• 12324765767

Varför äter ni pergotime?

Jag har personligen väldigt oregelbunden mens - men den existerar! Dock varierar den mellan 32 till 98 dagar och jag skall i nästa vecka iväg på utredning och antar att pergotime kommer att skrivas ut? Men jag skulle vilja veta lite mer om er som redan äter eller precis skall/har börjat äta pergotime.

VARFÖR fick ni det utskrivet?
    Oregelbunden mens?
    Utebliven mens?

Berätta!

Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • Svar på tråden Varför äter ni pergotime?
  • Mamma till viljestark dotter

Jag fick Pergotime utskrivet eftersom jag i princip saknar egen ägglossning (mens max 2-3 ggr/år). Dock funkade inte Pergotime för mig, lyckades aldrig få nån ägglossning med hjälp av tabletterna.... Trots trippeldos. Hoppas det funkar bättre för dig!!!

• lavli

Samma som förra. Sällan ägglossning och mens 2-3 ggr per år. Jag har lyckats bli gravid efter en enkelkur och två dubbelkurer. Min dotter ska komma i februari :)

• 12324765767
    Mamma till viljestark dotter skrev 2011-12-22 22:28:57 följande:
    Jag fick Pergotime utskrivet eftersom jag i princip saknar egen ägglossning (mens max 2-3 ggr/år). Dock funkade inte Pergotime för mig, lyckades aldrig få nån ägglossning med hjälp av tabletterna.... Trots trippeldos. Hoppas det funkar bättre för dig!!!

Tråkigt att höra att det inte funkade för dig! Är rädd att de kommer bli samma för mig =( Men jag har ju mens ca.6 ggr / år.. Undra om de kan göra skillnad? Jag tror inte att jag har ägglossning heller..
  • 12324765767
    lavli skrev 2011-12-22 23:20:29 följande:
    Samma som förra. Sällan ägglossning och mens 2-3 ggr per år. Jag har lyckats bli gravid efter en enkelkur och två dubbelkurer. Min dotter ska komma i februari :)
    ÅH! Det var skönt att höra!
    Nu tändes det en gnista hopp! =) 
  • astrum

Jag började med p-piller redan då jag var tretton år, ett drygt halvår efter att jag fått min första mens.. Så min mens hann aldrig bli regelbunden innan jag fick konstgjord. Därför när jag slutade med p-piller så blev min mens återigen väldigt väldigt oregelbunden.. Och efter att försökt bli gravid i strax över ett halvår så fick jag pregotime utskrivet.. Jag skulle äta det i tre månader men hann bara påbörja andra månaden då jag blev gravid! Dock hade hjärtat stannat när vi kom på ultraljud, så jag fick gå igenom en abort. Men då fick jag mens en månad senare igen och sen fick jag igen mer.. Hade blivit gravid igen en och en halv månad efter aborten, och idag är sonen sju månader :)

Nicholeski skrev 2011-12-23 00:25:07 följande:

Tråkigt att höra att det inte funkade för dig! Är rädd att de kommer bli samma för mig =( Men jag har ju mens ca.6 ggr / år.. Undra om de kan göra skillnad? Jag tror inte att jag har ägglossning heller..

Näe det funkade inte med Pergotime.... Men med tyngre artilleri (= äl-stimulerande sprutor och IVF) så fick jag mina barn ändå
  • 12324765767
    Mamma till viljestark dotter skrev 2011-12-23 11:06:00 följande:
    Näe det funkade inte med Pergotime.... Men med tyngre artilleri (= äl-stimulerande sprutor och IVF) så fick jag mina barn ändå
    Åh! Det låter underbart! Då finns hoppet för mig ändå!
    Jag är livrädd att inte kunna bli mamma =)

TS, läs gärna min press så får du läsa hela min historia. En historia med ett lyckligt slut. Har bara ett råd till er, försök inte för länge med Pergotime. Vi förlorade flera år på att försöka, när det egentligen var meningslöst. Vi skulle ha gått på IVF betydligt tidigare.... Kram på dig och god jul Tomte

• 12324765767

Fler som vill dela med sig?

• Elin 407

Jag ska snart börja med Pergotime'! Äter provera nu för att få mens. Jag slutade med p-piller för ett år sedan och har bara haft en mens sen dess , fick konstaterad vid en VUL undersökning att jag har PCO äggstockar så det är därför jag ska börja. Så spänd och förväntansfull nu men man vågar juninte hoppas att det ska funka på en gång....

• 12324765767

Idag fick jag det bekräftat! Jag har PCO.
    Dock verkade det vara en mild grad av det, då barnmorskan inte såg dom typiska PCO-äggstockarna där vävnaden knappt syns. Jag hade ganska mycket synlig vävnad, men ändå för många och SMÅ ägg. Hon skulle tippa på att jag KAN ägglossa själv då och då, men jag är långt ifrån den normala 28-dagars tjejen.

Nu får ni gärna dela med er!   

Om du kanske provar att lägga inlägget under "PCO". Då kanske du får fler svar.

Hur känns det att få diagnosen då? Jag hade misstänkt det i flera år men det dröjde innan jag till slut fick det bekräftat, för mig kändes det som en befrielse. 

• 12324765767
    Mamma till viljestark dotter skrev 2011-12-28 12:15:18 följande:
    Om du kanske provar att lägga inlägget under "PCO". Då kanske du får fler svar.

Hur känns det att få diagnosen då? Jag hade misstänkt det i flera år men det dröjde innan jag till slut fick det bekräftat, för mig kändes det som en befrielse. 
    Ja men lite av en befrielse känner jag faktiskt. Ovissheten tog nästan kol på mig och jag och min sambo har egentligen inte FÖRSÖKT får barn föränn nu i december, men vi har haft oskyddat avbrutet sex i 3 års tid. Nu vet jag ändå vad som väntar mig.. Och det känns skönt!

Och jag försöker tänka positivt att det verkade vara en mild grad av PCO =) 
  • Zaida87

Jag fick reda på i Oktober, att jag har PCOS, var också en "lättnad" för mig att veta, eftersom vi då försökt bli gravida i 1½års tid och inget resultat =/ Så då fick jag pergotime utskrivet, för att framkalla ÄL.. Min mens kommer varje månad, så inga konstigheter med den, ja lite längre cykel, ca 34dagar, varierar lite..

Har tagit en kur, enkel, pergotime, i november, tyvärr hände inget då.. Sen så skulle jag ha paus en månad, sedan börja igen, så idag, (tyvärr) har jag fått mensvärk så mensen är på gång.. :( Så det blir att starta omgång 2 med pergo, dubbelkur denna gång, den 1.1.2012. Hoppas på bättre lycka denna gång...!

Nicholeski, skulle du få pergotime utskrivet nu? När ska du isf börja ta tabletterna?

• 12324765767
    Zaida87 skrev 2011-12-28 14:14:06 följande:

Jag fick reda på i Oktober, att jag har PCOS, var också en "lättnad" för mig att veta, eftersom vi då försökt bli gravida i 1½års tid och inget resultat =/ Så då fick jag pergotime utskrivet, för att framkalla ÄL.. Min mens kommer varje månad, så inga konstigheter med den, ja lite längre cykel, ca 34dagar, varierar lite..

Har tagit en kur, enkel, pergotime, i november, tyvärr hände inget då.. Sen så skulle jag ha paus en månad, sedan börja igen, så idag, (tyvärr) har jag fått mensvärk så mensen är på gång.. :( Så det blir att starta omgång 2 med pergo, dubbelkur denna gång, den 1.1.2012. Hoppas på bättre lycka denna gång...!

Nicholeski, skulle du få pergotime utskrivet nu? När ska du isf börja ta tabletterna?

Nej, inte ännu! =) Skall ta blodprover under januari förstå så får vi se om jag kanske får pergotime utskrivet i februari =) Längtar!!
  • Elin 407

Ja visst är det en lättnad att få veta! Så kände jag med! Hade gått ett år med bara en mens å fått acne å ökad hårväxt så jag hade på känn att de var PCOS. Samtidigt var det lite svårt att acceptera att man helt plötsligt hade en diagnos! Nu är jag på dag 6 med provera så om ungefär 10 dagar blir det pergostart! Tiden kryyyyyper fram....

• 12324765767
    Elin 407 skrev 2011-12-28 19:02:23 följande:
    Ja visst är det en lättnad att få veta! Så kände jag med! Hade gått ett år med bara en mens å fått acne å ökad hårväxt så jag hade på känn att de var PCOS. Samtidigt var det lite svårt att acceptera att man helt plötsligt hade en diagnos! Nu är jag på dag 6 med provera så om ungefär 10 dagar blir det pergostart! Tiden kryyyyyper fram....
    Jaa =) SÅ gles mens har ju inte jag, men det spelar ju ingen roll. PCO är ju alltid PCO, även om det är mildare eller svårare grad. Jag har inte fått någon ökad hårväxt eller acne, är inte överviktig utan det ENDA tecknet är just oregelbunden mens, därför fanns det ju en förhoppning att det inte var PCO också..
  • dn998

Hej!! Vet inte om jag passar in här, men... Jag har väldigt oregelbunden mens och har ALLTID haft det, när man var yngre var det ju bara skönt att slippa mensen, men nu när man bestämt sig för att skaffa barn vill man ju gärna vara "normal". Vi har försökt i snart 1 1/2 år, i början var det ju lite, händer det så händer det, men sen ca 1 år tillbaka vill vi inget annat än bli gravida. Ska efter nyår ringa för att boka tid för utredning och för att förhoppningsvis få pergotime. Oj vilken utläggning det blev, men skönt att prata av sig ibland:) Hur går det för er?

• 12324765767
    dn998 skrev 2011-12-30 13:16:07 följande:
    Hej!! Vet inte om jag passar in här, men... Jag har väldigt oregelbunden mens och har ALLTID haft det, när man var yngre var det ju bara skönt att slippa mensen, men nu när man bestämt sig för att skaffa barn vill man ju gärna vara "normal". Vi har försökt i snart 1 1/2 år, i början var det ju lite, händer det så händer det, men sen ca 1 år tillbaka vill vi inget annat än bli gravida. Ska efter nyår ringa för att boka tid för utredning och för att förhoppningsvis få pergotime. Oj vilken utläggning det blev, men skönt att prata av sig ibland:) Hur går det för er?
    TIPS! Gå med i min andra tråd: www.familjeliv.se/Forum-7-133/m62728545.html där samlas vi och pratar av oss i längtan på vårt PLUS =)
    dn998 skrev 2011-12-30 13:16:07 följande:

Ja det är jättesköntt att slippa mensen, att inte behöva tänka så mycket på den. Folk brukar säga: "men oj vad du sparar pengar på mensskydd!". Och det gör jag ju. Men de dryga 50 000 som jag lagt ner på att få mina barn, ja det gör ju att jag inte sparat nåt i slutändan....
Svar på tråden Varför äter ni pergotime?