• Anonym (familjehemsmamma)

En liten solskenshistoria

Hejsan...har följt detta forum lite sporadiskt och fått intrycket av att de flesta tror att familjehem är man för att tjäna pengar och för att man inte kan få egna barn.
    Detta är mitt liv....Jag är 30 har tre egna barn en liten pluttas på ett å sen de andra på 11 å 6.
    I förrgår flyttade våran placering hem till sina biologiska föräldrar.
    Han är 15 år och vi kommer sakna honom som attan =) Men hur gärna vi ville att han skulle stanna så såg vi hur hans ögon lyste så fort vi pratade om att snart blir det hemflytt.

Vi har alltid varit positiva mot hemgång borta bra men hemma bäst. Så finns den möjligheten att barn kan få flytta hem är väll d det optimala.
    Jag blev familjhem för att få ta del och hjälpa barn och ungdomar och även föräldrar. Jag vet att det finns många trasiga själar som behöver få läka sig själva innnan man kan ta hand om föräldraskap, då ser jag mig som en avlastning för stunden....jag är inte ute efter att ta någons barn.

Fick ett sms igår av våran vi kan kalla honom linus...han tackade för att vi hade gjort tiden som var jobbig för honom lättare.
    kort efter får jag ett sms av hans mamma där det står tack för allt ni har gjort....nu börjar jag snart gråta =(
    Vi har inte gjort så mycket tycker jag men jag förstår att det kanske är mycket för dom, jag hade ett extra rum ledigt vi hade tiden för läxläsning och mat på bordet. På vårat fredasmys finns det plats för flera osv osv

Jag är glad och lycklig för att den familjen fått en underbar julklapp och den har dom gett sig själva dom har klarat att samla familjen igen, dom har kämpat hårt och nu är dom hela igen =)
    Jag önskar dom all lycka i framtiden.....och jag??? hm vi börjar om igen vem kan sluta när jag vet att fler familjer behöver hjälp.
    Jag har juh åxå fått en underbar julklapp fått se en familj återförenas igen =)

• Svar på tråden En liten solskenshistoria
  • Anonym

Du låter som en alldeles underbar människa! God jul!

• Anonym (Vill också)

Vad fint att läsa!

Jag skulle vilja bli kontaktfamilj/akuthem, och har samma inställning som du. Det handlar inte om pengarna, utan om glädjen i att göra något för någon annan. Att kunna vara där när någon behöver det, på samma sätt som jag hoppas att någon är där för mig när jag behöver det. 

Anonym (Vill också) skrev 2011-12-23 11:04:38 följande:
    Vad fint att läsa!

Jag skulle vilja bli kontaktfamilj/akuthem, och har samma inställning som du. Det handlar inte om pengarna, utan om glädjen i att göra något för någon annan. Att kunna vara där när någon behöver det, på samma sätt som jag hoppas att någon är där för mig när jag behöver det. 
    Då tror jag att du kommer bli ett underbart familjehem. jag tycker det har varit en utmaning att träffa biofamilj då man tror att dom tror att vi tycker (haha invecklat) att dom är dåliga föräldrar. (Bara klargöra, har jag inte tyckt än i alla fall) Det kanske beror på varför man är placerad me....våra som vi har haft är tonårsuppror som gått alldeles för långt.
    Jag brukar prata med dom att det mesta av förändringen tror jag är miljöombyte, för att bryta en dålig trend eller beteende.
    Jag hoppas i alla fall som du att om det händer mig, hoppas jag juh inte men om....så står någon där å är villig att öppna sitt hem för mina barn.

Hoppas ni haft en god jul å att ni får ett gott nytt år =)

Å tack för de andra kommentarerna me dom värmde =)

• Frökenkicki

Jag vet flera jourhem/familjehem som är sådär.
    Önskar alla vore så, men tyvärr finns det dom som gör det för pengar eller för att dom inte kan få barn och då skadas barnen ännu mer. Trist, men tyvärr finns de rötägg överallt, precis som de finns guldkorn överallt.

• Pappa Micke

Vi är också familjehem!  
    Vi har haft 2 underbara barn här och en av dem bor fortfarande med oss.
    Det första barnet var en 7-årig flicka som hade det jobbigt hemma och i skolan och behövde mycket stöd i vardagen. Vi ställde upp för henne precis som om hon vore vårat eget barn. Varannan helg bodde hon med sin familj. Hon placerade hos oss 2008 och spenderade 8 underbara månader med oss =) 

1 månad efter hemflyttningen fick vi ett samtal från hennes mamma som var otroligt tacksam över att vi ställt upp frivilligt. Hon bad oss att fortsätta hålla kontakten med hennes dotter och nu, 3 år senare, får vi fortfarande besök av en sprallig flicka med glatt humör! Hon sov över här senast förra veckan men oftast följer även mamman och lillebrorsan med när flickan kommer hit   (Hennes lillebror är lika gammal som mina två barn och syns i bakgrunden på min profilbild.. Lite förtjust i min dotter ^^ )

2009 tog vi emot en liten, liten pojke född samma år.
    Han har en trasslig bakgrund med en mamma som inte är närvarande och en pappa som kämpar för livet för sin sons skull. Pappan är missbrukare och har varit kriminell. Pappan känner sig inte redo att ta hand om sonen men drömmen är att en dag kunna bo i ett eget hem med sin son. Han vill ge sin son en stabil uppväxt och bad därför själv om att få placera sitt barn i familjehem, innan soc blivit medveten om hur läget var.

Jag och min fru stöttar den här mannen oerhört! Att en så liten sak kan förändra ens liv för alltid...
    Vem som helst kan hamna i t.ex ekonomisk kris, missbruk, osv. Bara för att man har ett perfekt liv så vet man inte hur framtiden blir! Därför tycker vi det är viktigt att den här mannen får det stöd han behöver både för sin och sin sons skull. 2 gånger i veckan ca 2 timmar får killen träffa sin pappa (Med oss närvarande). Lyckan i pappans och killens ögon när de träffas gör mig så oerhört lycklig! 

Killen kallar mig pappa. Han kallar min fru för mamma. Och han kallar sin pappa för pappa.
    Vi kan inte säga nej till honom då han kallar oss mamma/pappa för att han har vuxit upp med oss och vi tycker det är för tidigt för att dra den långa förklaringen. Men däremot tycker vi det är viktigt att han vet vem sin biologiska pappa är och lär känna honom. Frågar man honom så har han två pappor och en mamma. "Pappa ick (micke)" och "pappa XX *"

★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
  • Anonym
    Anonym (familjehemsmamma) skrev 2011-12-23 10:33:39 följande:
    Hejsan...har följt detta forum lite sporadiskt och fått intrycket av att de flesta tror att familjehem är man för att tjäna pengar och för att man inte kan få egna barn.
    Detta är mitt liv....Jag är 30 har tre egna barn en liten pluttas på ett å sen de andra på 11 å 6.
    I förrgår flyttade våran placering hem till sina biologiska föräldrar.
    Han är 15 år och vi kommer sakna honom som attan =) Men hur gärna vi ville att han skulle stanna så såg vi hur hans ögon lyste så fort vi pratade om att snart blir det hemflytt.

Vi har alltid varit positiva mot hemgång borta bra men hemma bäst. Så finns den möjligheten att barn kan få flytta hem är väll d det optimala.
    Jag blev familjhem för att få ta del och hjälpa barn och ungdomar och även föräldrar. Jag vet att det finns många trasiga själar som behöver få läka sig själva innnan man kan ta hand om föräldraskap, då ser jag mig som en avlastning för stunden....jag är inte ute efter att ta någons barn.

Fick ett sms igår av våran vi kan kalla honom linus...han tackade för att vi hade gjort tiden som var jobbig för honom lättare.
    kort efter får jag ett sms av hans mamma där det står tack för allt ni har gjort....nu börjar jag snart gråta =(
    Vi har inte gjort så mycket tycker jag men jag förstår att det kanske är mycket för dom, jag hade ett extra rum ledigt vi hade tiden för läxläsning och mat på bordet. På vårat fredasmys finns det plats för flera osv osv

Jag är glad och lycklig för att den familjen fått en underbar julklapp och den har dom gett sig själva dom har klarat att samla familjen igen, dom har kämpat hårt och nu är dom hela igen =)
    Jag önskar dom all lycka i framtiden.....och jag??? hm vi börjar om igen vem kan sluta när jag vet att fler familjer behöver hjälp.
    Jag har juh åxå fått en underbar julklapp fått se en familj återförenas igen =)
    Blev alldeles tårögd =)
    Härligt att höra!!

Jag minns när jag var i tonåren, då pratade min styvmamma om att vara familjehem för att få in en extra hacka!! Lyckligtvis blev hon aldrig det, visserligen är hon en fin människa i grund o botten och barnet hade säkert haft det bra där men med den inställningen tycker jag inte man är lämplig..

Fler som du!! Heja!!
  • Anonym

Blir lite förvånad över att folk tror att det finns mer dåliga familjehem än vad det finns bra!
    Inställningen som diskuteras i tråden är underbar och det är kanonbra att dessa människor finns men inställningen och detta "arbetssätt" är mer vanligt än ovanligt!
    Sen finns det som någon sa rötägg överallt i alla yrkesformer och även i denna grupp.
    Synd bara att de alltid är de dåliga och olämpliga familjehemmen som tas upp då det finns hur många som helst bra och jag kan nog påstå att det flesta är ju jätte bra! 
    Det finns över 20.000 placerade barn i Sverige och med tanke på hur samhället ser ut så lär det inte avta.De placerade barnen kommer inte att bli färre utan snarare fler.
    I våran kommun så ökar det hela tiden och i samband med ökningen så ökar även bristen på familjehem! 
    Tycker även att det är så synd att familjehemmen måste gå in och alltid "försvara" sitt yrkesval och sitt yrke då det alltid blir diskussion om pengar och om att det görs för pengarnas skull.
    Att vara familjehem är om så ett annorlunda ett jobb men ändock ett jobb och ingen volentär verksamhet och det ska avlönas! Man ska aldrig någonsin behöva skämmas som familjehem att man får betalt för att ta hand om någon annans barn!
    Underbart att ni finns!
    Och varje hemflytt är en fantastisk upplevelse då det funkar och det blir bra för barnet!

Svar på tråden En liten solskenshistoria