• yourmama

Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?

Många skolor förbjuder avslutningar i kyrkan av rädsla för att bryta mot lagen och kränka barn med annan religion än den kristna. Nu skriver Kristdemokraternas Göran Hägglund http://www.aftonbladet.se/debatt/article14109452.ab att han vill ändra lagen. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?
  • Barbamami

Jag tycker det är helt ok med avslutning i kyrkan, av tradition... MEN jag tycker att svenska skolan även bör föra in andra traditioner och kulturer som en del i den undervisningen. Inte bara lyfta den kristna traditionen. Och då menar jag inte bara att man ska nämna andra kulturer och seder utan även vara med om några som ex. är representerade i klassen och att belysa likheter snarare än skillnader...

• Punkster
    Veladis skrev 2011-12-21 18:29:30 följande:
    FEL med stort F! Jag tycker det är skrämmande att så många inte vet att de flesta av våra högtider i grunden främst är årstidsbundna, inte kristna. Jul är inte ens ett kristet ord!
    Även fast vi firar jul samtidigt som vikingarna firade midvinterblot så tycker jag att det är mindre viktigt. Det kvittar ju om man firar jul eller midvinterblot, eller döper om lovet från jullov till blotlov. Det är ju fortfarande en religiös helg och ett skollov.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många muslimer/judar/buddhister/osv som tar illa upp av att vi i Sverige firar jul och påsk samt har skollov i anslutning till det, och hur många svenskar (alltså etniska svenskar, om man kan kalla det så) som skulle ta illa upp av röda dagar och skollov i samband med ramadan, hannuka osv. 
  • sextiotalist

De flesta aktivt troende i andra religoner har inte ett dugg bekymmer att möta andra religoner. Pratade med en troende muslim, han sa att eftersom Islam erkänner Jesus som en profet och kyrkan representerar Jesus, så är kyrkan inga problem.
    jag tror att många gånger är ateister som har det största problemet med kyrkan.

Jag är icke-troende och har aldrig haft några problem med att man håller avslutningar i kyrkan.

• Veladis
    Punkster skrev 2011-12-22 07:26:30 följande:
    Även fast vi firar jul samtidigt som vikingarna firade midvinterblot så tycker jag att det är mindre viktigt. Det kvittar ju om man firar jul eller midvinterblot, eller döper om lovet från jullov till blotlov. Det är ju fortfarande en religiös helg och ett skollov.

Du behöver inte döpa om det till "blotlov", jul är ju fortfarande ett fornnordiskt ord.

Religiöst ursprung - ja, men det är ett hopkok och som det är nu är det bara de kristna förklaringen som gälelr och som förmedlas till barnen. Rätt eller fel? Är inte vår unika nordiska historia minst lika mycket kulturarv som den kristna påverkan på vårt land?  
  • knisse
    pigglet skrev 2011-12-21 21:43:14 följande:
    Oj, vilka lov talar vi om nu? Skaolan börjar ju när skördetiden är igång som bäst? Vad skördas vid årsskiftet? Påsk? Sportlov? Jag synar...

Nej, ska vi inte ta och avskaffa alla kristna helger då - så vi inte kränker någon? Vi kan ju jobba alla dagar utom första maj, midsommar och nyår, känns ok? 
    det ändrades när folkskolan gick i graven innan dess hadde man 16 veckors sommarlov som splittades upp pa olika nya lov.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    pigglet skrev 2011-12-21 21:43:14 följande:
    Oj, vilka lov talar vi om nu? Skaolan börjar ju när skördetiden är igång som bäst? Vad skördas vid årsskiftet? Påsk? Sportlov? Jag synar...

Nej, ska vi inte ta och avskaffa alla kristna helger då - så vi inte kränker någon? Vi kan ju jobba alla dagar utom första maj, midsommar och nyår, känns ok? 
    varlov var ju tex nagot man hade för att man skulle kunna hjälpa till med plogning och sadd och det ommodulerades till pasklov senare när behoven ändrades.
    höstlovet var ett lov som var till för att hjälpa till att plocka ved och pinnar kottar och liknade innan snön bland annat.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • älskarlivet81
    Punkster skrev 2011-12-21 18:24:53 följande:
    Jag håller med Hägglund, förutom att jag inte tycker att en präst nödvändigt måste läsa välsignelsen eller be böner på avslutningen. Kan man ha en avslutning i kyrkan utan böner och prat om Gud så varför inte. Avslutning i kyrkan är en fin tradition som jag tycker att alla borde få uppleva. Då blir ju kyrkobesöket just ett studiebesök.

För övrigt så tycker jag det är konstigt att antireligion-ivrarna ännu inte klagat på att vi öht har jul och påsklov. Anledningen till dem är ju kristna högtider. Huvaligen vad hemskt!  
    Tyvärr vill ofta inte kyrkorna göra avkall på prästen som ska hålla tal etc.. Därför har min skola slutat ha avslutning i kyrkan..
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-22 10:00:29 följande:
    ...och som det är nu är det bara de kristna förklaringen som gälelr och som förmedlas till barnen. Rätt eller fel? Är inte vår unika nordiska historia minst lika mycket kulturarv som den kristna påverkan på vårt land?  
    Julen kanske förmedlas som främst Kristen tradition, men den Nordiska historian med Asagudarna ect stöttes o blöttes under hela lågstadiet till leda, iallfall när jag gick i skolan. Och det var (obligatioriska!) pjäser, sångframträdanden, etc etc om det. Det lilla man spenderade på Kristendomen och den Kristna julen var minimalt i jämförelse. Det är min personliga erfarenhet iallafall.
  • Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-22 16:58:09 följande:
    Julen kanske förmedlas som främst Kristen tradition, men den Nordiska historian med Asagudarna ect stöttes o blöttes under hela lågstadiet till leda, iallfall när jag gick i skolan. Och det var (obligatioriska!) pjäser, sångframträdanden, etc etc om det. Det lilla man spenderade på Kristendomen och den Kristna julen var minimalt i jämförelse. Det är min personliga erfarenhet iallafall.

Den personliga erfarenehten är du nog rätt ensam om, att man psenderar minimal tid på kristendomen och den kristna julen.

Och det är inte "asagudarna" specifikt jag menar. Jag syftar i huvudsak på den kulturhistoriska, folkliga biten. Folktro, seder och bruk, julen som årstidsfest+gammal tro+skrock+kristendomen intensivt sammanflätat.    Som det är nu handlar det mest om bibliska berättelser som upprepas varje jul från förskola till gymnasium, och varför ska det satsas så hårt på dem? Visst det tillhör allmänbildningen, men de finns också nedskrivet i Bibeln, bara att läsa. Det andra är ju mer intressant som originillea, unika svenska traditioner och kommer inte att finnas kvar om vi inte förmedlar dem till nästa generation.
  • Tow2Mater
    Veladis skrev 2011-12-22 17:55:10 följande:
     Jag syftar i huvudsak på den kulturhistoriska, folkliga biten.
    Det nöts också under resten av året. Ar det så viktigt för dig att det måste ske just runt julen....?
  • Slats

elevdemokrati plz. låt eleverna rösta och välja mellan några alternativ, typ kyrka, moské, aula, etc. ceremonin ska givetvis vara religions-neutral. (kan man tycka något annat?) religionsundervisningen borde förbättras öht i skolan, och det vore ju fint om historian om våra högtider kunde läras ut ordentligt med.

• Veladis
    Tow2Mater skrev 2011-12-22 18:00:33 följande:
    Det nöts också under resten av året. Ar det så viktigt för dig att det måste ske just runt julen....?

Nej. Men min erfarenhet är att det inte "nöts" alls, och jag vet att jag inte är ensam om den erfarenehten. Inte alls. Långt ifrån.
  • Slats
    Veladis skrev 2011-12-22 18:17:13 följande:
    Nej. Men min erfarenhet är att det inte "nöts" alls, och jag vet att jag inte är ensam om den erfarenehten. Inte alls. Långt ifrån.
  • Mamma till viljestark dotter
    Barbamami skrev 2011-12-21 21:55:17 följande:
    Jag tycker det är helt ok med avslutning i kyrkan, av tradition... MEN jag tycker att svenska skolan även bör föra in andra traditioner och kulturer som en del i den undervisningen. Inte bara lyfta den kristna traditionen. Och då menar jag inte bara att man ska nämna andra kulturer och seder utan även vara med om några som ex. är representerade i klassen och att belysa likheter snarare än skillnader...

Tycker jag låter som en utmärkt idé! Bor själv i en numera mångkulturell kommun. Jag tycket det är självklart att julavslutningen ska kunna vara i kyrkan. Men varför inte låta eleverna vara med och fira en muslimsk högtid, eller en judisk?
  • Glimma76

jag tycker att han har helt rätt. Avslutningen handlar ju inte om en predikan, men att alla som bor i Svverige får lära sig vad det moderna Sverige är byggt på borde vara en självklarhet. Det är sjukt att Sverige ska skippa sina traditioner pga andras religioner (de har ju själva valt att flytta hit) eller att andra är rädda för att deras barn ska påverkas.

däremot ska det ju inte vara gudstjänst under en avslutning, det ska vara frivilligt att delta i en gudstjänst. men att höra kort om Gud när vi bor i Sverige ska väl inte vara något konstigt.

Svar på tråden Ska det vara förbjudet med julavslutning i kyrkan?