• Super blondinen

Har ni nån salva vid blöjbyte?

Hej tänkte höra om ni har nån salva vid blöjbyten i förbyggande syfte?

Vi undrar då flera regerat på att vi använder en crem som heter Baby Sebamed Protection Diaper Crem Och har gjor sen dag 1 och nu håller vi på pott träna på halv tid då hon är 3,5år,

Så vi undrar är det fler som använder nån typ av salva crem i förebyggande syfte?
    Om i så fall vilken har ni?
    Vad Tyclker ni om dem?       

• Svar på tråden Har ni nån salva vid blöjbyte?
  • Hoppfull84

smörjer med beanten men bara om hon är röd, och det händer kanske en morgon var tredje vecka. finns väl ingen anledning att smörja förebyggande? frisk ren hud behöver inte smörjas

• caroline88

Min dotter är i princip aldrig röd. Frågade en barnläkare om de är dumt att smörja i förebyggande syfte.. Just med tanke på hur cerat gör att läpparna slutar tillverka eget fett.. Så då tänkte jag att inityolen kanske har samma "effekt"... Men barnläkaren sa att det är bara att smörja med inityol.. Och att det Inte skadar eller gör så att kroppen slutar "försörja" sig själv, därför fortsätter vi att smörja i förebyggande syfte.

• Havsjungfrun
    Lenora skrev 2011-12-23 11:14:43 följande:
    Ni som använder förebyggande salva, är det för att ert barn ofta blir röd?

Det var bara en handfull gånger per år som min egen dotter blev röd så jag tänker lite att det nog finns många barn som inte behöver det i huvudtaget. Jag skulle rekommendera att låta bli att använda något alls till det verkligen behövs. Om ni som föräldrar nu inte verkligen gillar att smörja förstås.
    Undrar jag också. Om de blir det är det bättre att byta blöjsort för det kan göra stor skillnad. Båda mina barn blev röda och sprack i ljumskvecken av Pampers men inte med Huggies. Libero var sådär.
  • caroline88

Som sagt det är inte därför... Min dotter är aldrig röd. Gör det för att ge ett extra skyddande lager. :)

• thegoddess

Jag brukar ta olja på rumpen vid blöjbyte. Brukar hjälpa även vid nästa avföring som då inte fastnar på rumpan utan är lättare att tvätta av

• Carolina01

Nej absolut inte! Bara om han är mycket röd... Vill inte vänja huden vid salvor i onödan...

• Krake

Nej, bara vid behov. Då Weledas salva.

Moster, inte monster.
  • Coyote

Nej, bara om han är röd, eller förvänts bli det, vid magsjuka till exempel. Dyrt att hålla på och smörja när det inte behövs ju.

• Sarah84

Inotyol använder vi, men endadt då de vart röda. Vilket är väldigt sällan.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Mellanmjölkens land

Om vi vet att hon är lös i magen av nån anledning så kan vi smörja i förebyggande syfte men annars inte. Vi använder då idomin. Inytiol används om hon redan är röd och det inte lägger sig efter en behandling med idomin.

• Zixi

När jag jobbade som nanny så smörjde jag med kräm i förebyggande syfte men det har jag inte gjort med min dotter. Hon har torr och känslig hud i övrigt (innebär få bad och mycket krämer) men just där funkar det super med bara vårservetter. Givetvis blir hon irriterad ibland, det räcker med att en bajsblöja stannar kvar i nån minut för långe, och då smörjer vi henne.

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Har ni nån salva vid blöjbyte?