater skrev 2011-12-22 16:58:09 följande:
Julen kanske förmedlas som främst Kristen tradition, men den Nordiska historian med Asagudarna ect stöttes o blöttes under hela lågstadiet till leda, iallfall när jag gick i skolan. Och det var (obligatioriska!) pjäser, sångframträdanden, etc etc om det. Det lilla man spenderade på Kristendomen och den Kristna julen var minimalt i jämförelse. Det är min personliga erfarenhet iallafall.
Den personliga erfarenehten är du nog rätt ensam om, att man psenderar minimal tid på kristendomen och den kristna julen.
Och det är inte "asagudarna" specifikt jag menar. Jag syftar i huvudsak på den kulturhistoriska, folkliga biten. Folktro, seder och bruk, julen som årstidsfest+gammal tro+skrock+kristendomen intensivt sammanflätat. Som det är nu handlar det mest om bibliska berättelser som upprepas varje jul från förskola till gymnasium, och varför ska det satsas så hårt på dem? Visst det tillhör allmänbildningen, men de finns också nedskrivet i Bibeln, bara att läsa. Det andra är ju mer intressant som originillea, unika svenska traditioner och kommer inte att finnas kvar om vi inte förmedlar dem till nästa generation.