• Babyface2

10 eller 30 dagar för pappan i samband med förlossning??

Jag har hört på flera håll att efter årsskiftet så utökar dom pappans 10 dagar i samband med förlossning till 30 dagar.. Någon som vet om detta stämmer??
    Har försökt leta på FK´s sida men hittar inget där.. ?

• Svar på tråden 10 eller 30 dagar för pappan i samband med förlossning??
  • pigglet

Jag tror det är så här:
    De 10 dagarna som är tfp (alltså det du menar med "pappans dagar") fortsätter vara 10 stycken. Det är ju dagar som "går utöver" de 480 dagar som man har fp för barnet.

Det nya är att från årsskiftet införs en regel att 30 av fp-dagarna kan man ta ut samtidigt för samma barn. Precis som förut har båda föräldrarna rätt att vara hemma hur mycket de vill tills barnet är 18 månader, men bara 30 dagar kan båda föräldrarna ta ut ersättning för samma dag.   

• Tokstolla
    pigglet skrev 2011-12-22 21:16:10 följande:
    Jag tror det är så här:
    De 10 dagarna som är tfp (alltså det du menar med "pappans dagar") fortsätter vara 10 stycken. Det är ju dagar som "går utöver" de 480 dagar som man har fp för barnet.

Det nya är att från årsskiftet införs en regel att 30 av fp-dagarna kan man ta ut samtidigt för samma barn. Precis som förut har båda föräldrarna rätt att vara hemma hur mycket de vill tills barnet är 18 månader, men bara 30 dagar kan båda föräldrarna ta ut ersättning för samma dag.   
    Så har jag också uppfattat det. 
  • Sapato

Älsklingsbarn har rätt för pratade med fk i veckan och fick det bekräftat. Dock gäller det bara tills barnet fyllt 1år därefter får man bara ta ut dagar en förälder i taget.

• kakmamman
    Jag tror det är så här:

Just precis, detta stämmer alldeles korrekt!
  • Babyface2

Okey..
    Har ju inte läst det själv någonstans så vet ni vart man kan läsa om det?

• Babyface2

Gäller det även barn födda det här året eller måste dom vara född 2012?

• Babyface2

Har kollat på Fk´s sida men hittar ingen där om jag inte missat det helt

• Babyface2

Tack så mycket för hjälpen, nu blev man lite klokare :)

• Sapato

Jag fick svaret att det gäller alla barn under 1år även om de är födda 2011 när jag prata med fk.

• kakmamman
    Babyface2 skrev 2011-12-22 21:38:15 följande:
    Tack så mycket för hjälpen, nu blev man lite klokare :)
     Googla lite ;).." 30 dagar med föräldrapenning samtidigt försäkringskassan" var allt som behövdes Solig
  • Alisa
    Jag tror det är så här:

Så har jag också uppfattat det. Läste det i en ViFöräldrar/Föräldrar&Barn/MAMA-tidning. 
Svar på tråden 10 eller 30 dagar för pappan i samband med förlossning??