• Sillen

    Farmor gjorde personlig fotoalmanacka på barnbarnet och gav till mormor

    Hej!

    Måste bara avreagera mig och se om det är jag som tänker konstigt eller om jag har viss rätt att känna mig besviken och ledsen...

    Har en underbar dotter på 10 månader och hon är första barnbarnet i familjen vilket gör att hon är otroligt uppskattad av alla och får mycket kärlek och uppmärksamhet från såval far- som morföräldrar och övrig släkt.

    Lagom till jul så tänkte jag som mamma göra en almanacka med bilder på min dotter och ge bort till släktingarna, en present jag vet kommer att uppskattas. Jag har lagt ned mycket tid på att få till bra bilder och göra almanackorna personliga för mottagaren och jag har varit så glad över att kunna göra detta eftersom jag vet att almanackorna kommer att uppskattas.

    Igår fick jag veta avv min dotters farmor och farfar har gjort almanackor och gett bort i julklapp till släktingar. Anledningen till att jag fick veta är att min mamma, min dotters mormor, råkade försäga sig i telefonen att hon fått besök av farmor och farfar och att de överlämnat en julklapp. Efterson vi inte kommer att fira julafton tillsammans med min mamma utan med farmor och farfar så hade mamma öppnat julklappen i förväg och blivit förvånad men glad ver innehållet. Mamma trodde att jag visste om julklappen och berättade därför glatt om den när vi pratades vid på telefon.

    Jag blev naturligtvis ledsen eftersom jag tycker att det är föräldrarnas sak att ge bort bilder på sitt barn i julklapp till släktingar, inte farmor och farfars. Det känns ju som den självklara "föräldrarjulklappen". Nu är ju min julklapp till mormor från min dotter helt överflödig.

    Är det jag som är konstig som tycker att farmor och farfar gjort fel och att de inkräktat lite?

    Jag är i alla fall ledsen och känner mig så besviken på att jag inte själv får ge bort sådana personliga presenter. Känns ju inte så roligt att anstränga sig om svärföräldrarna ändå tar sådana egna initiativ. De får gärna göra almanacka till sig själa men tokigt att ge bort i julklapp till andra släktingar tycker jag...

    Jaja...

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Farmor gjorde personlig fotoalmanacka på barnbarnet och gav till mormor
  • J1983

    ja alltså till viss del kan jag absolut förstå din besvikelse, men samtidigt så känns det mest lite komiskt på något vis.. tycker inte alls att dina almanackor är överflödiga, ge bort dina du också och fundera inte så mycket mer på det där :) med andra barnet lär du i stället bli ledsen över att ingen bryr sig om att göra såna där saker..

  • Sillen

    Tack snälla för alla kommentarer och åsikter!

    Får lite perspektiv :)

    Jätteglad på ett sätt men lite besviken på ett annat sätt!

    Viktigast är ju ändå att alla tycker så mycket om henne och är stolta men jag lägger nog in annat i detta också tyvärr...

  • Natulcien

    Ni får väl ha en almanackstävling i er släkt varje år nu då. Den som gör finast almanacka får ge bort sin i julklapp! Flört

  • Nsnoos

    Jag tycker dem borde pratat med er först innan dem ger ut en kalender till folk på erat barn. ni kanske inte samtycker till de. Så kan de ju faktiskt va.. Så jag tycker dem borde frågat om det är okej.. :).. 

  • kokos

    Förstår att du blev besviken fast om de inte visste att du tänkt ge som julklapp kan du inte bli arg....

    Säg att de får hänga din almanacka där de kollar mest och den andra i skymundan   

  • Dohgon

    Jag skulle bli jättebesviken. jag har gjort fotoböcker med mina barns första år som julklappar till släktingar. skulle nån annan göra liknande skulle jag inte alls bli glad. Det är mina barn och andra människor får inte använda mina bilder i offentligt syfte utan min tillåtelse. blir arg bara deras faster lägger ut bilder på dem på sin facebook.

  • MrsMommy

    Jag förstår dig! Jag tycker att farmor kunde kollat med er innan hon gjorde det, det är ju en så typisk grej att göra som småbarnsföräldrar! (Japp, vi har gjort till mormor/morfar och farmor/farfar, och likaså har flera kompisar som är hemma med första barnet!)

  • dinfina85

    Man kan ha fler almanackor, En på jobbet, en i köket, en fin i hallen, en bords almanacka....

    Hade älskat om mina svärföräldrar gjorde en almanacka och gav till mina föräldrar, Så fint av dom...

      

  • liv

    Tycker att man frågar innan man gör något sånt ja. Visst är det kul att de bryr sig men de borde ändå ha frågat. 

  • Trädblåsare

    Min syster hade tänkt göra en sådan almanacka och ge till oss, föräldrar, med kort som vi själva tagit.
    En del människor är bara konstiga.

  • Aaglars
    Adamama skrev 2011-12-22 08:39:53 följande:
    Det finns nog många som änskar att de hade farföräldrar som var intresserade tillräckligt mycket för att göra en kalender på barnbarnet. Försök och vänd det till något positivt - för det är det. Det är en stark skyddsfaktor i livet för barn att ha många vuxna runt omkring sig som älskar dem och engagerar sig i deras vardag. Det är viktigare än förälderns egenrätt i att göra kalender. (Även om jag håller med dig om att det oftast är föräldern som gör det).
    Skulle nästan skriva precis detsamma
Svar på tråden Farmor gjorde personlig fotoalmanacka på barnbarnet och gav till mormor